Pages

Meh le jadi family teman di alam cyber! Jemput follow ye?

Thursday, December 31, 2009

Penghormatan buat Mendiang Teoh Beng Hock


Teoh Beng Hock..
Walaupun ko bangsa cina..
Walaupun ko bukan Islam..
Walaupun ko bukan PAS..
Walaupun ko bukan melayu..

Teman tetap respect kat ko..
Atas keberanian ko ikut SPRM ke pejabatnya..
Atas keberanian ko lawan kata SPRM..
Atas keberanian ko menanti siasatan SPRM sehingga 'selesai'..

Dan..
Atas nama kebenaran...
Bukan atas nama bangsa..
Tetapi atas dasar Islam adalah agama sejagat dan mempertahankan keadilan untuk semua manusia!
Teman akan terus berdoa agar kematianmu akan terbela..
Terbela dengan perkara sebenar akan terbongkar..
Yang bersalah akan termuktamad..
Dan pastinya akan menerima hukuman..

InsyaAllah..

sunsnake 31.12.2009

Di kalangan gergasiBukan gergasi, bukan raksasa, namun dia berdiri tinggi di kalangan mereka.
Dia adalah insan berusia 31 tahun yang ceria, aktif dan rendah diri.
Setiausaha politik kepada seorang ahli majlis mesyuarat negeri Selangor.
Seorang pemuda yang giat dan bercita-cita tinggi.

Kepada mereka yang pernah mengenali atau bekerja dengannya, mendiang Teoh Beng Hock adalah seorang yang rajin, jujur dan agak kendiri.
Hasratnya adalah untuk berkhidmat dalam arena politik untuk membina masa depan yang cerah untuk semua.

Anak kedua termuda dari lima adik-beradik, Teoh datang dari sebuah keluarga yang sederhana. Bapanya seorang pemandu teksi, manakala ibunya seorang suri rumah.
Beliau adalah anak pertama dari keluarga tersebut yang berjaya melanjutkan pelajaran ke menara gading.
Mendiang yang merupakan seorang wartawan akhbar bahasa Cina Sin Chew Jit Poh sebelumnya, tercebur ke dalam kancah politik selepas tsunami politik pasca pilihanraya umum ke 12 pada 8 Mac 2008.

Dia telah diminta oleh ahli politik DAP yang baru ketika itu, Ean Yong Hian Wah untuk mencadangkan sesiapa yang boleh menjadi pembantu politiknya.
Teoh sebaliknya secara sukarela menawarkan dirinya untuk berkhidmat dengan Ean.
Apabila Ean Yong menang tanpa disangka di kerusi Dewan Undangan Negeri Seri Kembangan yang dahulunya kubu kuat bagi MCA, pada usia 29 tahun, dia dilantik menjadi ahli majlis mensyuarat kerajaan negeri yang termuda.

Teoh turut serta di dalam perjalanan Ean Yong menyertai pentadbiran kerajaan negeri Selangor, sebagai setiausaha politik exco termuda itu.
Kali terakhir dilihatTeoh diingati sebagai seorang yang peramah.
Dia dikatakan saban bercakap di dalam telefon bimbitnya, mungkin untuk menangani beban kerja yang berat dipikul.

Malah, gambaran inilah yang menjadi ingatan terakhir tentang beliau bagi banyak pihak...
dia bercakap di dalam telefon bimbit, ketika berjalan menuju takdirnya di pejabat Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM).
Terbentang di hadapannya adalah masa hadapan yang cerah, kerjaya yang cemerlang dan sedang berada di ambang hidup berkeluarga.
Dia sepatutnya berkahwin dengan tunangnya yang sedang mengandungkan anak sulung mereka berdua.

Namun, semuanya tidak kesampaian...
Mayat Teoh dijumpai terbujur kaku di tingkat lima aras bumbung Plaza Masalam pada hari berikutnya, kurang beberapa jam selepas dia 'disoal siasat' SPRM.
Kematiannya telah membuka pekung banyak perkara, meraup segenap kupas lapisan, dalam politik, pentadbiran kerajaan dan kemelut yang berbagai macam.
Ianya juga bak menyimbah minyak tanah ke atas unggun khabaran cubaan rampasan kuasa BN di Selangor, menempelak SPRM yang kononya telah disalahguna sebagai alat politik, menyingkap isu ketelusan dalam pengagihan peruntukan bagi ahli parlimen dan ADUN, serta membawa isu kematian misteri tahanan agensi penguatkuasa undang-undang negara ke muka penghakiman rakyat.

Peninggalan beliau

Kemungkinan besar, kematian Teoh terngiang di telinga dan bermain di benak ramai, kerana ia melakuri pengalaman rakyat dewasa kini.
Imbasan kisahnya terus menghantui kita, dalam siasatan kematiannya, cakap kosong kedai kopi, perbualan internet dan perbincangan umum.
Ada juga yang mengaku telah 'menurun' roh Teoh, serta mereka yang kononnya telah terlihat bayangan lembaga Teoh menyusuri pelusuk bangunan Plaza Masalam waktu malam.
Lebih kurang dua ribu insan teah menghadiri majlis pengkebumian Teoh Beng Hock.
Kisahnya telah menyentuh hati dan mengubah hdup lebih ramai lagi.
Walaupun mendiang tidak lagi bersama kita, namun kematiannya telah banyak membantu dalam memulakan perubahan ke arah dunia baru yang dia sememangnya inginkan.
Memori beliau, mengusap hati keluarga dan rakan.
Nama beliau, di mulut aktivis berkumandang.
Wajah beliau, bendera cogan keadilan.Kisah beliau, manjana mercu kebangkitan.
Tinggalan beliau, mengubat demokrasi kepincangan.
Teoh Beng Hock, Newsmaker 2009.

sumber - malaysiakini

Sunday, December 27, 2009

Berkompang di Kampung Balun!

