Pages

Meh le jadi family teman di alam cyber! Jemput follow ye?

Monday, December 13, 2010

UMNO Anggap Wikileaks lagi betul dari Quran ke?


Bukan main bertempik sorak pimpinan UMNO mengulas dakwaan Wikileaks nie..
Bukan main kecoh sampai muka depan Utusan hari nih ada gambo Anwar dan Kak Wan..
Isu apa? maklumat daripada Wikileaks!

Seolah-olah apa yang Wikileaks tulis tu dah kompom betul!
Seolah-olah susuk tubuh Anwar ni dah tak payah teruskan trial kat court dah..
Dah kompom salah! terus humban ke Penjara Sungai Buluh je terusss!!
Kalau boleh gantung mandatori terusss!! Abeh cerita!

UMNO lupa ka pada Hukum Al-Quran..
Apa hukum fitnah?
Apa hukum hakim yang zalim..
Apa hukum saksi yang dusta..
Apa hukum menyalahkan seseorang sebelumianya didapati bersalah?

Bukan maksud teman si Saiful tu menipu..
Tapi sejak awal lagi segala-gala tentang kes ini sangat meragukan!
Lebih-lebih lagi dalam urusan pendakwaan dan mahkamah!
Sangat pelik lagi memelikkan!

so, apa lagi yang nak dipercaya dengan Wikileaks nih?

errr.. isu Najib-Altantuya pun dengornya ada gak dalam Wikileaks nie..
Awat tak letak muka depan Utusan sekali wehhhh???
sunsnake 13122010

WikiLeaks: Dr M yakin Kuan Yew tahu tentang kegiatan Anwar

December 13, 2010

PUTRAJAYA, 13 Dis — Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yakin Menteri Mentor Singapura Lee Kuan Yew turut tahu tentang kegiatan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Beliau diminta mengulas laporan akhbar bahawa agensi perisikan Singapura mengesahkan kegiatan Ketua Pembangkang itu berdasarkan bukti daripada risikan teknikal yang dilakukan agensi itu.

“Ya memang... saya pun fikir dia (Lee) tahu tapi parti politik saja buat tidak tahu,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan syarahan bertajuk “Globalizing Malaysians in 2020” di Universiti Tenaga Nasional di sini hari ini.

Berita Penuh

42 comments:

Anonymous said...

memang kita percayakan QURAN,sebab tu kita nak sangat bang nuar tu bersumpah kalau betul tak buat.wikileaks dan mahkamah semua kita tolak tepi,yang penting sumpah dgn NAMA ALLAH.

kalau bang nuar bersumpah,hari ini jugak saya masuk PR.

wahai bang nuar..sahutlah cabaran ku ini..
1 undi bakal ke PR kalau sahut cabaran ini.

sunsnake@budakbalun said...

Abis?? Mahathir yang menuduh tak nak pulak kamu suruh bersumpah Al-Quran?

sila rujuk
http://tokwan.wordpress.com/2008/08/04/sumpah-dibenarkan-jika-dituduh-liwat-presiden-peguam-syarie-dalam-harakahdaily/

deAnza-wAnda said...

macam2 lagi.... x phm la zaman skang niyh

Anonymous said...

harakah lg betul dr wikileaks...? Ehehehe entahla..

Anwar Juburi said...

Alahaii...setakat ni sj mentaliti pengikut penggemar juburr...kahx3. Ko taknak try lubang tu mcm Anwar ke? Kan pemimpin anugerah tuhan utk korang semua tu. KAH KAHHH KAHHHHHH.

Anonymous said...

Kes Anwar-Mahathir dah habis... Anwar pun dah dibebaskan. Skrg ni rakyat atas pagar ni tgh tunggu sumpah kes Anwar-Saiful... Lepas tu, kalau betul2 ikhlas, suruhlah Anwar tu cepat2 jalani perbicarakan... jgnlah cari alasan tuk menangguh je... rakyat atas pagar jadi keliru. dia pun x pernah menafikan.. cuma asyik mengatakannya konspirasi. Beri kami satu bukti kukuh yg mengatakan Anwar benar2 tidak terlibat....

Parti Bebas Semalaysia

sunsnake@budakbalun said...

hehehhe..
geng2 pencacai dah masuk dahhh..
at least Harakah cerita ada fakta..
ada bukti.. idak leh saman....

11:36Pm..
ini lah mentaliti sebenar golongan yang percaya Anwar bersalah..
Sangat teruk tutur katanya.. pastinya otak mereka penuh dengan imaginasi sebegitu!

