Pages

Meh le jadi family teman di alam cyber! Jemput follow ye?

Monday, March 21, 2011

Woi Melayu! Kenapa Sampai Tahap Ni? [video]


Subhanallah!
MasyaAllah!
Astaghfirullah!

Kesamaran kes Ponggong Saiful belum habis lagi..
Dalam ketidaktentuan kes tu yang semakin berderai dengan bukti dan saksi yang tak logik..
Datang pulak satu lagi tuduhan yang sangat jelik dan memalukan!

Yang menuduh melayu...
yang dituduh melayu..
Yang jadi hakim melayu...
Yang jadi pendakwa melayu...
Yang membela bukan melayu?

Apa nak jadi melayu nehhh!!
Melayu UMNO laaaa..

sunsnake 21032011



Rakaman aksi seks pemimpin utama pembangkang?


Satu rakaman video aksi seks yang didakwa membabitkan seorang pemimpin utama pembangkang dengan seorang wanita muda yang tidak dikenali didedahkan kepada pihak media pagi ini.

Berikutan itu, pihak yang mendedahkan rakaman tersebut mendesak ahli politik berkenaan meletak jawatan dalam tempoh seminggu jika tidak mahu klip video didedahkan kepada umum.
Klip video tersebut ditayangkan untuk tontonan pihak media pagi ini di hotel Seri Carcosa Negara di ibunegara.

Wartawan menonton video selama 20 minit itu secara bergilir mengikut kumpulan.

Berita Penuh

36 comments:

keluhum said...

Salam Besan..
Nabi dh janji waktu Islam menakluk Makkah akan ramai meninggalkan agama Ini kelak..
Sapa2 yg x sedar kata2 dan perbuatan menyokong penyaksian2 dusta sedang kamu mengaku berserah kpd Allah(Islam),maka kamulah yg Rasulullah maksudkan itu!!!!
X perlu sehingga kamu Isytihar kamu sudah keluar agama,ttp kata2 dan tingkah laku kamu sudah menjadi bukti dan ukuran Allah ke mana sudah perginya Akidah kamu..
Ingatlah dan bertaubatlah..
Dlm keadaan saudara2 kita di Libya dan negara2 Islam yg lain menderita dan terbunuh angkara permainan licik Kuffar,kamu boleh membuang masa dgn melayan penyaksian2 dusta Akhir zaman yg Rasulullah sudah peringatkan 1400 tahun dahulu dimana antara petanda2 kiamat adalah akan byk berlaku penyaksian2 dusta dan ramai org akan berani dan tidak lagi malu utk tampil dgn penyaksian2 dusta itu..
Dlm keadaan Allah memperlihatkan kekuasaannya di Jepun,kira2 lbh kurang 7000 km dari bumi Jepun itu sekelompok manusia sedang seronok melayan video lucah utk menganiaya saudara seagama dgn penyaksian dusta yg terbaharu!!!
Tidak takutkah kita dgn Janji2 Allah????
Teman tidak akan melayan lg jawapan2 bodoh org2 yg tidak Faham agama ini lg krn mereka yg akan bertanggungjawab atas kata2 mereka nanti!!!!!
Lbh baik teman diam dari melayan kedangkalan demi kedangkalan..

Anonymous said...

Siapa kamu tahu siapa betul siapa salah?

ini akibat tanganya sendiri.
Terlampau berdolak dalih segala benda-benda buruk membayangi dibelakang, seperti yahudi dibayangi laknat tuhan, walau gah di dunia.

Siapa yang dangkal?
Orang yang meletakkan diri sendiri itulah paling dangkal!

Islam kecewa orang seperti kamu
memperjuangkan kebenaran diatas nafsu sendiri.

Buktikan kamu berpegang
dengan kata kamu

Yang menuduh melayu...
yang dituduh melayu..
Yang jadi hakim melayu...
Yang jadi pendakwa melayu...
Yang membela bukan melayu?

Apa nak jadi melayu nehhh!!
Melayu UMNO laaaa..

Yang membela kenapa saudara kamu?

Anonymous said...

Yang panggil tu Datuk T. Datuk T ni orang anwar jugak(dia kata la). Tiba-tiba UMNO yang kena...
terbaik lah Malaysia.

Syukur Alhamdulillah ada UMNO kat Malaysia ni. Kalau takdak UMNO taktau la nak tuduh sapa dah. Lani apa benda pun boleh tuduh UMNO..bukti semua belakang kira, yang penting apa benda pun kena tuduh UMNO yang buat... selamat

otaklunyai said...

Ya Allah Ya Tuhan Kami. Engkaulah Penguasa Yg paling Agung dan yg Paling Berkuasa. Kami hamba2 Mu memohon perlindungan dari segala fitnah dan kezaliman oleh golongan yg sesat ini. Berilah kami Ketenangan dan Istiqamah bermunajat kepada Mu dalam menghadapi dugaan Mu ini Ya Allah. Sesungguhnya hanya dengan izin Mu Ya Allah segala fitnah dan kezaliman ini terjadi. Oleh itu Kami memohon agar kami dan keluarga kami diselamatkan dari segala bala ini.

Kembalikanlah segala fitnah dan kejahatan ini kepada mereka yg bertanggungjawab dan yg terlibat melakukannya agar menjadi pengajaran supaya mereka tidak kembali kepada Mu dengan dosa besar ini. AMIN YA RABBAL ALAMIN..

sunsnake@budakbalun said...

Anon (dua2 sekali)..

Pernah dengar cerita gembala kambing yang menipu tak?

Mula2 dia tipu orang kampung..
kononnya kambing dia dimakan rimau..
kelam kabut orang kampung datang nak tolong..
rupa2nya dia buat lawak..

kali kedua pun sama.. dia buat lawak..

akhirnya kambingnya betul2 dimakan rimau!

menjerit2 dia minta tolong orang kampung..
orang kampung buat tak tau..

.. so.. sendiri mahu ingat!

SAWANdah said...

INIlah KERJA MUKMININ atau MUSLIMIN..dalam NEGARA ISLAM..tanya HARUSANA sini..MUFTI terSOHOR untuk abad ini..di PEGHOK..

Anonymous said...

la citer kambing lak masuk!
bab nuar ni..tak siapa tau siapa betul selain dia. Bila ada peluang ia berdaleh. Daleh dia menyusahkan umat Islam sampai 13 tahun. Kita buang masa dan tegang urat tak tentu hala.Politik, politik jugak.Selesaikan adalah kewajian. Terang2 aku kata kalu aku maut, benda ni tak habis..memang kempuanan. Bukan nak tengok nuar KO tapi nak tengok ia OK. Setakat ni aku bersangka baik brot..
skrg tengok..kuar satu hal pelik dan ajaib lagi..entah apa tujuan dan siapa silaknat itu..bertekak lagi!!aku caya selagi benda ni tak tamat selagitulah melayu islam ni bergelumang dengan sifat kebencian ini. Awak macam restu sahaja suasanan ni. Tak leh kah nuar korban? Besar pahala tu. Dia tak rasake benda tu? Aku, kamu dll dapat dosa tak pasal2 jer akibat dia> kita lemah..siapa untung? Islam ke? Itu bukan ajaranya tapi itu cara yahudi.melayan tuhan.

sunsnake@budakbalun said...

apa la yang kamu melalut ni..
siapa yang menyusahkan siapa?

aku tak rasa susah pun dengan Anwar ni..

Nak tengok dia OK?

mak ayah kamu percaya la cakap kamu ni pencacai oiiii...

nama pun takde ada hati nak berhujah!
adehhh!

langsung takde maknanya...

Salam....

Anonymous said...

ya la..apahal kambing pulak? serupa pencacai nuar gak. mana orang nak percaya asyik bawak cerita konpirasi..bila suruh buktikan..tak habis-habis berdolak dalik. Hebat ke perangai camtu? Bila kasikan hujah, dan2 pencacainya spin dan guna pendekatan Islam yang tidak betul tafsiranya dan tuduh senang hatinya orang tak berugama. Kan awak taksampai kemana2. Anuar tu aku tak kesah apa dia buat.Muka sendiri nak jaja kehulur hilir dan memperbodoh orang Islam je dengan kehebatan dolak dalihnya.Awak ni macam suka begitu dan merasakan akan dapat bonus pahala yang berpanjangan. Orang kata tanggok ikan diair keroh. Nuar ni kalau tak da pencacainya berhentilah dia. Dah bersih!! kan akupun tumpang bangga. Tetapi pencacainya macam kau, merasakan turut hebat dengan benda2 macam tu hanya dengan satu hala minda >> kamu yang betul.Sebab apa sebab berjuang dalam parti bernama Islam dan orang yang teraniaya. Anuar tu dah rasa semua apa yang engkau nak tenyeh. Kejatuhanya tidak bawa apa-apa tauladan kat dia. Itu hala fikir aku. Tentu kau tak setuju. Tak kesah pun aku. Bagi aku percaya jajnji tuhan:semakin ia bersikap begitu dan menjaja sebagai satu perjuangan balik dari kegagalanya kepada orang ramai, maka ia kan berbalik kepadanya penuh kerugian. Mengelak yang jernih tidak ada apa yang dia dapat selain semakin kekeruhan. Pencacai macam aku dan kamu syok sendiri lah jawabnya dapat persekitaran macam tu. Aduh!!itulah melayu dan itulah orang Islam di Malaysia ibarat suka melihat ibadat/amalnyaguna raybon jenama apa. Nabi sendiri di tegur bila bercakap tidak memandang wajah. Sikap angkuh dikemukakan. Kamu? Anak balun yang suka membalun kekkeee berilah nama yang elok2 terlebih dahulu.
aku terima dunia blogger berpada-pada jer.