Sekadar gambor hiasan, teman takde kamera nak 'snap' gambo hari tu..

Alhamdulillah..
Misi teman nak balik kampung Balun tercapai jua..
Alhamdulillah jugak sebab tak kena pukul dek orang kampung Balun!
hehehe maklumlah.. dah lama tak balik.. kot-kot orang kampung dah lupa wajah budak balun yang sekor nih!


Kenduri Kahwin saudara teman pun berlangsung dengan jayanya. Ramai gak yang hadir!
Geng-geng lama teman pun ramai yang berjaya ditemui. Dah pelbagai bentuk dan rupa tu!
Ada yang dah 'tembun' macam teman, ada yang makin kurus malahan ada yang maintain..


Alhamdulillah sekali lagi sebab paluan rebana kami tak lari 'tune'. Masih bersemangat dan menyengat! Setiap kali memukul rebana ni teman pasti teringat dengan arwah atuk. Boleh kata semua yang pandai ber'kompang' di kampung Balun ni bekas anak murid atuk teman. Dan teman betul-betul berbangga dengan mereka semua! Tak kira la berapa lama dah tak memukul rebana namun apabila berkumpul InsyaAllah pasti tidak menghampakan.


Dimulakan dengan lagu '9 hari' bagi memulakan perarakan pengantin perempuan, pengantin lelaki dari kejauhan diarak pula oleh pasukan kompang dari Slim River yang juga bekas-bekas anak murid arwah atuk! Akhirnya kami bertemu di simpang rumah pengantin dan disitu salah sebuah pasukan akan berhenti dan mengikut paluan rebana yang satu lagi. Selaku 'otai' kami berjaya mengelak daripada terikut permainan mereka.. heheheh meriah beb!


Dek kerana dah lama tak memukul, sakit-sakit jugak tangan teman dibuatnya.!


Sempat teman berbual dengan 2-3 orang sahabat kampung bertanyakan isu-isu AJK masjid yang heboh satu Malaya ni. Memang seperti dijangka laa.. UMNO ni masjid pun diaorang sosah! Tak puas hati sebab AJK yang dilantik kebanyakkan pro-PAS punca si Khusairi tu sanggup 'derhaka' terhadap Sultan Perak! Pada teman derhaka pada Sultan tak mengapa lagi tetapi jangan sekali-kali derhaka pada Allah SWT dan RasulNya!


InsyaAllah, teman akan kembali ke kampung Balun dimasa akan datang..


sunsnake 27.12.2009

"Sayang'nya UMNO Selangor pada PAS!


Sekonyong-konyongnya teman terpaku depan TV kat klinik tadi..

Sekumpulan manusia melayu yang mendakwa diri mereka ahli,penyokong dan pengundi PAS berdemonstrasi dihadapan pejabat PAS Selangor.

Teman puji mereka diatas demonstrasi tersebut kerana teman menyokong demonstrasi sebagai salah satu cara menunjukkan ketidakpuasan hati dan sesuai dengan amalan demokrasi di negara ini dan buat kesekian kalinya demonstrasi ini 'bebas FRU'.

Yang menghairankan teman adalah isu yang mereka bawa untuk demo tersebut. Mereka tak puas hati apabila PAS bersekongkol dengan DAP? Ahli PAS? aikk?? Kenapa sekarang? Kenapa tidak masa Barisan Alternatif wujud dizaman reformasi dahulu? hehehehe

Sekali imbas wajah-wajah manusia melayu yang hadir di demo tersebut, ikut pengamatan teman memang takde 'muka' PAS pun! Malahan ada seorang hamba Allah yang berambut panjang dibarisan hadapan kumpulan tersebut sebiji seiras wajah ahli 'kurang ajar' yang hadir dalam dialog dengan MB Selangor berkenaan isu Kuil & Kepala Lembu tempoh hari!

Dan keyakinan teman bahawa UMNO Selangor memainkan peranan dalan isu ini amat tinggi! Setinggi Gunung Kalimanjaro di Tanzania! Hmmm.. amat menarik apabila UMNO berdemo tidak bersetuju PAS berada dalam Pakatan Rakyat kerana DAP turut menjadi ahli. "Sayang" jugak UMNO kat PAS! Kalau benar itu "sayang"..

Tapi kesian, PAS langsung tak kisah UMNO dah 52 tahun berpeluk dengan MCA dan MIC! Lantak la ke dema!

Kesian UMNO Selangor.. sejak bila UMNO 'sayang' kat PAS???

sunsnake 27.12.2009

Friday, December 25, 2009

Bonus oh Bonus!


Perkataan yang paling popular diucapkan oleh kebanyakkan pekerja-pekerja swasta di Malaysia apabila tiba hujung setiap tahun adalah 'Bonus'!

Setuju atau tidak inilah hakikatnya. Ada syarikat yang mampu memberikan bonus sehingga 7-8 bulan kepada pekerja-pekerja mereka. Malahan ada yang mampu memberikan sehingga setahun jumlahnya!