Anon 11:17PM
Anwar dah dibebaskan.. semudah itu?
Apa hukuman kepada mahathir si penuduh?? aduyaiii..

Kalau Anwar dibebaskan bermakna dia tidak bersalah!
So, siapa yng bersalah??

usin said...

nak tegar gilapun agak2 la. jangan la tegar gila khinzir. aku atas pagar dah lama pikir. antara anwar-saiful. saiful dah bersumpah laknat. baru2 ni masa kt mekah sekali lg dia ada ulang dakwaan anwar liwat dia. yg kitorang atas pagar ni tunggu ialah bila anwar nak ikut bersumpah laknat? sum;ah sekali je, ni dah masuk 27 kali nak elak dari dibicarakan. sume2 dlm court tu gila ke hape? korang yg tegar pas knp tak pernah usul supaya anwar buat sumpah laknat bhw dia x pernah liwat saiful? kalau nk pecah perutpun bukan korang, antara anwar-saiful kan?

sunsnake@budakbalun said...

usin..
atas pagar?

pi ngaji dulu hukum hakam Islam dalam hal sumpah2 ni..

Adakah tindakan Saiful gi bersumpah kat Mekah tu ikut cara Islam dalam hal menuduh? mana ada sumpah pada yang menuduh?

Kalau macam tu.. aku gi jumpa ko dan bersumpah..
Wallahi, Wabillahi, Watallahi, kereta ko ni aku punya!
zasss!! terus otomatik kete ko aku punya!! macam tu?

aduyaiii!!
Suruh mengaji Islam tak nak..
lepas tu apa yang utusan tulis terus percaya!
cuba kurang2kan layan hiburan artis2 nih!!

wali selipar said...

KAH KAH KAHHHH. ADA KE BUAT PERUMPAMAAN SUMPAH MACAM NAK AMBIK KERETA? MMG BANGANG LA TOTOK PAS NI SEMUA. MEMANG AQIDAH DAH TERSELEWENG! MCM NI KO KATA PAS LEBIH ISLAM? MALU LA WEHH.

KALAU MCM TU, AKU PUN BOLEH SUMPAH AMBIK BINI KO KE, ADIK KO KE, MAK KO KE JADI AKU PUNYA. AMACAM? BOLEH? BOLEH AKU TRY BUAT ACARA LIWAT MCM ANWAR. DENGAR ANWAR KATA SEDAPPP.

KATA BODOH MARAH, TAPI MEMANG BODOH LAGI DARIPADA LEMBU TOTOK PAS NI SEKALIAN. KAH KAH KAHHH.

Anonymous said...

kalo rase saiful sumpah tu xbetul..suruhla anwar sumpah cara yg betul..suruh anwar tunjukkan mcm mane cr yg betul tu..mungkin saiful salah dari segi cr bersumpah..mungkin anwar lebih pandai..tp kalo die pandai,knape die xnk buat..die nk takut ape..ak nk tgk gak org yg tuduh anwar meliwat tu muntah2 darah..tp stakat ni belum ade plak yg menuduh anwar tu kene muntah darah..yg ak dengar org yg mempertahankn anwar tu yg muntah darah..xperlu la ak sebut kn sape name die..ko pun tawu kn sape yg ak maksudkn tuh..

Anonymous said...

Macamana la aku nak percaya si Anwar ni brader, asyik duk tangguh je kes dia memanjang. Kenapa takut sangat? Kalau Pendakwaraya tuh memang bias pada UMNO then dia still kena go ahead bukan tangguh atas alasan itu & ini.

Aku mula-mula kes si Anwar ni aku dah kata dia ni memang bayut salah. Kenapa bro? Sebab dia lari ke kedutaan Turki. Alasan ada orang nak bunuh.

Sampai sekarang ni..idup je dia..hehehe..

pasal Anwar di bebaskan..tolong baca apa kata hakim. Dia hanya di lepaskan atas alasan teknikal.

teringat aku pasal arsenik..iduuuppp lagi bang nuar nih..hehehehe...

HamPAS said...

suruh nuar tu sumpah sekali je...sekali je aku nak dgr.kenape berdolak dalih sampai skang.dasar peliwat mmg camni.PAS pulak jadi anjing suruhan DAP.

Langit dunia.. said...

Salam Sunsnake..