UMNO x byr yuran.. said...

Hahaha!!!!
Melayu mcm bagus ckp x ble blah weiii..
Senang jer kt gua..
Video ker,sepul ker,DNA ker pd gua 1 jer conclusinyer..hahahaha!!!!
Lembab pecacai Umno neh!!!
Geli ati aku tgk Penyokong2 Umno neh..
tulis panjang2 tp smpai sekarang x perasan 1 hapah abuk pun..Patut la sanjung org mcm najib,mat sembab dan Khairi yg kaki tonggang tuh..
Bodoh nak mampos korang dgr sini!!!
Anuar tu siapa pd UMNO?
Kekasih?
Sahabat?
Saudara?
Pirahhh!!!
Anuar adalah ancaman kpd Umno!!!!
Klu dibiarkan Anuar bebas bercakap,Umno akan kalah dan kalah dlm General Election demi General Election!!!!
Bodoh!!!!
Itu sebabnya mcm2 citer yg musuh2 Anuar timbulkan..
Biar mamat tu busy nk tangkis sana -sini, jd byk la terbuang masa Nuar hadir prosiding sana,Prosiding sini...
Lama2 mamat tu pun x der can nk bertanding dlm General Election sbb kes mahkamah masih berjalan..
Political game jer la weii..
Sex ker,liwat ker,camufladge jer sumer tuh..
Apa la bodoh susah sgt nk pikir mcm tuh!!!
Dolak-dalih???
Dh kawan tuh x buat memang dia nafi la...Ko pun klu kena Dajal dgn org,ko pun jd mcm tu la..Ntah lg gelabah lg kot klu korang yg kena..
Lu ble bagi org amik DNA lu utk letak kt tempat mana org suka ker bro,biar senang keje org nk Dajalkan lu..
Pkai otak sket la pecacai Umno oiii!!!!
X usah la wat demo mcm org x tau Prosedur dlm mahkamah!!!!
Biar kawan tuh bg DNA supaya senang nk sabitkan kawan tuh kan!!!
Xder sapa nk jadi bodoh serah leher suruh org sembelih la bhaiii!!!!
Klu lu x tau nk respect hak org lain,jgn pandai2 nk ckp dolak-dalih ker,menyusahkan org ker,sapa nk masuk penjara,Cakap!!!
Bila kawan tuh masuk penjara,senang la kejer nk tipu rakyat sbb tukang komplen dh kena sumbat penjara!!!!
Bodoh pye Pecacai!!!
Sori la gua nk ckp sopan dgn org2 mcm pecacai Najb Neh!!!
Buat menjatuhkan kehormatan gua Jer!!!

Anonymous said...

a kakaka....
kelakar lah minda awak nih
ni satu fenomena sekarang:
kau nak semua pencacai muda pas memecahkan dada depa dengan semangat reformasi ala engkau tu guna platform nik aziz dan mencacai sangkaan kalut lagi kolot kepada hadi awang.pecah dan perentah? Anuar pemangkin nya. Umno umpanya.
akeke ini lah dipersembahkan kepada hala tuju berpolitik kepada orang islam.
Itu dari apa yang engkau tunjuk bila letakkan masalah Islam dibawah kepentingan politik kepartian.Sama niainya "kebaikan di bawah kedurjanaan".Itu hakikat kalau kau amati.
Kes anuar!! samada ia isu fitnah, di aniaya, konspirasi dsb ia bukan isu paling utama di perjuangkan, sebaliknya keutamaan mencari kebenaran.Dolak dalih kepada halangan kepada kebenaran adalah kepentingan lain diutamakan dan itu bukan jalan Islam.
Betapa hebat pun kita jangan kehebatan itu menjahanamkan sesiapa selain diri sendiri, itupun jika kamu inginkan kehormatan dan harga diri kamu itu.

Islam tidak menang dan berjaya melalui perjuangan trial n error.

Anonymous said...

Komen saya senang saja..kalau kita di tuduh dan untuk membersihkan diri kita..bersumpah aje lah..habis cerita..hukumnya di tangan allah..yang sorang dah bersumpah..yang sorang lagi sentiasa berdolak dalik..tak terfikir ke..apa yang di takutkan sangat..allah maha adil..kalau dia berani bersumpah logiknya pengaruh dia dengan senangnya akan meningkat ..jadi apa masalahnya..peluang untuk yakinkan orang ramai dah ada..tapi tak nak buat..kenapa agaknya??

Anonymous said...

Bro Balun,

Sheikh Yusuf Al-Qardawi pun penah sebut "supaya jangan menceroboh maruah orang islam, lebih-lebih lagi orang yang terkenal baik, dihormati, berakhlak mulia, luhur, golongan pendakwah dan berbudi pekerti tinggi seperti saudara Anwar".

Yang bagi statement tu bukan pemimpin PKR tapi Ulamak Agung Islam, adakah dia bercakap ikut sedap mulut semata-mata? Atau dia dah buat sembahyang hajat/istiqarah mohon petunjuk dari ALLAH? Mesti dia cakap berlandaskan sesuatu.

Kerasnya Sheikh Yusuf A-Qardawi dia penah bagi fatwa untuk halalkan bunuh Presiden Gadaffi, atas dasar apa dia nak pertahankan DSAI kalau betul dia tahu DSAI bersalah?

Tapi peliknya orang umNGOK nie cakap pemimpin AGUNG dia juga yang dia percaya, cakap ULAMAK AGUNG ISLAM pun di TONG SAMPAHKAN.

Nak jugak PENCACAI/TOTOK umNGOK TEGAR nie suruh DSAI bersumpah, macam pemimpin-pemimpin umNGOK bersumpah. Pemimpin umNGOK mungkin dangkal tahap pemikiranya dan pengetahuan agamanya mungkin la kot, tapi pada yang tau mungkin tidak. Senang cerita la macam tu sumpah je tak payah masuk mahkamah macam PM Najib buat kes ALTANTUYA, HABIS CERITA UMngok SEMalaya percaya.

PAYAH KALAU DAH JADI BARUAH umNGOK nie.

-wakleman

Anonymous said...

'Kerasnya Sheikh Yusuf A-Qardawi dia penah bagi fatwa untuk halalkan bunuh Presiden Gadaffi, atas dasar apa dia nak pertahankan DSAI kalau betul dia tahu DSAI bersalah?'

Ada dua perkara dari petikan ini
1. Ketegasan dari seorang yang bertanggung jawab kepada umatnya. Ciri SYA-Qardawi merasakan kematian Gadaffi satu hukuman dan penyelesain masaalah mengubah kepada yang lebih baik untuk agama dan kemanusiaan Islam.Mahathir mencantas kariar politik Anuar 1998 juga diatas dasar tanggung jawab ini.
2.Kaedah Pemastian betul/salah:wakleman menentukan anwar tak salah kerana sembahyang hajat/istiqarah- dan penilaian ulamak berwibawa secara luaran kepada anuar. Maahathir-pendekatan yang panjang dari sumber terdekat dan mahkamah.

Aku sekadar nak komen

bab 1 berkenaan tanggung jawab seorang pemimpin, amat dituntut dan selayakknya melakukan keupayaanya (mengikut kuasa yang ada padanya)untuk melaksanakan apa yang sepatutnya.
bab 2 melakukan sesuatu dengan kaedah yang sesuai dengan keadaan dan masa berlandaskan kehendak Islam.Dalam kes anuar, pendekatan oleh wakleman dan mahathir di islamkan dengan kenyataan meng'tongsampahkan'pendapat ulamak agung.Pada masa yang sama menolak jika anuar bersumpah dan anggap selesai tanpa proses mahkamah.

Apakah orang Islam dari PAS sama macam wakleman.Bercelaru dan hanya terbelengu dengan mana-mana ulamak yang mereka iktiraf.Kebanyakkanya ilmu dan pandangan para ulamak(samada pendapat atau fatwa)suka-suka mereka dijadikan rujukkan demi kepentingan mereka sahaja.
wallahualam

sunsnake@budakbalun said...

Anon 6:56pm

at least wakleman ada nama kat sini..

kamu tu ntah dari planet mana..
nama pun takde!

pemuja tegar mahathir rupanya...
patut laa...