Bagi mereka yang terlibat didalam sektor automotif, istilah bonus ini adalah sesuatu yang amat biasa didengari. Namun begitu, ada juga syarikat didalam sektor ini langsung tidak pernah memberikan bonus kepada pekerja-pekerja atas alasan keuntungan yang dicatatkan tidak memungkinkan pemberian tersebut.

Untunglah bagi mereka yang menerima bonus walaupun hanya sebulan gaji.
Selalunya bonus ini diberi berdasarkan prestasi kerja seseorang itu sepanjang tahun tersebut. Jika selalu ponteng kerja seperti MC dan sebagainya, memang terasa akan kesan penilaian tersebut!

Bonus dihujung tahun sebenarnya amat-amat penting kerana diwaktu inilah pelbagai perkara menanti untuk diselesaikan. Persediaan anak-anak untuk kembali ke sekolah, dengan yuran persekolahan yang semakin tinggi, keperluan keluarga yang semakin menekan malahan ada yang menjadikan bonus tahunan itu sebagai tarikh untuk memperbaharui insurans dan cukai jalan!

Alhamdulillah, bagi teman, bonus yang diterima benar-benar membantu dalam menguruskan persediaan keluarga. Dengan anak sulong yang akan masuk ke darjah 2, dengan persediaan sekolah agama dan pelbagai kelengkapan sudah pasti memerlukan belanja yang agak 'besar'.

Kadangkala termenung juga memikirkan betapa peritnya bagi mereka yang mempunyai 2-3 orang anak yang akan bersekolah dan tidak menerima bonus! Bagaimana agaknya mereka merangka perbelanjaan bagi menghadapi situasi sebegini.

Namun, pucuk pangkal adalah berbalik kepada cara perbelanjaan itu dirancang dan dilaksanakan. tetapi didalam keadaan ekonomi yang agak lembab dan kadar kos kehidupan yang agak tinggi, manakan mampu untuk mengawal perbelanjaan kerana segala-galanya semakin naik! Sedangkan kadar gaji meningkat sangat perlahan!

Kepada Allah SWT kita mohon agar dicukupkan segala keperluan bagi menempuhi kehidupan yang mendatang. Amin!

sunsnake 25.12.2009

Thursday, December 24, 2009

rindunye kat Kampung Balun!


"aduhhh.. kena potong la pulak line streamyx aku nih!"
ngomel teman bila lampu kat modem billion teman tak henti-henti menyala..
sms member sebelah rumah nanya line streamyx dier..
'OK je.." ringkas reply mamat tu..
chait!! memang la ok sebab ko bayor bil!!
hahaha..

Tetiba teringat pertanyaan sahabat PAS Bukit Sentosa 2 pasal isu masjid di Slim River & Tanjong Malim tu..
sorrylah.. teman dah lama sungguh tak balik Balun yeop!
Kalau balik mau kena pukul kat simpang kampung sebab samseng2 kampung dah lupe muke teman nih!! hahahaha..

InsyaAllah lee..
Sabtu ni teman balik Balun sebab ada kenduri kawin..
Ayahcik teman tipon hari tu ajak main kompang..
takde 'penganak' katenye..
wokeh! InsyaAllah teman balik! dah lama tak mem'balun' kompang nih! ntah ingat ntah idak lagi care memukulnye..

Teringat zaman ayah teman duk jadi imam kat masjid Kg Balun tu..
payah jugak dia sebab waktu tu Perak masih diperintah BN lagi..
(bukan sekarang pun sama ke?)..
jenuh orang tua tu menahan asakan pencacai-pencacai UMNO kampung tu..

Kg Balun ni memang sejak dulu lagi 'totok' dengan UMNO..
hebat UMNO Kg Balun ni..
Teman masih ingat waktu kecik2 dulu..
Boleh kata kesemua rumah kat Kg Balun ni ada bendera UMNO yang dibuat daripada papan plywood sebesar A3 size.. Pehhh!! hebat syeikh!
Alhamdulillah.. rumah Atuk teman je takde sebab tak sempat pencacai UMNO nak pasang arwah dah keluar golok siap2!! haahahaha..

Disebabkan kehebatan UMNO, maka sudah pastilah kemerosotan sahsiah pun berlaku..
makin hebat dengornya budak-budak kampung sekarang ni.. makin 'sosial' beb!
ntahlah.. nanti le teman balik usha2..

sunsnake 24.12.2009

Enjin Jet oh! Enjin Jet!


Dalam zaman kecanggihan teknologi dan Kementerian Pertahanan selaku antara entiti yang paling penting dan penuh dengan 'kerahsiaan' boleh bocor apabila kehilangan enjin jet yang pastinya bukan disimpan oleh Mat Bangla cleaner di Mindef!

Apa sudahnya nasib rakyat Malaysia jika Kementerian Pertahanan sendiri sudah dicemar oleh anasir-anasir yang biasanya berlaku di PBT-PBT atau bank-bank iaitu Pecah Amanah?
Apa sudahnya nasib rakyat Malaysia apabila Menteri Pertahanan di waktu itu kini adalah Perdana Menteri Malaysia?

Sebagai seorang yang bertugas di dalam bidang logistik, penulis amat memahami dan berpengalaman berhadapan dengan kes-kes atau situasi kecurian, penyeludupan dan kehilangan yang berlaku didalam gudang tetapi apabila mengetahui kes yang sama berlaku di Kementerian yang sangat-sangat penting iaitu Kementerian Pertahanan, penulis betul-betul terkejut dan terkesima! Adakah sistem keselamatan di Kementerian Pertahanan amat lemah? Dan ada 1001 natijah akan berlaku daripada kelemahan itu kerana ia adalah Kementerian Pertahanan Malaysia!