Kelakar teman tgk puak Umno ker atas pagar ker,terang2 xpaham Islam..
Bab sumpah laknat neh memang la buat sorang2 bhaii..sbb tu namanya sumpah laknat..klu dia berbohong,dia yg akan dilaknat Allah..Laknat Allah ne bkn semua dlm bentuk cash n deliveri,buatnya Allah nk laknat kt Akhirat,nasib si Sepul tu lah nnti..bkn dia sorang sj yg akan kena..Dgn yg tukang jaja cerita dgn yg percaya dgn dia sekali terpalit sama..korang tau x?Psl tuh Anuar xnak layan benda2 bersumpah sumpit neh..
Len kali pg la Surau ker masjid ker dgr kuliah agama klu nk faham..Dh bodoh,menyusahkan org nk terangkan blk apa agama ckp..
Bab menuduh nak pakai Quran,bab bicara pkai mahkamah sivil pulak..
Ne lg 1 terang2 kejer org2 Fasiq..Ambik Islam men sekerat2 jer ke?..Tah ostat mana yg ajar keje Fasiq mcm neh..
Sapa peralatkan agama sekarang neh,woiii..Org UMNO confirm la nk bersama najib kat mahsyar nanti..
Ne yg atas pagar ikut sama jg bangang ne kenapa? nk selamat la tuh konon..Zaman Nabi,org mcm korang ne la yg dipanggil Munafik..Nabi gi perang,puak2 munafik ne xnak joint..Sama la mcm korang skrg neh..xder pendirian sbb takut k berijtihad..sbb apa jd mcm tuh?Org jahil xkan mahu kekal dlm kejahilannya..Sebab tu disuruh menuntut ilmu..Tp klu malas2 gak lg,tu bkn Jahil,tp dh jatuh Kufur sbb sombong dgn perintah Allah yg menyuruh mencari ilmu..
Nk kata org tegar,tegar org sbb berpegang pd Al-Quran dan sunnah..Yg men ikut2 menuduh neh,pegang apa pulak?
Cakap mcm org xde akidah..
klu percaya kt Al-Quran,bc apa yg Allah turunkan pd ayat2 yg menerangkan tatacara menerima berita..Siasat berita yg dibawa..jika yg bawa berita tuh org Fasiq,maka jd zalim jika kita mempercayainya krn menzalimi org yg dikhabarkan oleh pembawa berita tuh..Dgn pembicaraan yg x benarkan pihak pembela meneliti bukti pertuduhan tu x zalim ker?
Memang terang2 dgn niat nk naya kan org..yg itu pun x boleh nk fikir..Xpayah la solat klu mcm tuh sbb dlm solat korang mintak Allah tunjuk jln yg lurus tp diluar solat,Allah dh tunjuk kezaliman dlm proses prosiding tuh,korang tetap berpaling dan mempercayai tuduhan yg menjatuhkan maruah saudara seagama korang..klu condong hati kt kezaliman,tggu jer la janji2 Allah nti yer?
Teman dh habis menyampaikan..
Dh selesai tggjwb teman kt korang..
pilih la sendiri korang nk condong ke mana..
X kena dgn sepupu sepapat korang,boleh la ckp mcm bagus2,cabar org itu ini..

Haji Sofian Tapah said...

korang yang pertahankan sangat anwar ni pernah ke jumpa susuk tubuh anwar secara live?
pernah ke duduk dan bersembang minum teh dengan dia?
tahu ke apa topik perbualan dia bila media takde?
aku yakin 7/10 daripada org2 yang perthankan anwar ni cuma pernah salam tangan ataupun lambai dari jauh.
org-org yg cuma nampak anwar dari bawah pentas.
masuk lah dalam angkatan keadilan, duduk sekali dengan anwar baru tahu loyar buruk dia ni macamana.
sekali terkena baru korang tau..wakakaka

Anonymous said...

salam...
ni aku pelik la..
kalo kita MENGAKU kita lebih islam dari orang lain lantaran kononnya parti kita memperjuangankan islam..{pernah menuduh.. Islam yang dibawa oleh UMNO ini Islam kacukan, Islam plastik. ...).dan parti kita terdiri dari pimpinan ulama...
tentulah kita tidak gunakan bahasa yg kesat, fitnah. terlalu ego, provokasi, menghina, memaki hamun dan yg sewaktu dgnnya...
kerana islam x ngajar pon umatnya macam tu..

orang lain aku x heran..sbb x mengaku pon macam apa yg pas ngaku..

sunsnake@budakbalun said...

Sofian Tapah?
Abis?? ko yang dok tuduh anwar tu pulak macam mana?
pernah ke duduk dan bersembang minum teh dengan dia?
tahu ke apa topik perbualan dia bila media takde?
aku yakin 7/10 daripada org2 yang tuduh anwar ni cuma amik hujah dari utusan je..

wakakaka!

Anonymous said...

