Pages

Meh le jadi family teman di alam cyber! Jemput follow ye?

Monday, May 3, 2010

Remaja Terlantar Di Hospital, Dakwa Dikasari Anggota Polis





SHAH ALAM 2 MEI: Seorang remaja lelaki terlantar di hospital berikutan kekasaran polis selepas menyertai program anjuran Exco Kerajaan Selangor dengan kerjasama Majlis Bandaraya Shah (MBSA) di Dataran Shah Alam, malam semalam.

Kejadian berlaku kurang seminggu dari kontroversi kes Aminulrashid Amzah yang mati ditembak polis.

Kali ini turut melibatkan golongan remaja, semata-mata reaksi spontan mereka yang melarikan diri apabila didatangi polis secara mendadak.

Kejadian berlaku ketika beberapa remaja sedang duduk di kawasan Dataran Shah Alam selepas menyertai program ‘Generasi Idaman Selangor’, sebelum peronda polis secara tiba-tiba muncul diiringi kebingitan siren.

Kumpulan remaja itu melarikan diri dengan motosikal tetapi seorang dari mereka dikatakan dikasari polis.

Mangsa yang cedera di kenali sebagai Mohd Nazmi Annuar Mohd Adil, 20, seorang pelajar Pusat Teknoloji dan Pengurusan Lanjutan (PTPL) di Shah Alam.

Pelajar jurusan elektrik dan elektronik ini mengalami kecederaan di muka termasuk bibir dan lulut.

Bercakap pada sidang media yang anjuran Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad, seorang remaja, Mohd Saifullah Mohd Razali yang berada di lokasi kejadian menyatakan kekesalan dengan pelakuan polis.

“Memang tidak wajarlah. Kita orang datang niat baik, balik dengan kecelakaan. Memang tak sangka jadi macam ini, kena pada member pula. Tak taulah tindakan polis guna kuasa dengan tak sepatutnya," kata Mohd Saifullah.

Pada sidang media sama, bapa mangsa, Mohd Adil Baharom pula mengharapkan keadilan dan meminta polis menjaga keselamatan awam dan bersifat mesra kepada rakyat dan bukan sebaliknya.

"Kita harapkan kepada agensi yang menjaga keselamatan awam tetapi bertukar sebaliknya. Secara tak langsung, persepsi atau pandangan terhadap polis bertukar. Sepatutnya, ia lebih mesra penduduk dan jaga keselamatan jenayah," katanya.

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad pula menyifatkan tindakan polis terhadap kumpulan remaja itu keterlaluan.

"Semasa kejadian, bukan semua remaja berada di motosikal mereka. Kebanyakan mereka duduk di astaka. Motosikal pun tersusun baik tapi polis datang macam hendak berperang.

"Ini yang menyebabkan budak-budak panik," kata Khalid lagi.

Khalid berkata insiden terbaru yang membabitkan dakwaan polis bertindak keterlaluan hanya menghakis kredibiliti polis ekoran tragedi remaja 15 tahun Aminulrashid Amzah yang mati ditembak polis minggu lalu.

"Tindakan polis seminggu kebelakangan ini nampak agak keterlanjuran. Mungkin sebelum ini pernah berlaku. Tapi kita tak dapat tahu. Sebagai ahli parlimen, bila berlaku macam ini, kita tidak boleh diamkan diri," katanya.

Apapun, Khalid berharap polis akan melakukan muhasabah diri dan berusaha untuk mencapai aspirasi rakyat.

"Kita mahukan satu pasukan polis mengikut cogan kata mesra, cekap dan tepat. Kita bukan mahu polis yang ditakuti oleh rakyat sendiri. Kita hendak penyamun yang takut, bukan rakyat," katanya.

TVselangor

2 comments:

Kuda Perang said...

Classmate dulu pun ramai jgk jadi polis... tp mereka semua tidak lah bangang dan celaka seperti beberapa kerat polis-polis mutakhir ni...

budakbalun said...

mungkin syarat2 jadi polis kena ketatkan skit..

dan paling penting, ilmu Islam kena pasakkan betul2..

Askar Yahudi lain.. frontliner depa semua anak haram! memang takde family dan tak ada langsung perikemanusiaan!