Enjin jet bukanlah 'pin size' yang boleh dilipat dan dimasukkan ke dalam sampul surat! Dan ianya bukanlah berstatus seperti botol air mineral yang bebas keluar masuk pintu pagar Kementerian Pertahanan! Jika enjin jet ini mudah dikeluarkan apalah maknanya bagi benda-benda lain yang ada didalam kementerian tersebut?

Amat malang rakyat Malaysia kini, sepatutnya taraf kes ini sama macam ibarat Pentagon di masuki pencuri!! Dan jika ianya berlaku di Pentagon, tak pasti betapa sibuknya rakyat Amerika berdemonstrasi minta Obama letak jawatan!

Menteri Pertahanan diwaktu itu amat beruntung kerana dia berjawatan di Negara Malaysia, negara yang amat dikenali dengan rakyat yang sangat ber'sopan-santun' dan berperibadi mulia! Rakyatnya mungkin tetapi bukan pemimpin-pemimpin Malaysia! Integriti mereka yang sememangnya dijadikan lawak oleh negara luar kini semakin diyakini kemunduran integritinya.

Penulis merayu kepada semua pimpinan baik dari Barisan Nasional mahupun Pakatan Rakyat agar bersungguh-sungguh membawa isu ini sehingga 'pencuri' atau pun kumpulan 'pencuri' tersebut berjaya dihadapkan ke muka pengadilan!

Moga Allah SWT membantu rakyat Malaysia!

sunsnake

Sunday, December 20, 2009

Ayuh! Jadikan diri anda sebahagian daripada Sejarah!


Didalam keadaan dan situasi Parti-parti dibawah nama Pakatan Rakyat sedang sibuk memperkuatkan perpaduan dan ukhwah, jelas kelihatan parti-parti yang bernaung di bawah nama Barisan Nasional semakin berkecamuk dan bergeseran.

Konvensyen Pakatan Rakyat yang berlangsung baru-baru ini diikuti dengan Konvensyen Blogger PAS antara bukti betapa titik persamaan diantara 3 parti PKR, DAP dan PAS semakin jelas dan disokong oleh usaha memantapkan lagi fikrah para 'bloggers' pro-PR bagi menghadapi jentera penerangan UMNO-BN yang diketuai oleh Kementerian Penerangan.

Dengan tidak semena-mena UMNO Pulau Pinang yang diketuai oleh Zahid Hamidi mahukan jawatan Pengerusi BN negeri yang bermaksud secara halusnya jawatan Ketua Menteri sekiranya UMNO-BN berjaya menguasai kembali Pulau Pinang dimasa akan datang! Nah! Bukankah ini titik-titik kehancuran sebenarnya? Konsep perkauman yang menjadi asas didalam Barisan Nasional kini semakin menuju ke kemuncaknya!

Disaat konsep perkauman ini ditolak secara total oleh parti-parti Pakatan Rakyat, konsep inilah yang sedang menjadi barah didalam Barisan Nasional. Jelas sebenarnya Ketuanan Melayu itu disokong oleh kaum lain cuma selama ini UMNO telah mempergunakan konsep tersebut untuk mengaut keuntungan secara dua hala iaitu menggunakan konsep ketuanan melayu bagi mendapat sokongan orang melayu dan dalam masa yang sama menggadai segala apa yang dimiliki oleh melayu bagi mendapat keuntungan dan kemewahan pemimpin-pemimpin dan kroni mereka.

Kes tapak Masjid di Desa Sri Hartamas adalah contoh bagaimana UMNO menggadai kepentingan dan hak orang melayu Islam apabila tanah tapak masjid boleh ditukar status dan bakal menjadi tapak perniagaan! Nah! apa lagi yang mahu dibuktikan?

Sehinggat saat ini, status parti MCA sendiri masih lagi samar dan kelam dek kerana perebutan kuasa yang melampau melebihi kepentingan ahli-ahli MCA itu sendiri! Diharapkan agar ahli-ahli MCA bawahan dapat segera meleraikan segala kekusutan dengan cara keluar dari parti tersebut!

Bagi MIC, ketamakan dan kesungguhan Samy Vellu mahu mempertahankan jawatannya walaupun jelas ditolak oleh majoriti rakyat Malaysia berbangsa India menjadi bukti kukuh bahawa dia bukanlah mahu memperjuangkan bangsa India tetapi memperjuangkan kepentingan keluarga dan kroninya. Manakan mungkin setelah melalui kekalahan yang sangat besar didalam Pilihanraya Umum Ke-12, dia masih lagi mahu memegang jawatan No.1 parti bangsa India terbesar di Malaysia itu? Walhal sebegitu ramai penggantinya yang layak?

Satu demi satu pembuktian betapa konsep perkauman yang digunapakai oleh Barisan Nasional semakin meruntuhkan parti berkenaan. Jawapan dan penyelesaian kepada semua ini adalah rakyat Malaysia perlu berubah dalam memperkukuhkan perpaduan kepada perjuangan keadilan dan menolak semua kezaliman!