UMNO x byr yuran.. said...

Whakaka!!!!
Anon2 semua dh pecah lobang..
Rahim Tambi Chik yg balun budak umoq 15 tahun kt Malaka dulu tu yg pye keje upah pelakon blue barlagak mcm Anuar..
Whakakaka!!!!
Siap ada org lain dlm Video buat set-up dulu sblm pelakon amek tempat tp kamera ter"on" pulak dh!!!
Tu la!!!
Gu dh ckp..
Kerja jahat neh Allah akan tunjukkan betapa tidak sempurnanya manusia smpai terlupa nk off kamera dulu..Dh terkantoi pulak ada director tgh wat last minute pye set-up..
Org politik bkn pengarah profesional pun..
Depa bkn tahu bab casting ka angle ka spacing ka..
Apa citer lu skrg Anon2 pecacai????
Whakakaka!!!
Dari dulu kini dan selamanya gua geli hati dgn korang...
Whakakakaka!!!!
X pyh nk ckp psl moral la klu berita x bermoral pun korang wat sandaran,diambik dari org2 yg x bermoral,nk beli MP Pakatan dgn cara x bermoral..
Anak Tambi ble nafi la dia x mengaku offer MP pakatan yg utk lompat,tp org dh tau la modus operandi lu..
Lps tuh nk suruh Mp tuh wt PC konon dah hilang keyakinan dgn Pemimpin Pakatan la..Itu standard politik UMNO..
Ni lah Umno paling despret yg penah gua saksikan sejak gua kenal dunia!!!!
Dari dulu men politik cara Khianat,fitnah dan mengaibkan org dgn cara guna wang upah sana upah sini!!!
Itu kenyataan UMNO akhir zaman neh!!!!
Whakakaka!!!
Pg balik la woiii!!!
Bwk la video tuh puat penyaksian kt Mahsyar nanti..
Bodoh tahap Gaban la klu ada org masih percaya Umno nk kpd moral utk jd pemimpin...
Whakakakaka!!!!
Dh mcm pelawak dh gua tgk muka anak Tambi tersipu-sipu!!!!
Itu ker org yg lu nk angkat jd penjamin kt Mahsyar nanti!!!

Anonymous said...

oo o
modos operandi blog pas dan pencacainya yang berlagak terror rupanya serupa ais. hembus sikitpun cair agaknya.satu trade jerk jerk jerk. akaakaa skg blog ni pon dah tukar teknik komennyer? akaaaka tak mesra alam lah anak balun! nama aku anon k!
bab video aku malas nak komen.tunggu bila jelas. tapi aku tau trio itu sebahagian kroni nuar masa dia sibuk2 nak cuci taik dalam tong taik (bidalan popular pas).itu ide dia beralasan kenapa masuk umno. Rupanya dia berak kat situ. akeake dan bengkeng pada pas sebab kacau daun dia lak nanti.proxy nya ada dekat2 dengan nik aziz sampai kini.Cuma nak cerita ini lah kemungkinan rentetan peristiwa kifarat ringan oleh Allah yang maha penyayang.
Betul jugak ada termasuk gak si director dicandit video tu.Tak pro le gitu.ada banyak lagi para pencacai PR hlightkan.Tapi aku tak tengok lagi!hehehe..berdose ke tidak tengok tu. Rasa tak! kan kalau beralasan nak tau kesahihanya, walau aku sekadar pemerhati cipot jer.Dewan Ulamak pas pun tak mau dan lepas tangan.Aku?
..mau tak mau..serah sajeler hasilnya kat polis nanti..

nota:pada anak balun yang ada kuasa milik mutlak blog nama aku anon. maaf kalau terjah jer di ruang komen ni.

UMNO x byr yuran.. said...

Sori la bro2 anon..
Gelihati gua x abes lg..hehehe..
Ini politik dendam la bro..terang lg bersuluh..
Citer dendam peribadi x abes2 ne la yg jadi makanan Umno sampai kembung perut org Melayu disumbatkan..
x pyh citer la Nuar tu asal dari Parti mana..
Umno yg bertanggungjawab melahirkan penentang2nya sendiri..
Klu ikut sejarah PAS dulu pun dari Umno,apa lg kini keadilan..
Nuar dulu klu nk senang jd PM,baik dia ikut jer ckp Madey..
Klu dia masih dlm Umno,ada chan ker Najib dgn Paklah naik jd PM?
X pyh pikir susah2..
Umno ne dh terlanjur wat naya kt org dari kes Memali lg..
Siapa Ibrahim Libya dgn Mahathir dulu..
Dia antara org yg bertanggungjawab memperluaskan dakwah dlm kerajaan dulu..Itu zaman bila?
Zaman Madey dgn penerapan nilai2 Islamnya la bro..
Sbb nk kasi Nuar selesa duduk dlm Umno lps keluar dari ABIM..
Apa jd dgn Allayarham Ibrahim Libya bila dia enggan tunduk dan menentang dasar Umno?
Sampai kasi mati pn diorang sanggup la..
Lu org ada lg ker sekitar tahun 1984-85?
Dulu Umno ada krisis besar ker?
Mana ada,tp ada gak la kes bunuh Dato'Taha sehingga menyebabkan Dato'Mokhtar Hasyim kena penjara..tp itu zaman Hussien Onn jd Pm,bkn Madey..
Tp sejak Memali sehingga sekarang Umno menjadi sehingga ke tahap x bermoral..Lu org ada tgk polis dulu garang mcm sekarang ker?
Jgn nk ckp Kifarah la klu korang x sedar Umno yg sedang menghadapi Kifarah Allah..
Kualiti dlm kepimpinan Umno dh merosot smpai dh x der cara lain nk survive..
Ahli ramai bkn ukuran Bahai..
Klu lu org rajin selak2 Al-Quran,yg ramai tu lah yg lalai sbb yg ambil peringatan tu Allah dh isytihar memang sedikit bilangannya..
Klu lu org x setuju,itu lu org punya pilihan la,sbb lu org memang ramai..Ckp la apa2 retorik pun..
Itu cuma utk sedapkan hati luorang jer..
Bila lps solat tu,renung2 la ckp dan perbuatan kita ne selari x dgn ucapan dlm solat kita..Itu pun klu lu org ble paham dgn makna setiap ucapan tuh..
Kita neh nasib baik jer x kena mcm jepun..
Lu org igt Allah turunkan Tsunami tu utk remind org2 Jepun jer ker???
Kita dgn Jepun x jauh pun smpai diorang ble sampai sini naik beskal jer..
Tanya diri masing2 apa layak ker kita dijauhkan dari bala Allah dgn tingkah laku kita neh smpai x tau dh hukum tgk org berzina..
Nk pastikan siapa yg terlibat tu kerja Polis bkn lu org..
Klu gua pakai alasan lu org,smpai bila2 la budaya tgk porno neh x akan tamat,asal ada tube baru jer nk tgk,nk pastikan pelakon favorite lu org ada aksi terbaru ke tidak..Kn mcm cibai jer alasan mcm tuh..
Klu induvidu tu public figure,hukum tgk blue tuh dh berubah hukum..
Kitab mana yg ajar mcm tuh..
Jd apa manfaat isu2 mcm neh kt akidah kita?
Tngkap org berzina utk cegah kemungkaran,bkn rakam sampai abes utk jd bukti nk pedajal org yg ntah berada kt situ atau pun tidak..
Lg nk ckp psl moral..
Bermoral sgt lah tgn2 yg merakam tuh..
Politik kt M'sia neh dh jd politik badut..
Nk kutuk Amerika,tp org Amerika pun gelak tgk politik kita..

Anonymous said...

Secara pribadi aku memandang bab politik ialah untuk mengujudkan peraturan sebuah negara. Diterima pakai semua. Cara demokrasi memilih pemerintah satu pilihan terbaik. Meletakkan milik kekuasaan asal raja mengikut perlembagaan satu bonus yang yang harmoni bagi sebuah negara yang mengekalkan erti pewarisan.Islam tak Islam nya bukan pada individu2 pelakonya tapi struktur asas nya yang dipertahankan.

bercakap tentang sepak terajang politik itu satu hal menarik, dan sangat relatif penilaiaan jika dipandang dari sudut cara dan ediologi masing-masing. Sememangnya tidak akan memuaskan semua pehak.

yang utama bagi orang yang berugama semua itu tidak lepas dari pengetahuan dan penilaian Allah walau sebesar hama pun. Setiap orang dengan habuannya masing-masing. Namun hubungan manusia dengan manusia di arena politik ini perlukan kejernihan setiap para pemimpinnya kepada pengikutnya. Ia sebenarnya tanggungjawab pemimpin dan kecerdikan dari pengikutnya. Itu lah tunjang supaya Islam berpadu dalam banyak perkara. Ruang mesyuarah didalam politik kita semakin terhakis dan seperti kau kata politik dendam kesumat bermaharajalela. Sebenarnya sifat-sifat buruk lain dibawa sama bila berpolitik tanpa tunjang itu.