Bro aku cuma mintak jasa baik ko terangkan kat semua orang apa dia wikileaks tu..macamana dia beroperasi, siapa pengasasnya, tujuan dia diwujudkan dan sebagainya...dengan fakta sebenar dan jelas. Ini penting untuk mengetahui adakah ko sebenarnya memang tahu apa yang ko tulis tentang wikileaks tu...

wak said...

nak tahu jugak... ape dakwah yg pemimpin pas sebarkan pada ahli /penyokong pas ?????

Anonymous said...

"....aduyaiii!!
Suruh mengaji Islam tak nak..
lepas tu apa yang utusan tulis terus percaya!
cuba kurang2kan layan hiburan artis2 nih!!..."

nilah ayat2 sombong...mengaku macam diri sendiri yg mengaji.....macamla tahu orang lain tu x mengaji..asik ngan hiburan..

camana orang pas bole jadi camgini..
minta nik aziz tolong jawab..kalo empunya diri xleh jawab..

sunsnake@budakbalun said...

Anon 2:40am..

Bila dinasihat.. marah..
bila dinasihat..
kata macam orang yang bagi nasihat tu berlagak!

Itulah masalahnya..
Bila dinasihat sebagai sesama Islam..
dikatanya berbaur politik..
Bila ditegur secara politik..
Dikatanya tak hormat sesama Islam!

Aduyaiii...
Siap minta Nik Aziz tolong jawab!!

Kesian dengan kamu ni..
Sia2 mak ayah kamu lahirkan kamu..
Sebaiknya masa kamu lahir dulu ....
sambung lah sendirik!

the Bismarck said...

salam budak balun..

ssh nk ajar n ckp ngan diorg nih.. penat dh teman nih kdg2 berbuih2 nk jelaskan kt dorg.. sabaq je laa..

Anonymous said...

sunsnake..

"...Sia2 mak ayah kamu lahirkan kamu..
Sebaiknya masa kamu lahir dulu ...."

sunsnake.... mak bapak kamu bangga ke lahirkan kamu yg suka fitnah2 orang dan kasar bahasa...

nasihat???
aku memang x faham ape kefahaman ko tentang nasihat..ade ke berpaksikan seperti dibawah nih..
cuba ko refer posting2 ko..ade ko fitnah orang x..??{xtau le kalo tu..ko kata bukan fitnah}
bro...aku nak tanya ko.. adeke ini ajaran tok guru ko..seseorang yg orang2 pas taksub...?
pernah x tok guru ko sebut orang umno kafir?
pernah x tok guru ko kata..Allah mencarut, samseng...??
pernah x tok guru ko doa pecah perut kat najib ??
pernah x tok guru ko sebut celako3 bila marah seseorang??
pernah x pas kata undi pas masuk sorga..{camana plak kalo orang bukan islam undi pas?}

bro..kalo ko dah betol2 mengaji..dan faham tentang ajaran islam...aku cabar ko tetapkan pendirian..samada ko setuju ngan kata2 tok guru ko tuh..
aku harap ko jawab soalan tu..bukan koner benda lain plak..

sori bro aku xleh nasihatkan ko sbb aku ngaji x tinggi..xmacam ko yg serba tahu dan faham...

sunsnake@budakbalun said...

Anon 10:46am

ikut teman..
teman tak published komen kamu ni..
Sebab kesal jugak rasanya..

Yang kamu dan kawan2 kamu selama ni dok mencarut anwar juburi..main belakang.. KY jelly dan sebagainya?
Adakah ini tidak apa pada kamu?

Bila teman mula menggunakan kata2 yang biadap, terus kamu melenting!

Wahh!!!
Kalau kamu mencarut it's ok?
kalau teman guna ayat biadap kamu marah?

Sama jugak la bila PAS tak cerita nak tubuh negara Islam.
melalak-lalak pencacai UMNO macam kamu kata PAS jual prinsip!
Wahhh!!
yang UMNO langsung tak nak malahan berniat pun untuk jadikan Hudud sebagai undang2?? takpe pulak?

Kalau dikata macam kafir marah!!
Mengamuk bagai??

Sudah2lah..
Hujah2 kamu ni macam budak2 bergaduh..
dijawab salah..
tak jawab salah..
tapi teman hormati kamu sebagai pengunjung blog budakbalun nie..

teman minta maaf kalau terkasar bahasa..
teman pun manusia biasa..

So, harap lepas ni janganlah nak mencarut dalam blog ni..

nak bagi pendapat? teman raikan..
tapi bukan dengan mengistiharkan Nik Aziz dengan gelaran2 teruk sangat seperti nicky ajis, n.ajis dan sebagainya..