Pakatan Rakyat menawarkan satu konsep yang amat telus dan meyakinkan kepada semua bangsa di Malaysia dalam usaha menyatu padukan pelbagai lapisan masyarakat. Dari segi bangsa, setiap parti didalam Pakatan Rakyat adalah boleh disertai oleh pelbagai bangsa! PKR dan DAP dianggotai oleh pelbagai bangsa dan PAS juga boleh disertai oleh bangsa selain Melayu cuma mestilah beragama Islam.

Ingin saya memetik kata-kata Tuan Guru Nik Aziz didalam satu ceramah, "Sekiranya orang Melayu memperjuangkan bangsa Melayu, maka pastilah ianya akan menzalimi orang Cina dan India kerana mustahil orang Cina dan India boleh menjadi Melayu? tetapi sekiranya Melayu memperjuangkan Islam! Keadilan akan dapat dirasai oleh semua bangsa kerana Islam itu sendiri adalah agama Keadilan dan orang Cina dan India boleh menjadi Islam(kembali kepada agama Islam).

Didalam konteks politik, parti PAS itu sendiri dianggotai oleh pelbagai bangsa. Bukan sahaja Melayu, Cina dan India malahan orang Asli juga ada yang menjadi ahli PAS! Di Sabah dan Sarawak, bangsa Iban, Murut dan pelbagai lagi bangsa ada yang diterima menjadi ahli PAS kerana mereka beragama Islam. Nah! bukankah ini salah satu keunikan yang terdapat didalam PAS dan Pakatan Rakyat?

Mustahil seorang Cina diterima menjadi ahli UMNO,
Mustahil seorang India diterima menjadi ahli UMNO,
Mustahil seorang Sikh diterima menjadi ahli UMNO!

Tetapi kesemua mereka pasti diterima menjadi ahli PAS sekiranya mereka beragama Islam.
Pilihan untuk menyertai mana-mana parti didalam Pakatan Rakyat terbuka luas.
Pilihlah PAS, PKR mahupun DAP agar kita tidak ketinggalan dalam meletakkan diri kita sebahagaian daripada sejarah Malaysia. Sejarah Malaysia yang akan dikenang iaitu bagaimana kekuatan dan kesepaduan rakyat Malaysia yang sejati berjaya menumbangkang kezaliman dan penipuan UMNO-Barisan Nasional!

Ayuh! Apa tunggu lagi?

sunsnake 20.12.2009

Saturday, December 19, 2009

UMNO Perosak Bolasepak Malaysia!





Badi menggondol kejuaraan di persada antarabangsa seketika dapat di atasi apabila mencatat kemenangan tipis 1-0 terhadap Vietnam. Penantian 20 tahun seakan-akan terubat selepas kali akhir kita meraih emas adalah di Sukan Sea 1989 di Kuala Lumpur.

Namun, di saat anak-anak muda khususnya meraikan kemenangan tersebut, pengurusan bolasepak negara masih boleh dipertikai. Ucapan tahniah khas buat pemain, jurulatih dan pengurus; bukan sama sekali buat Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM).
Sewajarnya sudah lama rakyat Malaysia boleh berbangga dengan sukan ini apabila sejak dahulu kita melahirkan nama-nama lagenda seperti Mokhtar Dahari, R Arumugam, Wong Chin Aun, Santok Singh, Dollah Salleh dan Zainal Abidin.

Sayang seribu kali sayang, sejak liga profesional diperkenalkan, orang politik mula mengintai ke arah padang sebagai platform untuk meraih populariti mudah kerana sukan ini adalah sukan popular. Di sinilah, punca bencana yang sekian lama dideritai peminat bolasepak.
Lihat sahaja bagaimana seseorang yang mahu bertanding ke jawatan Ketua Pemuda Umno tiba-tiba cuba muncul sebagai tokoh bolasepak nasional tanpa rasa malu dan bersalah.

Ramai yang bertanya bagaimana Naib Presiden Persatuan Bolasepak (FAM) yang bertakhta hari ini tiba-tiba muncul di dalam senarai kepimpinan FAM dengan sekelip mata?
Dia dengan begitu cepat pula dapat mewujudkan sebuah pasukan yang dikenali sebagai “Myteam”, yang pasti perlu dana berjuta ringgit namun akhirnya juga tak ke mana. Andai disoroti kembali semua itu tak lebih hanya sebagai bahan kempen menuju pertandingan ketua pemuda Umno sahaja.

Sewaktu Abdullah Badawi memegang kuasa, ada tokoh-tokoh Umno yang lemas di zaman Dr Mahathir Mohammad. Mereka pun berusaha untuk muncul semula di era Abdullah. Untuk itu antara langkah bodek yang dibuat ialah dengan menawarkan jawatan setiausaha Persatuan Bolasepak Perak (Pafa) kepada menantu Abdullah.

Daripada tawaran yang dibuat oleh Zahid Hamidi itulah maka Sang Menantu mendapat tiket untuk bertanding ke jawatan Naib Presiden FAM. Beliau pun segera menggunakan agen-agen dan Pemuda Umno di dalam persatuan-persatuan bolasepak di beberapa negeri untuk memastikan FAM segera berada di bawah tapak kakinya.
Hari ini, apabila Abdullah sudah tiada, maka Menantu kembali terkapai-kapai dan tidak dapat mendada sombong seperti tempohari.

Memang… itu dia punya pasal! Apa yang lebih penting, seperti yang saya katakan tadi, berapa lama kita mahu melihat persatuan-persatuan bolasepak ini dikawal dan ditunggangi oleh orang politik dan istana? Kasih dan ketaatan kita kepada mana-mana Sultan Melayu bukan bermakna kita harus merelakan persatuan bolasepak juga berpanjangan berada di bawah kawalan istana sehingga kita menganggapnya sebagai sesuatu yang wajib atau norma.