Begitu juga hal hak Allah yang dilabel oleh manusia kepada manusia lain. Sedangkan kita tahu kifarat itu ,bukan hak untuk kita nilai sendiri,menuding khas untuk sesiapa. Ia hanyalah kekuasaan dan kasih sayang Allah kepada ummatnya yang berasa dia telah melakukan kesilapan untuk sedar sebelum mati. Ia satu ingatan bagi mereka yang memikirkanya.

Bala yang ditimpa kat Jepun memanglah menimpa jepun tetapi kesannya seluruh dunia. Begitulah pengajaran Allah, kita ni amat kecil ruanglingkupnya dibanding kekuasaanya. Perlu kerjasama dan berpadu menjaga apa tangan2 kita buat untuk semua dalam semua hal.

Bab tengok video pelakonnya public figu- itu kerja polis. Oh.engkau percaya ke keputusannya. Nanti tak kena spin polis ada konspirasi ngan umno ke? Masalah berlanjutan kerana soal-soal gini lah. Dewan Ulama pas tak mau. Habis dimana keutamaan/keseriusan dewan ulama pada pengikutnya.Kalau serah pada polis silakan juga terima kebijaksanaan dan pertimbangan mereka. Jangan jadikan dolak dalih dan di politikan. keliru suasana begini.

Begitu juga bab kuantiti bukan penentu dibanding kualiti. Tapi dalam amalan demokrasi kuantiti amat utama sebagai penentu. Sepak terajang salah satu pencapai maksud. Satu caabaran pada orang2 islam yang berjuang di bidang ini menambahkan qualiti nya hehe he

lawak: mana boleh orang jepun dinegaranya naik beskar(biasa) ke sini?

‘Politik kt M'sia neh dh jd politik badut..
Nk kutuk Amerika,tp org Amerika pun gelak tgk politik kita..’

q Menarik nih.

nota: sepak terajang= yang lain2 tu.

olih anon

Anonymous said...

To Anon 6:56

Hujah tuan,

Ada dua perkara dari petikan ini
1. Ketegasan dari seorang yang bertanggung jawab kepada umatnya. Ciri SYA-Qardawi merasakan kematian Gadaffi satu hukuman dan penyelesain masaalah mengubah kepada yang lebih baik untuk agama dan kemanusiaan Islam.Mahathir mencantas kariar politik Anuar 1998juga diatas dasar tanggung jawab ini.

Soalan teman,
Mana nko tahu yang TunM singkir DSAI atas dasar menyelamatkan ummah? Atau untuk menyelamatkan kroni, kepentingan diri dan salah guna kuasa semata.

Buktinya? pengakuan TunM sendiri kenapa dia singkir DSAI - http://www.youtube.com/watch?v=xQnnX9wxVHg

2.Kaedah Pemastian betul/salah:wakleman menentukan anwar tak salah kerana sembahyang hajat/istiqarah- dan penilaian ulamak berwibawa secara luaran kepada anuar. Maahathir-pendekatan yang panjang dari sumber terdekat dan mahkamah.

Persoalan teman,
i.Macamana kaedah Sheikh Yusuf Al-Qardawi tu teman sendiri pun tak tau, tapi pada teman orang yang cerdik pandai dan tinggi pengetahuan agamanya ada kaedah-kaedah dia sendiri yang lebih mustajab dari kita orang-orang biasa nie. Apa yang keluar dari mulut dia pun ada alasan-alasan kukuh dia bukan melihat dari luaran semata.

ii. Bab Tun M kununya berlandaskan sumber terdekat dan mahkamah? tu pelik sket sebab Mahkamah pun dengar cakap dia, Hakim yang tak dengar cakap dia macam Tun Salleh Abas pun kena reject sebab lawan cakap dia. Sekarang nie mahkamah dengar kata TunM ke atau TunM dengar kata Mahkamah?

Pasal komen nko tu, komen la sesuka hati pun itu hak masing-masing tapi berhujah kena berfakta bukan pakai kepala lututu.

Tapi nak komen sket je kat komen nko tu,

bab 2 melakukan sesuatu dengan kaedah yang sesuai dengan keadaan dan masa berlandaskan kehendak Islam.

Kes liwat DSAI tu sepatutnya bidang kuasa mahkamah sivil ke mahkamah syariah? kenapa takut nak bawa ke mahkamah syariah? Bukankah itu kehendak islam?

Dan lagi komen nko,

Apakah orang Islam dari PAS sama macam wakleman.Bercelaru dan hanya terbelengu dengan mana-mana ulamak yang mereka iktiraf.Kebanyakkanya ilmu dan pandangan para ulamak(samada pendapat atau fatwa)suka-suka mereka dijadikan rujukkan demi kepentingan mereka sahaja.

Nak tanya sket Sheikh Yusuf Al-Qardawi nie Tokoh Maal Hijrah 2010 yang diberi oleh PM Najib, Dan hanya PAS sahaja ke yang iktiraf beliau sebagai ULAMAK?

Maaf le, teman tak penah register mana-mana parti, cuma dah menyampah dengan umNGOK jek. Kalau ada mana tersalah tersilap tu kesilapan teman sendiri.

-wakleman

Anonymous said...

he he
Dia pemimpin malaysia masa tu..tugas dia kalau anuar yang bakal jadi pemimpin di cantas,kerana tidak mungkin malaysia boleh dipimpin orang seperti itu. Fakta di youtube merupakan cara seorang pemimpin yang berhikmah kesemua rakyatnya yang berbagai.Secara umumnya mencantas anuar amat tepat setelah tidak dilayan mengguna cara terhormat.


2.Aku andaikan wakleman macam kamu jua lah, melihat setakat aktiviti dan cara anuar oleh orang warak(dari jauh tidak mengenal dari dekat)+sembahyang hajat/istikarah maka apa yang dikatakan pasti betul. Jika begitu kenapa islam ada jawatan hakim,kadhi dsb?

3.Aku tolak persepsi. Mengambil pendapat dan bukti dari mereka yang dekat dan disokong dengan kaedah mahkamah amat sesuai kepada keadilan umum.

4.Kes Liwat anuar di sivil tidak di mahkamah syaariah. ..setahu aku itu bergantung pada si pendakwa dan peruntukkan yang ada. Jika hanya untuk mencari keuntungan buat sajalah apa cara sumpah kepada Allah (wakleman boleh terima pendekatan itu)selain mahkamah sivil mahkamah sivil sebagai pelengkapnya.

5.Apa kena mengena dengan pemberian tokoh hijrah? Adakah ulamak itu penentu sesuatu.Adakah ulamak setaraf dengan Allah atau Adakah kau samakan ulamak tu macam padri kristian.Boleh ampun2 dosa.

aku pasti jawaban aku tak memuaskan hati kamu ditambah pula hati yang dah mati kerana sifat menyampah yang kamu tanam itu.Aku sekadar sampaikan pendapat aku dan melihat pendapat kamu. Niat aku sebanyak2 pendapat itu, boleh aku berjalan dijalan yang betu tak lah seperti berjalan di gurun lapang penuh fatamorgana.

Anonymous said...

To Anon 1:51,

1.Tuan masih nak menafikan pengakuan tun M tu, terpulang hak masing-masing walhal tuan punya badan yang menuduh pun dah mengaku kesilapan dirinya, sebab masa tu ada kuasa penuh.

2.Fakta di youtube merupakan cara seorang pemimpin yang berhikmah kesemua rakyatnya yang berbagai.Secara umumnya mencantas anuar amat tepat setelah tidak dilayan mengguna cara terhormat.

Statement nie aku cukup tak paham, maksudnya menganiaya/mengaibkan seseorang adalah cara yang tepat dan terhormat?

Kalau seorang pemimpin tu bersalah suruh dia berhenti secara terhormat? Macam mat taib, rahim tambi chik dan isa samad maksud tuan?

Kalau pemimpin tu bersalah dia perlu diambil tindakan undang-undang bukannya suruh berhenti secara terhormat macam amalan umNGOK.

Berapa tahun DSAI jadi Menteri Kewangan kalau dia salah guna kuasa, kenapa Kerajaan tak buka fail kat Kem. Kewangan cari balik mana yang salah gunakuasa DSAI waktu? Walhal fail tu masih dalam simpanan Kerajaan? Kalau ada heret dia ke mahkamah dengan semua bukti yang nyata bukanya rekaan.

Kalau DSAI kaki menjubur dan kaki betina kenapa tak arahkan SB buat rakaman yang pure yang konfirm DSAI tak boleh nak dakwa dakwi, tak pun buat ambush masa tu bawak sekali krew 999 biar satu MALAYA tau.

2.Apa nko mengarut nie kata ulamak boleh ampun kan dosa plak nie, aduh jenuh nak berhujah dengan PUAK-PUAK PENCACAI nie.

