Isu Tanah KTMB Tanjung Pagar. Tergadaikah Maruah Kita ?
Keretapi Tanah Melayu Bhd(KTMB) mempunyai tanah pajakan dengan Kerajaan Singpura selama 999 tahun bermula tahun 1932 seluas 217 hektar. Tanah sepanjang 30 km ini adalah daripada Woodland, Kranji, Tanjung Pagar dan 3 lot di Bukit Timah(lot 76-2Mk 16, lot 249 Mk 4 & lot 32-10 Mk 16). Tanah ini cukup strategik kerana terletak di tengah-tengah Singapura , terlengkar dari utara di Woodland hingga ke Selatan di Tanjung Pagar. Menteri Pangankutan Datuk Ong Tee Keat yang merupakan salah seorang ahli rombongan pertemuan kerajaan Malayasia dan Singapura telah menyatakan bahawa sekatan terhadap tanah KTMB telah menghalang tanah KTMB tersebut dibangunkan sebelum ini. Ini bermaksud KTMB tidak boleh membangunkan kawasan tersebut tanpa perubahan syarat pajakan. Maka kekalah tanah tersebut tampa boleh dikomersialkan. Perjajian pajakan yang telah dimeterai dengan pihak British telah menyatakan bahawa tanah tersebut hanya boleh digunakan untuk tujuan kereta api sahaja. Ini bermaksud bahawa jika KTMB membuat aktiviti lain daripada keret api maka perjanjian pajakan akan terbatal dan Singapura berhak untuk merampas tanah tersebut.
Persoalannya kenapa semasa Singapura keluar daripada Malaysia tahun 1965 duhulu syarat-syarat yang menjerut diri kita ini tidak diubah? Ada banyak perjanjian dan dokumen yang menjerut kita antaranya perjanjian pajakan tanah KTMB , perjanjian air dan surat Setiauasaha Kerajaan Negeri Johor yang melepaskan kepentingan tanah Pulau Batu Putih daripada negeri Johor. Itulah kelemahan sebenar Kerajaan Malaysia. Membuat keputusan terburu-buru melepaskan Singpura tanpa kajian mendalam. Samalah seperti melepaskan Blok M & L kepada Brunei dan dasar Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dahulu. Semuanya melambangkan sikap terburu-buru kerajaan Malaysia. Pepatah melayu baru mungkin boleh dicipta. “Dasar terburu-buru amalan Kerajaan BN” . Pepatah ini boleh dimasukkan dalam Dewan Bahasa Dan Pustaka apabila kerajaan BN tumbang tidak lama lagi.
Menteri Besar Johor Dato Abd Ghani Othman menyatakan bahawa KTMB perlu keluar daripada Tangjung Pagar seperti yang dipersetujui oleh kedua-dua pimpinan Malaysia dan Singapura . Ia telah dipersetujui dalam Point Of Agreement (POA) tahun 1990. Walaubagaimanapun Dato Abd Ghani Othman menyatakan bahawa KTMB akan mendapat tanah baru sebagai ganti tanah 217 hektar tersebut iaitu tanah bertaraf antarabangsa diempat lot Marina South dan satu bidang di Ophir Rochor. Pelaburan dan pembangunan di dua bidang tanah itu akan dilakukan oleh syarikat usahasama MS Pte Ltd iaitu usahasama antara Khazanah Nasional (60%) dan Temasek Holding(40%).
Stesen KTMB Tanjung Pagar akan dipindahkan ke Pusat Pemeriksaan Kereta Api Woodlang (WTCP) menjelang 1 Julai 2011. Ini bermaksud bahawa KTMB tidak lagi menggunakan tanah 217 hektar tersebut untuk tujuan kereta Api. Maka perjanjian pajakan tanah telah dilanggar oleh KTMB dan Singapura berhak memiliki tanah tersebut. Maka berjayalah Singapura mengambil maruah kita di atas tanah tersebut.
Sebagai ganti Singapura akan menukarkan tanah di Marina South dan Ophir Rochor. Tanah asal KTMB bernilai rendah sebab tanah tersebut tidak boleh dimajukan, terdapat sekatan, bentuknya panjang sukar dimajukan, bersepah dan macam-macam lagi faktor yang membolehkan ianya dinilai dengan harga yang rendah. Kemudian tanah di Marina South dan Ophir Rochor adalah tanah di kawasan srategik, lokasi perniagaan antarabangsa, telah banyak pembangunan dan macam-macam lagi faktor yang membolehkan ianya di nilai dengan harga yang tinggi. Akhirnya tanah asal KTMB yang seluas 217 hektar akan di tukar dengan luas tanah sekangkang kera sahaja di Marina South dan Ophir Rochor.
Lebih memedihkan lagi tanah 217 hektar yang sudah menjadi milik Singapura akan diubah sayaratnya untuk membolehkan Singapura membangunkannya. Tanah yang asalnya murah dan kononnya tidak strategik akan menjadi tanah yang cukup strategik apabila syaratnya telah di ubah. Maka kawasan ini akan dibangunkan lebih hebat daripada kawasan Marina South dan Ophir Rochor. Akhirnya putih matalah rakyat Malaysia yang melalui kawasan tersebut . Rakyat Malaysia yang datang melawat bahan sejarah Tanjung Pagar akan berkata “ Singapura tipu kita lagi”. Itulah lakonan sebuah babak berjudul “Menang-menang”.
Perkongsian 60-40 antara Khazanah Nasional(60%) mewakili Malaysia dan Temasik Holding (40%) mewakili Singapura masih tidak jelas maksudnya yang sebenar. PAS Johor mendesak agar 60% milik Khazanah Nasional adalah mewakili nilai tanah seluas 217 hektar bukannya keseluruhan tanah tersebut diwakili oleh perkongsian 100%. Dengan maksud bahawa Kerajaan Malaysia tidak perlu mengeluarkan modal dalam syarikat MS Pte Ltd, modalnya adalah tanah 217 hektar tersebut tetapi Temasik Holding perlu mamasukkan modal luar mewakili 40% kepentingannya. Jika Temasik Holding tidak mengeluarkan sebarang modal untuk perkongsian ini maka boleh dianggap bahawa Kerajaan Malaysia telah menyerahkan 40% tanah KTMB kepada Singapura. Marilah kita sama-sama memerhatikan dengan penuh teliti apakah kertas cadangan balas Perdana Menteri Singapura Lee Hsian Loong akan berkunjung ke negara kita tidak lama lagi. Apakah Malaysia akan menerima nasib seperti Pulau Batu Putih? Adakah maruah kita telah digadai? Sama-samalah kita perhatikan.
Suhaizan Bin Kayat
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Pusat
sumber - Suhaizan Kayat