Begitu juga kita tak boleh mudah melepaskan kepentingan sukan dan bolasepak kepada manusia seperti Khairy Jamaluddin yang punya agenda peribadinya yang sempit, dan nafsu politiknya ternyata lebih besar daripada ikhlas melihat perkembangan dan kepentingan bolasepak nasional itu sendiri. Ketidakbertangjawapan sebegini menjadikan semangat dan ketahanan psikologi pemain terganggu.

Pemain bukannya bodoh! Mereka bukannya tak dapat melihat bagaimana mereka seakan-akan diperhamba, diperah kederat di tengah padang; namun yang meraih keuntungan, yang kaya-raya di atas platform FAM adalah kalangan orang-orang politik yang tidak ikhlas itu.
Lalu tidak hairanlah apabila gejala rasuah kalangan pemain menjalar dan sukar dibendung. Seorang bekas pemain pernah mengadu hal seumpama kepada saya. Katanya, dia yang awalnya jujur untuk mewakili negeri dan negara, akhirnya mengambil jalan kotor bergelumang dengan rasuah, menjual permainan kerana “tak cukup makan”. Gaji yang diterima hanya sekitar RM3 ribu ke sekitar RM5-RM6 ribu sahaja.

Itupun tatkala berada di tahap kemuncak karier, sedangkan umur seseorang pemain juga jadi faktor penentu persembahan mereka di padang. Dalam erti kata mudah, apabila melewati umur 30-an sahaja, seseorang pemain itu perlu bersara. Bagaimana nasib pemain yang pernah mewakili negeri atau negara selepas bersara?

Atas kebimbangan ini, bagi ramai pemain yang ‘pragmatik’, tak perlu lagi kejujuran. Hidup perlu wang, dan mereka pun mula menjual permainan. Bagi sesebuah perlawanan, kadang ‘pulangannya’ sehingga RM3 ribu dengan bergantung kepada broker mana mereka ada hubungan. Maknanya sebulan dengan minima 4 perlawanan, maknanya paling kurang pungutannya ialah RM12 ribu; lebih separuh lebih tinggi daripada gaji mereka yang kononnya sebagai pemain profesional.

Sesiapa yang cuba untuk jadi baik dan ’suci’ akan lazimnya diboikot di padang dan di luar padang! Mereka akan diberitahu, “kau lihatlah sendiri, orang atasan senang-lenang, kita yang jadi seperti kerbau sawah!”

Kalangan pemain muda, seperti pemain di bawah 23 tahun yang menggondol emas di Loas, akan pelan-pelan jadi korup. Fikiran mereka akan rosak sepertimana kebanyakan senior-senior mereka.

Realiti ini tak ramai sedari, atau menyembunyikannya. Atas realiti ini jugalah saya sangat bersimpati dengan pemain muda yang baru hendak mengenali erti “dunia bolasepak yang sebenarnya”. Lantas, kita memang wajar memberikan penghormatan yang tinggi untuk pemain muda kita di Laos, yang membawa pulang pingat emas; tetapi masalah sebenar bolasepak seperti yang saya nyatakan di atas memerlukan iltizam politik yang kuat untuk mengatasinya.
Hanya dengan itu, cahaya dan sinar baru bolasepak nasional bisa muncul dan rakyat akan sama-sama berbangga berdiri untuk menyanyikan lagu “Negaraku” setiap kali kejayaan diraih. Bolasepak perlu menjadi antara Agenda Reformasi kalangan generasi muda.

PAS dan Blogger!


InsyaAllah! Teman akan hadir esok! Kita jumpa di Taman Melewar!!!


sunsnake 19.12.2009



PAS dan blogger
Tok Pepijat
Semasa dan selepas era reformasi, blogger politik lahir bagai cendawan tumbuh lepas hujan. Pengunjung warung kopi yang bergelar "Penganalisa, speaker, ahli politik dan wakil rakyat" bertukar tempat. Dari warung ke komputer. Mereka mula mainkan peranan lebih berkesan.PAS juga mendapat manfaat hasil ledakan "revolusi pemikiran dan teknologi" ini. Hasilnya keputusan PRU 12 juga impak sedikit sebanyak daripada penulisan blogger politik yang pro PAS dan PR. Mereka tanpa upah siang malam mengadap komputer menaip membongkarkan kejahatan dan kezaliman UMNO dan BN. Sasaran "peluru" mereka hanyalah BN. Tiada yang lain.


Selepas PRU 12, keadaan sudah berubah. Beberapa negeri dapat diperintah PR. Wakil rakyat PAS bertambah. Peranan blogger politik pro PAS juga berubah. Mereka mula kritik apa-apa yang menyalahi prinsip parti. Mereka begitu sayang kepada PAS. Teguran mereka ada kalanya betul dan tepat. Misalnya tentang rundingan dengan UMNO Selangor untuk kerajaan campuran. Ada pimpinan tertinggi tidak dimaklumkan. Para blogger menegur tindakan tersebut. Akhirnya pimpinan "mengakui kesalahan" mereka. Tutup kes.Malangnya ada segelintir blogger masih mengungkit-ngungkit perkara tersebut. Malah perkataan dalam penulisan mereka begitu biadap terhadap pimpinan ulamak.