Korang PENCACAI umNGOK terus percaya kes DSAI menjubur bila pemimpin korang kata begitu, walhal kes masih berjalan dimahkamah. Walaupun perjalanan nmahkamah ampak terlalu buyers dan terlalu lawak kesnya yang dah jadi macam drama swasta.

3. Aku tolak persepsi. Mengambil pendapat dan bukti dari mereka yang dekat dan disokong dengan kaedah mahkamah amat sesuai kepada keadilan umum.

- Terpulang nak tolak persepsi pun dan tak laku masuk mahkamah, tapi mahkamah tu baik dari hakim sampai ke saksi nampaknya semua ikut skrip. Samada nko nak terima hakikat tu terpulang la, tapi dah nyata contohnya kes VK Lingam hakim pun orang boleh atur siapa nak naik dulu.

Itu hakikat di Malaysia nie kita takde pengasingan kuasa exekutif, lagislatif dan Kehakiman semuanya dikontrol dek exekutif.

Aku tak peduli pun kalau DSAI tu betul bersalah biar dia masuk jel itu je balasanya, tapi biar dia dapat pengadilan yang seadilnya.Tapi sayang kalau dia menjadi mangsa keadaan dan nampak gayanya dia yang boleh bawak perubahan tapi dianiaya, kita RAKYAT yang rugi, umNGOK juga yang untung.

-wakleman

Mr. Deen said...

Apakah teruk sangat dengan bangsa melayu? Mengapa kalau ada sebarang permasalahan yang berlaku kepada individu atau masyarakat berbangsa melayu begitu mudah sangat mengaitkannya kepada nama bangsa melayu. Apakah melayu itu satu bangsa yang hina hingga setiap masalah yang timbul wujudnya perkataan, "itulah orang melayu", "melayu memang macam tu", "biasalah orang melayu"... tidak pernah pula saya melihat bangsa lain bertindak sedemikian. Sebaliknya sekiranya ada kekusutan, hanya jalan penyelesaian saja yang diusahakan, bukannya mencanang cerita tanpa penyelesaian..

Anonymous said...

1. awak tengok sepenuh tak apa mauduk/keseluruhan klip tu. Kata sindiran punn tak tau beda?
2. keluar cara terhormat atau dicantas amat berbeza tujuannya dan layananya.Konfrantasi melalui mahkahmah ini sampai sekarang hasilnya. Pilihan Ini tidak membuktikan ia benar atau tidak.
3.Bab pentadbiran menteri2 aku tak tau . harap SB atau orang dikuasai memang tak praktikal. Lihat saja Anuar sendiri boleh mengarahkan mereka.protokol keselamatan pun dia boleh arah.
5.Menyangka 100% betul akan pandangan ulamak pada anuar adalah perkara yang hanya dibuat oleh kristian pada padri mereka di gereja.
6.Persepsi bidang exekutif, lagislatif dan Kehakiman dikatakan tidak diasingkan dan kehakiman tidak sebebas seperti yang dikehendaki amatlah dangkal bila mereka kena terima semua 'individu/kumpulan' tertakluk pada undang2 dan etika.
Bagaimana keadilan boleh di capai kalau persepsi dijadikan alat disitu.Demo anuar awal dulu pun guna persepsi yang dimain puak kominis. Masa tu Melayu baru merangkak nak merobah mencapai ekonomi melalui dasar pendidikan serampang bermata.Siapa anuar.Perusak atas nama agama.Dari ABIM/UMNO/KEADILAN/PR
7.Aku sedar siapapun boleh mengambil kesempatan bila berkuasa.BN ke PR ke,semuanya ada persamaan sikap itu.Itu pelakon-pelakon yang perlu dinyahkan untuk Malaysia.Buang saja dolak dalih kerana itu mainan yahudi dan orang bersikap yahudi.
8.PAS sendiri bermain hal-hal begini.Suka keadaan buruk ini diguna untuk tenaga hayat. Lihat bagaimana Dewan Ulamak Pusat PAS bersikap dengan seruan untuk mencari kebenaran. Alasan yang semata-mata memburukkan polis dan tidak menunjuk keikhlasan.Penakut dan tidak ada semangat menyumbang apapun kerana takut di katakan orang.Itulah kepentingan nya.Itu sahaja.kosong?
k dulu aku lapar nih. sesakali nak tengok catdog.

sunsnake@budakbalun said...

kalau hati dah gelap..
macam kat atas ni la hujahnya...

layankan aje..

UMNO x byr yuran.. said...

Anon 10:09..
Hehehe..Ko kata lawak mana ada org Jepun dtg sini naik beskal bro..
Tu la x bc buku sejarah..Askar Jepun dulu naik beskal utk tawan Tanah Melayu bro..Klu dari Jepun tu memang la beskal tu kena masuk kapal dulu..
hehehe..Itu petanda dekat dan kecilnya tanah melayu pd mereka..
X paham metafora la ko neh..hehehe..

Lg 1 bab tgk video neh..
Gua citer hukum tgk video lucah tu..
Polis akan tgk video tuh punya sbb dh ada laporan polis dibuat pun..
soal polis nk kemuka keputusan itu terserah kpd pertimbangan polis utk menentukan imej dan reputasi mereka sendiri kpd umum..
Siapa yg suka buat spin?
ulasan polis yg akan menentukan berlaku spin atau tidak..

Ne lg 1 dlm amalan Demokrasi,ko kata Kuantiti tu yg penting..utk kptsn itu memang penting tp ko kena la igt kuantiti penghuni neraka pun bukan sedikit..
Sepak terajang politik la yg akan sebabkan ramai manusia yg tergelincir..
Demokrasi neh fitrahnya utk mendapat Redha manusia tp blm tentu mendapat Redha Allah..
Sbb apa sepak terajang ko guna dlm terma politik?
Sbb dlm politik sepak itu biasa dan terajang itu amalan?
Islam mana pakai terma sepak terajang neh bro..
Kat mana Al-Quran dan Sunnah kita nk letak klu sepak dan terajang itu perkara biasa dlm politik?
Kita dh makin jauh dari kebenaran sbb apabila kekasaran dan off side menjadi kebiasaan,rakyat terdidik dgn cara yg tidak berhikmah..
Klu pemerintah nk control pemikiran rakyat,mereka hanya akan keluarkan fakta yg mereka mahu rakyat dgr jer..Itu doktrine Media mainstrem bro..
Klu mereka mahu PAS atau Anuar tu berimej buruk disisi rakyat,berita yg disampaikan harus membentuk persepsi negatif rakyat kpd PAS dan Nuar..
Rakyat yg Islam neh Tahap awam jer bro..
Agama rakyat adalah berdasarklan agama pemerintah..Jika pemerintah tuh mengabaikan Fikrah Islam,rakyat akan terkesan sama..Jika Siasah(politik)nya tidak mengikut sunnah,rakyat juga akan terpengaruh dgn ikut sama meminggirkan sunnah..

Berapa byk sirah dan catatam dlm Al-Quran yg mengingatkan kita tentang cara Islam dlm menerima berita..siasat dari siapa dtgnya berita dan apa perlu kita buat tu semua Allah dan rasulnya dh ajar..
Gua bukan x bc paper harian neh,tiap2 hari gua bc..
dlm menentukan tahap keboleh percayaan sesuatu perkhabaran tuh Allah dh peringatkan kita supaya kita teliti akan dari mana dtg penyaksianya,ciri2 org2 yg memberi penyaksiannya supaya kita tidak berlaku zalim..
Berapa ramai kita yg buat suruhan Allah ni dlm mempertimbangan tahap keboleh percayaan sesuatu perkhabaran???

Itu yg membezakan kita bro..
Pandangan semua org ble kasi..rasional ker kritikal ker,ckp lah apa pun..
Cuma kita kena igt apakah pendapat dan persepsi yg kita cuba ketengahkan itu selari dgn Kehendak Sunnah atau tidak..

Islam x pakai mujur ya atau tidak..
Rasulullah marah kita buat mcm tuh sbb x ikut jln baginda dan para sahabat..
Klu kita ikut mujur ya klu betul dan salah klu tidak ttp ianya tidak mengikut jln yg Rasulullah ajar,kita akan jd mcm pendatang tanpa izin kt Mahsyar nanti..
X der perlindungan dan patah balik lg dh klu dh terlepas kt sana..
Berpada-pada la kita semua hendaknya..