Kalau kamu bagi komen beradap teman takkan nak biadap dengan kamu dan gerombolan kamu..

Wallahua'lam

alkisahnya... said...

Ramai yg tidak melihat kes Anuar Ibrahim tu adalah dugaan kpd kita juga..
Mana xnya..Ramai yg nk jadi hakim,sedang lidah dan kata2nya didengar oleh yg maha mendengar..
Lg Emosi,lg la keluar kata2 yg menggambarkan kemarahan dan kebencian sesama seagama..
Tepuk tangan la musuh2 Allah melihat dua pihak yg mengaku beriman dgn Allah dan Rasul berbantah-bantah keterlaluan..
Nabi dh pesan,apabila berselisih,kembali kpd Allah dan Rasul..
Pd yg masih nk serang2,sedar2lah anda sudah melebihi batas yg Allah dh berikan kpd anda..
Maka kamu sudah layak utk diperangi jika kamu masih xmahu berhenti..Ini Nabi yg cakap,klu kita berhajatkan Syafaat Rasul,berhentilah berbantah-bantah..bawa2 beristighfar wahai saudara2..
Ini adalah era akhir zaman,bersiap-siaplah utk cabaran yg lbh getir dari apa yg ada sekarang..
Kembalilah imarahkan masjid2,basahkan lidah dgn Al-Quran dan Zikrullah..
Bacalah Surah Al-Kahfi,surah yg Rasul pesan kita baca utk melindungi diri dari fitnah Dajjal..
Berapa ramai dikalangan kita yg sudah bermula?
Tasik Galellie di Israel dh mula menurun parasnya menandakan masa Isa Ibni Maryam akan turun sebaik sahaja tasik ini kering..Masanya sudah hampir dan kita masih berbantah-bantah dan bergaduh sesama agama..Bukankah org2 mukmin itu semuanya bersaudara?
Mudah sgt Demokrasi merobek kesatuan Islam dan melambat-lambatkan penyatuan kita..Tidak ada PAS mahupun UMNO yg akan ditanya oleh Dajjal,mahupun Imam Al-Mahdi..Yd ditanya "siapakah dikalangan kamu yg akan membantu aku menegakkan ayat2 Allah dimuka bumi ini"..
Perbetulaknlah jln2 kita krn anak2 kita akan mewarisi kecenderungan kita kelak..
Jika bukan kita yg akan menghadapi saat keluarnya panji2 hitam dari timur,sudah pasti mungkin anak2 cucu kita..Pd waktu itu Sistem politik akan terhapus maka tiada guna kita perpanjang-panjangkan perbedaan politik kita..kembali kenalkan anak2 kita pd sistem Khalifah supaya anak2 kita terbiasa dan mengenal akan ia diwaktu kemunculan yg dinanti-nanti itu kelak..
sekadar renungan utk saudara2ku..Maafkan sy mecelah disini..Sekadar mengingatkan sesama kita musuh sebenar kita yg jauh di sana sdg bersiap-siap utk membadai kita..Wallahualam..

Anonymous said...

Yang ni bukan pasal umno atas pagar ke apa. mentaliti pembangkang memang pendek akal.

soalnya kenapa perlu lari pergi kedutaan turki kalau tak buat salah?

Utusan ke yg fitnah anwar kata ada orang nak bunuh dia or dia nak divert issue pasal liwat saiful?

Satu lagi issue yg jadi perbualan rakyat adalah kenapa dia nak tangguh je? sampaikan nak guna alasan assistant pendakwaraya ada fair dgn saiful pun mau gugurkan kes ke?

mana pergi slogan lawan tetap lawan?

Anonymous said...

{aku bukan orang umno)
salam...
bro sunsnake...
apesal ko x jawab soklan aku...ko koner plak benda lain...
apa daa..jammed ka..
bro..kalo bahasa ko molek..org lain pon hormat ko bro..