Mereka juga mula membahagikan PAS kepada dua pecahan.Satu kumpulan pro TG Nik Aziz dan satu lagi kumpulan TG Haji Hadi. Mereka cuba lagakan antara pimpinan tertinggi ulamak.Kita mula terfikirkan apa tujuan kumpulan blogger ini? Apa motif mereka ? Blogger ini juga mula menyerang peribadi pimpinan.Kalau sebelum PRU 12, sasaran mereka hanya UMNO dan BN, kini sasaran mereka bertambah satu lagi. Sedihnya, sasaran mereka sesama PAS. Malah serangan mereka terhadap pimpinan PAS lebih hebat dari serangan media barua UMNO lagi. Dengan memaki hamun dan melaga-lagakan sesama pimpinan.


Kita mengakui PAS bukannya 100% sempurna. Kita juga mengakui pimpinan PAS juga tidak maksum. Dan kita juga mengakui hak peranan blogger menegur pimpinan. Tetapi biarlah ikut lunas-lunas peradaban dan akhlak Islam.Sempena perjumpaan blogger di Taman Melewar Ahad ini, kita mengharapkan satu titik persefahaman bakal tercipta antara blogger dengan pimpinan parti.


Apa yang penting, kita masih berpegang, " Orang paling "jahat" dalam PAS, itulah orang yang paling "baik" dalam UMNO ".Hey kawan ! Sasarkan Kalasnikov AK47 anda hanya kepada UMNO dan BN ! Jangan sia-siakan peluru anda.


Thursday, December 17, 2009

Pengalaman yang WAJIB dihayati oleh Pejuang Islam!

Allahuakbar!
Kagum dan kaget apabila membaca pengalaman Ayahanda Subky didalam coretannya di Harakahdaily..
Betapa kerja kuat dan strategi yang ampuh lagi tidak mengenal putus asa dan pastinya kebergantungan dengan tali Allah SWT sahaja yang mampu melawan asakan dan serangan segenap penjuru dan sudut oleh UMNO-Barisan Nasional yang toghut ini!

Semoga menjadi panduan buat diri teman dan semua yang mengaku memperjuangkan Siasah Islamiah!

Allahuakbar!
sunsnake 17.12.2009


PAS Batu dalam melahirkan Markas Tarbiyah PAS
Subky Latif

PADA 05 Desember lalu PAS Kawasan Batu menyambut genap 25 tahun penubuhannya secara sederhana dengan menganjurkan ceramah bertema PAS For All – atau PAS untuk semua.

Sambutan itu disempurnakan oleh Mursyidul Amnya Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Ketua Kelab Penyokong PAS kaum India, Balasubramaniam ikut berucap.

Tidak sedar rupanya kawasan PAS yang saya asaskan itu sudah berusia 25 tahun. Rasanya baru saja, masih segar dalam ingatan saya, rupanya sudah menelan masa 25 tahun.

Masa itu saya adalah Ketua PAS Kawasan Setapak. Kawasan yang dipanggil PAS Kawasan Batu sekarang ini adalah sebahagian dari PAS Kawasan Setapak.

Memang strategi Umno bagi mempertahankan kuasanya ia mengadakan persempadanan baru kawasan pilihan raya setiap sepuluh tahun sekali. Dengan tindakan itu ia memastikan kawasan kuat pembangkang dapat dilemahkan dan kawasannya yang terancam dapat diperkuatkan.

Kawasan Parlimen Setapak terlibat dalam persempadanan baru itu. Ia dipecah menjadi dua kawasan Parlimen baru iaitu Batu dan Titiwangsa. Kawasan Setapak dimansuhkan.

Dalam persempadanan baru itu beberapa kampung dari kawasan-kawasan Parlimen yang bersempadan dengannya terlibat sama, ada dimasukkan dalam kawasan baru itu atau kampung yang dulunya dalam kawasan Setapak dipindahkan ke kawasan lain seperti Kepung dan Segambut.

Tetapi kebanyakan lokaliti di kawasan Setapak itu terbahagi kepada dua kawasan Batu dan Titiwangsa.

Apabila Parlimen meluluskan persempadanan baru itu saya mengambil langkah menyelaraskan PAS Kawasan Setapak mengikut perubahan yang berlaku itu.

Sebelum ada arahan dari Pejabat Agung PAS tentang persempadan baru itu saya mengambil langkah membentuk dua jawatankuasa penaja bagi menubuhkan PAS Kawasan Batu dan PAS Kawasan Titiwangsa. Mana-mana cawangan PAS Kawasan Setapak yang masuk ke dalam kawasan Batu dimasukkan dalam penajaan PAS Kawasan Batu dan yang terletak dalam kawasan Titiwangsa menjadi penaja PAS Kawasan Titiwangsa.

Saya sendiri yang tinggal di Taman Melawar termasuk dalam kawasan Batu menjadi pengerusi penaja penubuhan PAS Kawasan Batu dan Ustaz Othman Razak yang tinggal di Datuk Keramat menjadi pengerusi penaja PAS Kawasan Titiwangsa.

Pada 5 Desember 1984 itu saya memanggil Mesyurat Agung Khas PAS Kewasan Setapak membubarkan PAS Kawasan Setapak dan serentak mencadangkan penajaan dua kawasan baru – Batu dan Titiwangsa – berikutan dengan pembubaran itu.