Anonymous said...

ish banyak juga aku setuju apa yang awak cakap.
1.dulu askar jepun naik biskar tawan t.melayu.strtegik sesuai ngan logistik masa tu. Aku lawak kalau masa ni alamat lah. Aku ke jumpa kawan sesaat jer..pakai tenet ler. akeake
2. Kenapa video tu kena tengok ngan kepala sendiri dan sama-sama periksa kesahihanya dari sudut mana.tekniknya,materialnya,apa-apa jer.Penubuhan JK diraja amat bijak.
Asas nya setakat tengok memanglah haram dan tak bermoral.Risiko spin menspin rendah malah hampir mustahil dengan banyak pihak berkepentingan terlibat sama. Aku kecewa kalau PAS dan KEADILAN melepas tangan tuntutan ini dan menyerah kepada polis. faham tak kenapa? Pengalaman dengan kes melibat anuar mengajar orang semakin matang mengenai modus operandi nya.
3. Majoriti walau 1 memenangkan dalam demokrasi.Untuk mengatakan secara objektif, kuantiti berkadar langsung ngan akan jadi penghuni neraka aku tak leh terima.
4."Sbb apa sepak terajang ko guna dlm terma politik?
Sbb dlm politik sepak itu biasa dan terajang itu amalan?
......biasa dlm politik?" aku kurang faham item ni.Arah tuju hujah ni aku keiru skit, jd aku biar dulu erk
5.Semua pemerintah perlu ada alat komut untuk alih maklumat dasar2nya pada rakyatnya.Pelik kalau perkara itu tidak berlaku. Di Malaysia sunnah alam begini ujud dan bravo kepada pembangkang diberikan sama untuk parti masing-masing atas kapasiti sebagai pembangkang lah.Apa nak kate?
6.Islam sememangnya mementingkan ilmu dan penggunaan kewarasan akal untuk mencapai maklumat yang sampai. Contoh:Maklumat dari orang2 fasik mesti di teliti sebelum digunapakai. Siapa orang fasik? mereka yang tidak mahu berubah kerana sentiasa mengekalkan keadaanya bukan sahaja disudut maksiat tapi sifat2 buruk yang ada padanya.Maklumat2 dari mereka ini lah boleh membawa kesesatan dan keburukan.
7. Dalam kontek Kerajaan berparti dengan parti2 pembangkang adakah kita kita borong kerajaan itu, parti itu dan ini fasik? Pendapat aku pengertian fasik itu pada elemenya sahaja. disini aku berlindung kalau aku tersilap.
8. Ada ketikanya kita terpaksa berserah 100% kepada Allah dan ketentuan .Kita sememangnya manusia yang lemah dari segala hal dan memiliki had tertentu walau pun itu bukan memperendahkan kemuliaan manisia yang Allah kurniakan. Perkara seperti sumpah bala merupakan satu contoh.Bagi mereka yang beriman akan meyerahkan Allah menentukanya tanpa meninggalkan apa juga yang manusia boleh lakukan.

ini pendapat pribadi semata. anon

UMNO x byr yuran.. said...

Salam..
Kita org Islam,yg membezakan kita dgn agama lain adalah ucapan salam apabila kita bertemu,amalan solat kita mengikut Fitrah peralihan waktu,bersistem dari induvidu hingga ke masyarakat semua Allah dh susun dlm perlembagaan Allah di dlm Al-Quran..Kita ada Nabi Muhammad sebagai contoh ikutan akhlak dan sirah2 baginda kita ikut sehingga menitis air mata mengenangkan betapa kasihnya baginda kpd Umatnya..Punya Nabi nk jaga umat2nya sehingga hal masuk tandas dan bersihkan kencing pun Rasul ajarkan umat supaya ikut ajarannya..
Dlm siasah(politik)pun baginda terlibat,piagam Madinah,perjanjian hudaibiyah,Peristiwa Bai'atul Aqabah,penaklukan Kota Makkah dgn 10,000 angkatan tentera juga merupakan tindakan2 politik yg baginda ambil utk memenangkan Islam..Madinah tu bukan setakat org Arab jer yg duduk,org Yahudi pun duduk sama dan buat perjanjian dgn Rasulullah..
Rasulullah tegah Saidina Umar dari membunuh Abu Sayyad,seorang Yahudi yg disangka Dajjal oleh saidina Umar krn Abu Sayyad tinggal di kawasan yg mengikat perjanjian damai dgn Islam..Lihatlah betapa hebatnya Islam apabila ia diletakkan ditempat yg hak baginya..
Dgn org2 Yahudi pun Rasulullah tetap menjaga akhlaknya..
Kita skrg sesama Islam pun dh sampai tahap overkill..
Gua dh x ble accept dgn pendekatan mcm neh..
Nk capai matlamat nk undurkan seteru politik sampai cara begini pd gua sudah smpai buang I.d Islam la bro..
Perbuatan2 mcm neh bukan melambangkan akidah org yg berserah pd Allah dan mengakui kerasulan Nabi Muhammad s.a.w..
Gua rasa amat malang jika public bole accept kita org2 Islam dihalalkan politik cara mcm neh..

Dlm Demokrasi,dealnya adalah utk menang majoriti..Siapa yg dpt yakinkan pengundi dan dpt undi paling tinggi akan menang..
Pd gua inilah masalah dan kelemahan sistem Demokrasi..
Jika menang atas berjaya menimbulkan imej negatif pd lawan dgn isu2 mcm yg kita bincang ini,apakah harga dan nilai kemenangan itu dari segi barkah dan keredhaan Allah??
Kita neh Islam kena 24jam Islam bro,sbb dlm Doa Iftitah kita dh buat pengakuan hidup dan mati kita hanya semata-mata krn Allah..Politik tu sebahagian dari kehidupan dan Allah tetap menuntut haknya disitu..
Klu ada yg berijtihad bahawa politik tiada kaitan dgn dosa pahala,gua x ble terima,sbb Malaikat mencatat amal perbuatan kita tanpa kecuali Bro,wlwpun kita yg ckp guna Takrif politik,lu igt para malaikat tuh amik port ker politik x politik sesuatu tindakan yg kita buat..Malaikat bkn ada lunch break,tukar shift ka,mc ka..depa x layan takrif2 neh..
Klu kemenagan atas lawan tuh dibuat atas redha manusia ttp mendatangkan kemarahan Allah,itu yg susah nk jawab kt dpn Allah nanti..Risiko demokrasi ialah apabila ia dilakukan dgn cara tidak amanah dan berhemah..yg teruk kesannya juga kpd para pengundi krn mereka yg bertanggungjawab menaikkan para pemimpin yg dipilih dgn tangan(memberi undi) mereka..
Itu yg gua maksudkan dgn Neraka atau Syurga Bro..bukan saja2 gua nk ckp mcm tuh..
Allah janji sesiapa yg condong hati kpd kezaliman maka Allah haramkan Syurga keatasnya..Zalim bukan setakat buat kerosakan sj Bro,tak melaksanakan Hak2 Allah itu juga Allah takrifkan sebagai satu bentuk kezaliman..
Semoga kita berlindung dgn Allah agar kita dijauhkan dari condong hati kpd kezaliman dan kebodohan krn menurut Rasulullah kebodohan boleh menyebabkan berlakunya kekufuran..Krn itulah Rasulullah menekankan betapa pentingnya ilmu..Nk beramal pun kena mesti ad ilmu..
semoga kita semua beroleh manfaat..
Wallahualam,,,

Anonymous said...

Bertembung dengan politik ala demokrasi yang menjurus BN jadi pemerintah, selayaknya kita bersiasah sama untuk menzahirkan Islam terus dijadikan tunjang perjuangan dari genarasi kita ke generasi seterusnya.Malaysia yang telah dilahirkan oleh generasi sebelumnya, kita terima bukan lah satu beban tetapi sebagai tanggungjawab untuk itu. Struktur Malaysia sememangnya memiliki asas yang relavan dan kita yang samada mengukuhkanya atau menjadi anai-anai sebagai makanan. Politik berpartian umat Islam yang berbagai dan parti bukan Islam hanya mekanismanya. Mekanisma ini lah yang menimbulkan berbagai sepak terajang(aku biasa pakai ini) yang perlu diperhatikan oleh pejuang umat islam dalam natijah kemana Islam yang ingin diperjuangkan itu. Bagi aku bukan memenangi sepak terajang ini, tetapi arah kemana ia akan berakhir. Maaf: Seperti kes Anuar yang merugikan masa dan melemahkan persaudaraan islam perlu di hentikan. Bukan aku! Tapi pemimpin-pemimpin yang ada aksess kearah itu.Bukan UMNO saja,PAS, Keadilan malah individu tertentu. Begitu juga masalah Kerjasama UMNO- PAS dianggap lekeh. Yang jelas konsep musawarah orang Islam di Malaysia amat buruk padahal itulah yang utama. Walau kuat mana pun hubungan kita dengan tuhan jika hukaitan antara manusianya tidak ada atau sekadar berkaitan dengan diri sendiri sahaja tiada bawa makna pada prinsip Islam itu sendiri.

' Gua rasa amat malang jika public bole accept kita org2 Islam dihalalkan politik cara mcm neh..’