tapi..msalahnya korang ngaku diri benar2 ikut ajaran islam..pas tu konon parti islam...nak tegakkan islam dan nak menerapkan islam konon...parti lain x perjuangkan islam...tu yg korang dakwa kafir..
bro..paling x kena bila pas melabel diri sendiri lebih islam dari orang lain...pakaian macam orang warak..alim..berserban..jubah..
tapi perangai dan kata2 x melambangkan imej islam...
{itu yg merosakan imej islam}
kalo orang orang lain mencarut kat ko..yg ko ikut mencarut tu ape pasal??
dimana label islam ko orang2 pas..
negara islam..? tu yg korang canangkan bagai nak rak..tapi bila dap bantah ..x nak buat pulak...yg jadi masalah korang dah menipu semata2 nak undi..
hudud?
wei bro...nak buat hudud bukan macam nak bikin wayang la bro..
nak buat hudud kena teliti bukan hentam keromo..
pas kena bentangkan secara lengkap dan undang2 itu mesti betol2 hudud islam bukan hanya ciptaan pas..
yg pas war2kan tu undang2 pas..bukan hudud sebenar..
contoh..
Masaalah kesalahan merogol wanita, berdasarkan kapada undang-undang PAS, jika seseorang wanita yang belum kahwin melahirkan anak maka ini adalah bukti ia telah berzina dan akan dihukum mengikut undang-undang PAS, sedangkan apa yang sebenarnya berlaku ialah wanita itu adalah mangsa rogol. Mengikut undang-undang PAS jika ia menuduh perogolnya, tuduhan hanya boleh diterima sah jika terdapat empat orang saksi (yang terdiri daripada orang-orang yang baik, yang tidak melakukan dosa besar) yang menyatakan bahawa telah melihat dengan terang dan jelas bahawa yang dituduh telah merogol wanita berkenaan.Jika saksi ini melihat dan mereka tidak menolong wanita berkenaan, mereka boleh dianggap sebagai bersubahatJika ada pun saksi, dan mereka tidak membuat apa-apa untuk menolong mereka tidak boleh dianggap sebagai terdiri daripada orang yang baik, tetapi disebaliknya dianggap sudah bersubahat. Dengan itu tuduhan mangsa rogol akan ditolak dan perogol akan terlepas.jadi dimana keadilan..
islam tu adil la bro..
tula nak buat hukum hudud kena pakar yg benar2 faham undang2 hudud..kajian bukan sehari dua bole siap...jangan ada muslihat politik suda la..ko hendak ke macam undang2 taliban
kalo ini pon x memuaskan hati ko..ko bole refer la dari pengubal undang2 pas nih..
(jika anak jantan publish ya bro..ha..ha..kecuali anak betina}

sunsnake@budakbalun said...

Salam..
pada pengunjung blog teman nie..

lihatlah mentaliti jenis macam anon 1:03am

setiap hujah kita dari awal.. bukan dia jawab malah dia kona..

Hujah Ayat Quran yang kita bagi bukan dia nak renung..
dia soal kita balik dengan logik akal!

Hukum Hudud yang Kerajaan PAS Kelantan bawak dalam Sidang Dun Kelantan dan dah diluluskan oleh Dun sesi berkenaan..

Yang menjadi malangnya buat golongan macam anon 1:03am ni..
Dia tak buat kajian mendalam pun dengan Hukum Hudud yang PAS cedok 100% dari Alquran tanpa menokok tambah pun! (macam mana dia boleh kata Hukum Hudud PAS?)

mungkin Hamba Allah yang malang ini cedok persoalan kes rogo itu disini http://fantrealika.tripod.com/Pendapat-Hudud.htm

Kalau benar ianya Hukun Hudud PAS.. mana Hukum Hudud UMNO?
Silalah bawa ke Parlimen Hukum Hudud UMNO? Kalau Kelantan namakan Kanun Jenayah Syariah, mungkin UMNO pun boleh guna nama yang sama tetapi kali ini diperingkat Persekutuan!

Dan kalau Hukum Hudud UMNO 100% ikut AlQuran.. Apa bezanya dengan Hukum Hudud PAS?

Persoalannya ialah Hukum Hudud ini dimulakan dengan Firman Allah SWT dalam Surah Al-Baqarah yang bermaksud "Wahai orang yang beriman! Difardhukan ke atas kamu qisas (pembalasan setimpal) dalam jenayah pembunuhan"..
Qisas adalah salah satu hukum berkait jenayah selain hudud dan takzir.

Jika kita melaksanakan puasa dengan bersungguh2.. menjaga perkara yang membatalkannya..
mengapa dalam HUkum Qisas kita perlu bertenang?

Segala keperluan untuk melaksanakannya dari segi bertulis telah lengkap.. apakah kita menyangka Perlembagaan Lord Reid lebih lengkap daripada Al-Quran dan hadis nabi?

Sahabatku anon 1:03am..
teman bukan tak mahu berdebat dengan kamu berkenaan hukum hudud ni.. tapi teman bimbangkan akidah kamu..
Kamu mempersoalkan hukum hudud yang kamu sangkakan kepunyaan PAS tetapi sebenarnya kamu membangkang hukum hudud Allah!