Selepas dipersetujui kami pun berpecah. Cawangan yang termasuk dalam penajaan PAS Kawasan Batu mengadakan perjumpaan menubuhkan kawasan baru itu dan manakala cawangan-cawangan yang termasuk dalam kawasan Titiwangsa pula mengadakan perjumpaan yang berasingan di bangunan yang sama bagi membentuk PAS kawasannya.

Saya menjadi Ketua PAS Kawasan Batu yang pertama dan Ustaz Othman Razak dipilih menjadi Ketua PAS Kawasan Titiwangsa.

Kedua-dua kawasan itu ditubuhkan pada hari yang sama. Saya tidak tahu apakah PAS Kawasan Titiwangsa ada mengadakan majlis memperingati 25 tahun penubuhannya.

Dalam masa 25 tahun telah berlaku lagi pesempadan baru yang melibatkan kedua-dua kawasan PAS itu apabila satu kawasan baru ditambah iaitu Wangsa Maju. Lepas itu Wangsa Maju dan Titiwangsa menjadi tiga dengan menambah Setiawangsa. Yang satu sebelum 25 tahun dulu menjadi empat sekarang.

Titiwangsa menjadi kawasan majoriti Melayu tetapi Batu menjadi kawasan campuran. Sekalipun yang terbesarnya pengundi Melayu tetapi ia hanya membentuk sekitar 40 peratus saja. Lebih 50 peratus terdiri dari pengundi Cina dan India.

Dalam keadaan itu sukar bagi PAS menguasai kawasan itu semasa politik bersendirian dulu. Dalam masa 25 tahun itu sekali saja PAS bertanding. Dalam persefahaman dengan lain-lain parti PAS memberi laluan kepada sekutunya.

Dalam semua masa PAS di situ menjadi kumpulan yang penting. Cuma baru dalam pilihan raya 2008 pakatan pembangkang menguasai kawasan Batu.

Langkah penting yang diambil oleh PAS Batu ialah menjadi tenaga penggerak dari belakang membina Markaz Tarbiyah PAS Pusat di Taman Melewar.

Aktivis PAS kawasan ini diketuai oleh beberapa orang profesional. Setiap petang mereka memulakan pembinaannya tanpa sebarang peruntukan di atas sebidang tanah milik PAS Terengganu yang terbiar.

Sebelumnya PAS menghadapi masalah tempat untuk mengadakan perjumpaan. Penyokong PAS berpakat dengan Ustaz Hassan Shukri, Setiausaha Agung masa itu bagaimana tanah kosong itu dimanfaatkan. Ustaz Hasan mendapatkan restu PAS Terengganu.

Setiap petang aktivis PAS menggali lubang untuk didirikan tiang. Apabila beberapa tiang mula terdiri, maka mencurah-curah bantuan dari para penyokong dari semua tempat. Ada yang memberi pasir, ada yang menghantar simen, ada yang sanggup memberi peruntukan pintu dan tingkap, demikian juga kayu kayan yang diperlukan oleh bangunan itu.

Duit tidak dikira lagi. Ada saja orang yang tidak teragak-agak mengeluarkan wang dari sakunya.

Terbina satu bangunan dua tingkat. Tingkat atas untuk Ustaz Hasan dengan PAS pusat tetapi tingkat bawah untuk aktivis PAS Batu mengadakan ceramah. Asal ada pemimpin pusat datang ke Kuala Lumpur di situlah ceramah diadakan tanpa memikirkan soal permit.

Kerana ia terletak di luar Wilayah Persekutuan, polis Sentul tidak dapat bertindak apabila ada aduan Umno tentang ceramah tanpa permit oleh PAS. Polis Sentul menghubungi Polis Rawang. Bila Polis Rawang datang majlis sudah selesai.

Kemudian Pejabat Agung PAS dipindahkan ke bangunan itu dan Taman Melawar jadi pusat perkembangan PAS baru yang dikenali serata dunia. Yang menggerakkan terbentuknya Markaz Tarbiyah yang terkenal itu dimulakan orang PAS kawasan Batu yang memanfaatkan tanah terbiar milik PAS Terengganu itu.

oleh - Subky Latif

Tamatnya Penantian 20 Tahun!!! Tahniah Malaysia!


Fuh!!!
Walaupun gol sendiri oleh Vietnam, janji menang!!
Alhamdulillah..
Akhirnya Pingat Emas Bolasepak Sukan Sea menjadi milik Malaysia!

Sokongan padu peminat amat jelas! Di seluruh Tanahair!
Contohnya Bandar Bukit Sentosa, Rawang lengang seketika..

Semua restoran-restoran baik Seafood mahupun mamak penuh dengan peminat-peminat Bola..
Yang dok semeja dengan pendatang asing Vietnam pun ada! hehehehe

Apa-apa pun.. Tahniah buat pasukan Bolasepak Malaysia.. Tahniah FAM..
tapi bukan untuk Khairy...

No Politician in Sport Please!
sunsnake 17.12.2009


Bola sepak menang emas
17/12/2009 8:01pm

KUALA LUMPUR 17 Dis. - Skuad bola sepak bawah 23 negara mencipta sejarah Sukan SEA apabila menang emas pertama selepas kali terakhir dilakukan 20 tahun lalu.

Jaringan gol sendiri pemain Vietnam memberikan peluang untuk Malaysia memperoleh emas dalam acara akhir bola sepak lelaki Sukan SEA XXV.

Kali terakhir skuad negara menang emas ialah di Temasya Kuala Lumpur 1989.