Aku fikir bab mengenalpasti video(contoh) hanya diserah pada polis (yang terikat dengan kaedah aturan dan undang2) sama seperti keputusan mahkamah berbolak balik dan dicacai sana sini bukanlah jalan yang terbaik. Begitu juga kerjasama DNA -dua kes ini contoh sehaja bila buntu.
sebegini rupa.
Dalam Islam kesaksian amat penting.Siapa saksinya diutamakan. Menolak kaedah ini amat memalukan. Begitu juga kesaksian peribadi seperti sumpah dsb. bagai yang dianjurkan.Amati lah bila Allah memperingati orang Islam tentang kerugian yang kita alami amat besar dengan tabiat pembaziran kaedah islam yang ada pada umat islam sendiri.

stkat ni dulu brot.
Ptg/malam aku sambung k
anon
salam buat awak

UMNO x byr yuran.. said...

Salam..
Gua enjoy jika kita berdiskusi mcm neh..Semoga kita dpt berlapang dada dgn Khilaf2 yg kita bincangkan..Gua meraikan pendapat2 yg membina krn dpt merasakan kita turut sama berperanan utk suvival umat Islam krn kita umpama 1 badan..tercuit peha kiri pun otak dan mulut kita akan respon..Begitulah Fitrah umat Islam yg Rasulullah anjurkan..
Gua amat cintakan kebaikan dan suka org lain juga meluaskan kebaikan itu hingga penuh sisi alam..
Dlm hati kita wlw dukacita mcm mana pun,tetap wujud pengharapan agar semua ini menemui kesudahan yg baik yg mana kita kembali bertaut setelah sekian lama bercanggah..
Gua lbh melihat faktor sejarah..
Benarlah kata Rasulullah bahawa apabila tertakluknya Kota Konstantinpoel,maka Dajjal akan keluar menampakkan diri..Ini gambaran rukyah yg diberi oleh Rasulullah bahawa Kuasa2 barat akan timbul dan melakukan penjarahan negara umat2 Islam..
Kita lbh awal merasainya krn negara kita jatuh ditangan Portugis adalah pd tahun 1511..
Sejarah menyaksikan Empayar Islam Utsmaniyyah jatuh pada tahun 1924 dan barat menghapuskan doktrine2 Islam scara berkala dan bersistematik..Kita tidak mampu berbuat apa2 krn Pemberi izin kerajaan2 Melayu menggunapakai gelaran Sultan kpd Raja2 Melayu telah ditumbangkan dan menjadi negara Sekular Islam yg pertama dibawah pimpina Mustapa Kamal Atartuk..
Rantaian Kuasa2 barat membelenggu umat Islam dan pemisahan2 terhadap Sunnah dilakukan secara terancang dan bersistematik..
Mereka tidak menegah kita dari mengamalkan perintah2 Asas dlm Islam spt rukun Islam yg 5,ttp ruh Islam terhadap Masyarakat dikikis perlahan-lahan dgn masuknya elemen2 sekulirme dlm cara berfikir,mekanisme,cara berpakaian,keperluan dan pemakanan..
Memakai dan berfikir secara barat dianggap maju kini ttp kita tidak sedar bahawa dahulu org2 bukan Islam di barat gemar memakai jubah krn aksesorri Islam melambangkan kemajuan bentuk pemikiran pd mereka suatu masa dahulu..Mereka tidak dpt menolak hakikat bahawa keilmuan yg disumbangkan oleh sarjana2 Islam diwaktu empayar Islam meluas telah membawa pencerahan kpd mereka setelah mereka terbelenggu dgn era Dark ages..
Natijahnya hari ini kita lihat kesedaran agama semakin meningkat dikalangan kita umat Islam tetapi ditekan dan diasak oleh elemen2 sekular peninggalan penjajah..
Gua rasa semua org menyedari keadaan ini ttp buntu bagaimana nk merungkaikan atau menutralisekan kembali kpd Fitrah yg Jiwa2 keislaman yg kita inginkan..
Sebenarnya ini adalah tanggungjawab kita selaku pemuda krn 10 ayat pertama dlm surah Al-Kahfi ada menyentuh perihal sekumpulan org2 muda yg memisahkan diri dari kelompok besar masyarakatnya dan mencari perlindungan di gua dari terlibat sama dgn kekufuran..
Antara merek itu tidak saling kenal-menganal disaat awal pertemuan itu ttp sepakat melakukan Ijtihad yg sama dan diikuti oleh seekor anjing berlindung di gua..
10 ayat pertama dlm Surah Al-Kahfi ini yg rasulullah pesankan kpd umatnya utk dihayati..
Seruan baginda itu jika dari sudut adatnya adalah yenyeru para sahabat menghafalnya supaya dpt tersedar dari Fitnah DAJJAL..
bg kita yg bukan Arab ini menghafal itu adalah lbh kpd menghafal dan memahami tafsir 10 ayat ini dan diamalkan..

Gua kemukakan Surah Al-Kahfi ini krn mahu tak mahu kita sedang hidup dizaman Fitnah DAJJAL yg menyebabkabn kita menjadi buntu utk mengenal yg mana haq dan yg mana yg Batil krn ianya kini telah bercampur aduk..
Fitnah bukan sahaja merujuk kpd adu domba ttp lbh tepat lg adalah cabaran2 yg medatangkan maslahat kpd suvival Umat Islam kini sehinggakan para cerdik pandai pun menjadi buntu memikirkannya..
Semoga kita dpt renungkan kembali dimanakah kita dan siapakah kita dan didalam kelompok manakah kita..
Kerana ianya perlu utk kita selaku generasi pelapis membina kekuatan dari sekarang utk suvival Umat Islam akan dtg..
Jom,kita solat Jumaat dulu..:)
Assalamualaikum..

sunsnake@budakbalun said...

umno xbayar yuran..
sorry.. puak2 ni teman dah jenuh buka tafsir Quran..

last2 kenyataan mahathir gak yang depa lebih percaya!!

UMNO x byr yuran.. said...

Salam Bro sunsnake..
Huhu..
Xper bro..
Kita doakan mereka lembut hati suatu hari nanti..
Mudah2an..

Anonymous said...

salam
1. Maaf bila semak balik posting aku ada lak yang samada terpadam/tertinggal para atas.Tapi tak penting sekadar citer salah satu prinsip yang ada pada Islam. Tentang pentingnya hubungan antara mansia dengan manusia yang orang islam banyak tidak mengambil berat dalam perjuanganya. Aku melihat Islam yang disempurnakan oleh Mohammad SAW disampaikan secara fitrah. Sesuai untuk kemampuaan manusia menanggap dan mempraktikanya di ruang dan masa manapun. Ia bukan seperti disogok secara mandatori sehinnga ditakuti malah akan melahirkan manusia yang beku. Walhal tuhan boleh menzahirkan dirinya, menyampai terus agama itu kepada manusia. Sikap berdolak dalik cara kaum yahudi yang sentiasa inginkan kepastian/bukti Allah didepan mata memakan diri sehingga mereka tidak layak menemuinya di dunia dan akhirat.

2. Janji nak sambung. Aku rasa apa yang kamu kata dapat juga aku rasa. Kita bersikap zalim jika apa yang amalkan tidak memenuhi hubungan kita dengan allah, pun dengan manusia dan kepada diri kita sendiri. Sikap sederhada Islam didalam kontek ini amatlah dianjurkan malah hukum/hakam dan kelonggaran cukup membatasi kemampuan kita.

3. Ayat Al Kahfi- diturunkan di Mekah dimana mengandungi perkara beberapa kisah menarik, hukum/hakam dan keimanan. Ayat ini diturunkan sebelum Islam dibenarkan untuk berperang. Mengambil pengajaranya khusus dalam memperkuatkan keimanan dan mentauhidkan Allah amatlah berkesan bersama ayat Quran keseluruhanya.

4.Pembentukan diri sesaorang Islam begitu berkesan didalam menggembeling agar Islam itu dapat diperjuangkan dan diamalkan dalam semua bidang tanpa kecuali. Pembangunan ini perlu kepada titik dan logistik nya secara berterusan. Walaupun berbunyi seperti penyokong parti pemerintah, realitinya itulah lojistik yang ada. Walaupun ada kelemahan demokrasi, namun itulah padang permainan nya.Walau pun ‘Melayu’ disalah tafsir sebagai asyobiah, tetapi itulah bolanya. Siapa refree nya? Ini lah yang menjadi persoalan orang2 islam. Kita keliru dan kurang jelas siapakah dan nilai keadilan pengadil itu dikalangan kita sendiri.Tamsilan ini kian melucukan sampai ada pemain yang menjaring gol sendiri. Sorakan gamat penonton bukan lagi ukuran yang bermakna.

5.Sejarah Islam membangunkan umatnya sangat jelas dan berkesan sehinnga 2/3 muka buminya dibawah naunganya. Fitrah manusia mengkagumi apa yang ada disekitarnya. Permulaan penjelajahan Barat oleh para mubaliqnya - Zaman kegelapan Barat - Zaman revolusi/sains- Modern:sebenarnya zaman kegelapan itu puncak kepada keagungan Islam yang akhinya mula merosot. . Para yahudi mengguna kesempatan dan menunggangi kristian . Sehingga yahudi di benci dan di hina oleh barat . Namun itulah keistimewaan pendokong yahudi akhirnya kelicikanya membawa dunia Islam di perkecilkan kedominananya dan seperti janji Allah kealpaan umat islam , maka diganti oleh barat sekarang ini. Ini lah secara amnya.