Segala hujah kamu yang panjang berjela itu teman baca 1 persatu dan akhirnya teman sendiri yang takut dengan keberanian kamu!
Keberanian kamu menyanggah hukum Allah!

Dalam kes rogol, itulah caranya!
mengapa kita persoal apa yang Allah SWt dah tulis dalam AlQuran dan Rasulullah jelaskan lagi dalam hadis untuk pemahaman umatnya sewaktu itu dan akan datang yakni kita ini?

Persoalan adakah keadilan tertegak mengapa dibangkitkan sedangkan hukum hudud itu langsung tidak pernah dilaksanakan!

Mengapa Hukum Perlembagaan negara yang digunapakai ini tidak dipertikaikan oleh kamu?
Walhal sebegitu banyak kes orang yang tidak bersalah didapati bersalah.. yang mencuri dipenjara?
aikk?? dahlah mencuri dapat makan free pulak di penjara! Sedangkan kita yang tak buat jenayah ini kena kerja cari makan!

Sahabatku anon 1:03am

Hudud yang Kerajaan PAS buat di Kelantan walaupun lulus di Dun Kelantan gagal dilaksanakan kerana agensi penguatkuasaan adalah Polis yang dikuasai oleh Kerajaan Pusat..
PAs tahu semua tu tetapi ini adalah untuk membuktikan kesungguhan PAS berusaha menegakkan hukum hudud walaupun dalam keadaan tidak langsung berkuasa melaksanakannya di Kelantan mahupun di Malaysia ini..

Harap sahabat jelas dengan penerangan ini..
teman tidak bercadang nak meneruskan menjawab segala hujah kamu kerana ianya dah jauhhhh lari dari posting asal teman..

p/s: teman memang x control pun komen ptetamu budakbalun nie.. sama ada teman ni jantan x jantan, takde kena mengena dengan kamu..
Kalau teman anak betina pun takde kena mengena dengan kamu..


Wallahua'lam

kang kali kung said...

Salam Sunsnake..
kesian teman tgk kamu..
Yg pakai nick anon neh pon 1 hal gak,x sedar diri tu bercakap dibalik kain,tp nk ckp lentung-lentang..nk cabar org anak jantan pun tunjukkan la kejantanan kamu dulu..sedor2la kamu tu tgh menyorok..
setidak-tidaknya yg pakai nick bukan anon neh lbh bermaruah dan berani wlwpon kata2 mereka bercanggah dgn kefahaman kita..
Tp hati2 gak la..jgn men bubuh jer nama pangkat Wali ne wei..Klu sepadan dgn akhlak para wali tu segan jugak le teman..ne x,perasan ke,x prihatin ker,idak le teman tahu..Tp klu ada impian nk jadi wali tuh,teman doakan moga2 Allah jdkan ianya 1 kenyataan 1 hari nanti..Klu x dpt pon,jadi wali nikah pun jadilah..hehehe..
Xpe la Sunsnake..setidak-tidaknya pandangan diorang neh boleh kita jadikan ukuran kpd persoalan para pengunjung..wlwpon ia belaku dgn agak panas,teman galakkan kita bermaaf-memaafan krn kita pun x lepas dari kecuaian dan kesilapan..Jgn kita pandang negatif sgt pd komen2 yg tidak memihak,jika kita ingin mengambil hikmah..Ambil isinya,bukan akhlaknya,sbb kita neh org awam,bukan ilmuan atau agamawan..pd yg meghantar komen pun,ambil la juga iktibar..jika diseru kembali merujuk Al-Quran,bkn la bermakna yg kamu tu mengabaikan Al-Quran selama neh..Jika kita meletakkan diri kita dlm keadan yg sama,kita pun mengharapkan org lain turut berlaku adil dgn kita..
Peace n Salam..

aku bukan umno said...

bro .. jika seseorang wanita yang belum kahwin melahirkan anak..apa hukumannya ..???
contoh le..adek ko blom kawen ..tetiba kena rogol dan termengandung..xde plak saksi lain yg melihat..cuma ko sorang je yg ade ckat situ..ko plak jenis penakut x berani tolong...cuma tgk je..jadik camno nih..saper nak kena dakwa..??perogol ke..adek ko ke..atau ko..
ha..ha..ha..lu fikir la beb..islam tu adil..x menganyayai orang..
masaalah hudud umno...kah..kah..kah..
itu ko kena tanya orang umno..sbb aku bukan ahli umno..ha..ha..ha
wei..bro yg aku tahu hukum hudud islam..mane ade hudud lain dari tu..yg menipu tu undang2 pas..
bekenaan undang kat msia ni ade yg aku pertikaikan la bro..
contoh kes liwat anwar ibrahim...yg x berjalan ngan lancar..asik mintak tangguh aje memanjang..
aku rakyat biasa...ape boleh buat..xkan aku nak guling2 atas jalan plak...he..he..