Orang Islam begitu banyak menghabiskan masa untuk mencapai kemenangan dan begitu rakus untuk mengubah apa yang dikatakan mereka. Banyak peristiwa menunjukkan ia hanyalah permainan sahaja. Sehingga sekarang negara umat islam sekadar menjadi negara yang dinaungi oleh barat ini.Usaha untuk berdikari dan membina penyatuan dikalangan mereka akan dimomokan serta dibuatkan sebagai menyalahi apa-apa doktrin samada dikaangan bukan islam atau dikalangan islam sendiri. Banyak negara umat islam hancur akibat tangan2 orang islam sendiri yang akhirnya tetap berada ditangan barat. Politik begini tidak membawa apa yang dikatakan ‘membangun bersama islam’ dari kacamata global dan local. Seperti di atas kita memerlukan titik dan lojistik .

6.Apa yang geng katakan , aku setuju untuk pelakon-pelakon mempunyai ilmu dan iman yang tinggi tetapi tanggung jawab para pemimpin lebih besar kerana merupakan director juga pelakonya sekali.

seperti biasa aku dah lapar. Baru jadi pemandu ke 2 pada member yang minta tolong 600+km pergi balik.Kesian jugak ada 200km lagi dia tu baru sampai umah. Ada bau nasi goreng k.
anon

UMNO x byr yuran.. said...

Salam..
Gua agak sebok dgn out station smpai x smpt nk ikut posting baru lu..
Andai kita dpt memberi masa kpd diri kita,kita akan dpt memberi ruang kpd kebebasan fikiran dan mencari rasional..

Percaya atau tidak buat masa ini hanya sistem ini yg ditawarkan kd kita buat masa sekarang..
wlw pun kita ada keraguan ttp terpaksa juga kita melalui proses demokrasi ini hingga dekad2 perubahan yg akan melanda dunia..

Oleh krn itu gua cuba mengelak dari bersikap keterlaluan dan cuba menyantuni lu dan saudara2 kita yg lain krn kita bersaudara dlm konteks agama..
Utk bangsa lain,kita juga adalah saudara sesama manusia..
Terutama kita org Islam mengimani Para rasul dan Anbiya bahawasanya manusia ini datang dari satu bapa yakni Nabi Adam a.s..Sedang Nabi Muhammad itu pun berlainan bangsanya dgn kita ttp akidah yg menyatukan kita dgn Baginda..

Waktu dan sejarah serta hasil tangan satu dua manusia menyebabkan dunia kini sgt memperdaya manusia..
Kita diberikan sistem yg sama sekali tidak akan menyatukan kita krn Demokrasi ini yg menyebabkan Devide and Rule itu berlaku sebenarnya..
Pada kita yg punya akidah dan menitikberatkan kerohanian,Demokrasi ini ibarat badai yg membanting penyatuan manusia..Krn itu kesederhanaan dlm bersiasah(politik) itu yg Islam tuntut supaya garis pemisah itu tidak menjadi terlalu jauh dikalangan kita umat Islam..

Kita punya tanggungjawab yg besar utk memisahkan diri dari realiti yg dicipta oleh tangan manusia dan kembali kpd Fitrah penciptaan kita oleh Allah s.w.t..
Ini sebenarnya cabaran yg besar dimana adakalanya kefahaman kita sendiri diuji apabila sesuatu polemik itu dimainkan..
Dari hati gua yg paling dlm,acahan Devide and rule ini senantiasa mengetuk pintu dan gua lbh menganggap kita semua adalah mangsa tidak kira apa anutan politik kita krn Gua melihat contohnya bukan dari sini..ttp di Timur tengah dimana Jazirah Arab itu dipecah pisahkan dgn pelbagai nama terbitan baru utk mewakili Kelompok Arab yang mana samada mereka itu U.A.E,YEMEN,SAUDI,SYRIA,LUBNAN atau PALESTIN(sekadar beberapa nama)..
Inilah contoh Devide and rule yg paling ketara buat kita buat teladan akan kesannya..
Sikap ambil peduli itu telah merosot disana krn semua mereka itu telah dikawal oleh Tata baru Dunia tajaan Kuffar..
Bangsa mereka itu telah Allah lucutkan dari amanah menjaga agama Islam maka krn itu antara Hadith Nabi ada menyebut Tentera Panji Hitam pimpinan imam Al-Mahdi dari Khurasan akan memerangi Jazirah Arab terlebih dahulu sblm mereka itu melawan Romawi dan Yahudi..

Sememangnya Divide and rule ini adalah agenda Tata baru Dunia (New World Order)krn utk mengawal sesebuah tamadun dgn mudah,mereka perlu dipisah-pisahkan masyarakatnya supaya mereka tidak bercakap dgn nada yg sama..Apabila nada suara tidak lg sama,maka kepentingan dan keutamaan mereka juga lama-kelamaan akan menjadi berbeza..
Dari situlah jarum2 hasutan mudah di suntikkan dan emosi akan dimainkan,lalu mudahlah msyarakat dlm tamadun itu dikucar-kacirkan..
Kita tidak akan mendapat manfaat wlwpun kita dipihak yg menang krn harga kemenangan itu menyebabkan kerugian jangka panjang..
Maka yg pentingnya disini adalah kita perlu membebaskan diri dari dicengkam sistem dan realiti ciptaan manusia ini krn perpecahan ,pertelingkahan,peperangan dtgnya dari tangan manusia manakala prihatin,kasih sayang,persaudaraan itu dtgnya dari pencipta manusia..
Maka kita perlu kpd pencerahan supaya kita dpt membezakan antara Fitrah dan realiti ciptaan tangan manusia..
Maafkan gua krn citer gua kali neh agak jauh dari persoalan isu kita ttp gua nk kongsikan pandangan gua supaya kita nampak bagaimana semuanya bermula dan kesan2nya terhadap kita..
Semuanya berkait dgn permainan tangan2 yg tersembunyi,jika kita gagal utk amati,kita akan terus dimangsakan wlw kita merasakan kita berada di tempat yg betul..
Gua x kisah apa stand politik kita ttp kita harus membebaskan fikiran kita supaya kita semua sedar bahawa apabila semua kita tersedar dgn serentak,kita akan ditakuti oleh musuh2 Allah..

Anonymous said...

...didalam ajaran Islam semestinya kita adalah 'sudara' dan bagi kepada bukan kan Islam semestinya kita setakat 'menghormati haknya' sehaja...inilah asas perbahasan kita k

Selagi tidak dizahirkan dengan kata/istihar individunya..hanya Allah yang mengetahui/mengenal pasti keimanan sesaorang yang tangganya berubah2 itu.Dikalangan mereka yang beramal soleh terdapat si pasik hingga ke munafik.Kesemuanya ada peranan.Ini lah seni anugerah Allah kepada pemain poitik semasa.

Cuba perhatikan sekitar dimana kita berada. Di bilik usrah, dibilik gerakan, bilik mesyuarat, di ceramah parti,di rumah,di blog(ho ho ho) kampong, di pasar, dimana2 lah hata di perlimen.Tanggapan kita sentiasa berubah mengikut kepentingan ruang dan masa.Kita seperti dihantui oleh kepentingan. Selagi kita ini manusia benda ini amat susah terpisah. Dan memang malang kalau kepentingan-kepentingan tersebut menjurus kepada keadaan berlarutan dimana Islam semakin menjauh. Kerana itu bagi aku nilai praktik mempertahankan dan membangunkan Islam secara berterusan dengan nilai persaudaraan dan menghormati hak agama lain jadi keutamaan.

Sistem dimokrasi; apakah mesyuarah pada Islam juga turut mati? Lanjutan waktu bukan hanya bermain sepak terajang atau warmup semata-mata mempertingkatan pengasingan persepsi. Pendekatan politik mempunyai momentum lebih popular dari pendekatan dakwah sekiranya itu yang di cari.

Mungkin kita boleh menarik seberapa banyak golongan sebagai ahli dan akan mengikuti fikiran dan cara politik masing-masing, namun kemana unsur dakwah kita untuk masa tersebut?

Aku mungkin banyak cakap, sebenarnya sikit sahaja hehehehee

Allah juga telah menyataakan bagaimana umat Islam macam habuk jer baik sifat perjuangan dan penempatanya. Selari dengan apa yang berlaku dimana tindakkan pecah>perintah ibarat tindakan berantai bahan radioaktif di Japan tu...

ish ish kenapa pemimpin2 orang Islam begini!!? awak tak tertanya kah
anon

word verification 'socancic' > Choose identity > Anonymous > Publish Your Comment.Eh ok tu..takkan tuan blog marah kot.hehehe aku tak der modal ni nak kasi panjang2 comment.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.