ini satu lagi ayat yg kelakar..konon dah tau gagal untuk dilaksanakan...cakap ajela ni untuk kepentingan politik..berbelit2 nak salahkan orang lain..macam bodo je statement camni..ko tau x kalo pakatan rakyat memerintah sape yg dominan..bole ke korang nak laksanakan undang2 pas..sedangkan isu rampasan arak pon korang xbleh pertahankan(isu ini melibatkan hassan ali dan ronie...pas dan dap)..lagi menda nih yg dap dah terang2 tolak..

berkenaan dgn ayat2 ko ini...

"...Segala hujah kamu yang panjang berjela itu teman baca 1 persatu dan akhirnya teman sendiri yang takut dengan keberanian kamu!
Keberanian kamu menyanggah hukum Allah!..."

konon macam ko dah betol2 cukup faham..
kata aku berani menyanggah hukum Allah..padehal Allah beri kita quran utk kita berfikir dgn ayat2Nya dan amalkan..

bagaimana ngan keberanian ko menyokong segala "fatwa" nik aziz..
bahawa Tuhan mencarut dan samseng..
apa pendirian ko wahai ahlulbahlul PAS..

sori bro..aku x ngaji tinggi tu pasal kasar skit...xmacam ko ngaji tinggi..dapat didikan nik aziz plak tu..he..he..he..

(siarkan ye bro..aku pecaya ko lebih jantan dari anak jantan)

Anonymous said...

adeeh..deeehh..
giliran aku plak kena balun.
muahahahahahh..

sunsnake@budakbalun said...

hehehehe..
kamu yang komen kamu yang bagi komen balik?

Terpulanglah..
kalau ikut Abu Jahal pun hebat jugak berdebat dulu walaupun hujahnya mengarut!

teman dah terangkan..
dan nampaknya kepentingan politik kamu telah melebihi kewarasan akidah Islam..

sebenarnya teman tak perlu jawab pun..
hakikatnya.. kamu sendiri merahsiakan diri kamu..
itu pun dah tanda2 pengecut!

so, kepada Allah SWT teman kembalikan segala-galanya..
dalam dakwah..
kalau kita dah usaha terangkan..
tapi masih lagi berdegil..
masih lagi keras hati..
tinggalkan sahaja..

ada banyak lagi manusia yang perlu diberi penerangan dan islah..

Wallahua'lam..

sunsnake@budakbalun said...

kang kali kung..
Jazakallah..

teman menerima semua ni sebagai mehnah dalam perjuangan..

mungkin sebab ilmu teman tak sampai mana pun..
teman cuma menegaskan apa yang teman tahu dan takat mana yang teman pernah dengar dan pelajari daripada pelbagai sumber..

golongan yang menggunakan logik akal ini memang kelihatan hebat, kedengaran hebat tetapi mereka tidak tahu bahawa mereka telah ditipu oleh akal mereka sendiri!

sebab itulah Allah SWT adakan Al-Quran untuk menjadi petunjuk.. petunjuk kepada akal kita ini..

Wallahua'lam

aKu DuLu UmNo said...

salam..
aku nk bg salam pd AKU BUKAN UMNO neh,sebab aku pun bukan UMNO gak skrg..hehehe..
ko tggl kat mane?
Aku tgk ko prihatin dgn Isu Arak mcm tmpt ko xde jual arak plak..Penah x ko suarakan pd penguasa tempat ko?
Punyalah jauh ko cari tempat yg jual benda2 haram tuh mcm tempat ko Tanah Haram plak..
Bagus jugak klu ko bwk isu neh,tp ko jaga la dulu kg halaman ko..kuman seberang laut ko teropong smapai Gajah nk melanggor ko pun ko masih duduk bertenang lg..
Pd aku PAS dh jlnkan tggjwbnya tentang Isu arak neh..DAP yg buat kacau..
Mcm MCA dgn UMNO gak..Soi Lek merapu meraban dgn kutukan terhadap Islam aku percaya diorang akan cakap pelakon porno tuh x paham Islam?Klu yg ckp tu DAP,terus maki ckp Anti Islam..whakaka..
Lg 1 bab Allah neh..
Ko pernah x bc surah lazim?
"Tabbad yadha Abi lahabiwwathab":
Maknanya :"Celakalah kedua tangan Abu Lahab"..ne Firman Allah bro..
Allah sebut celaka tuh.."Siksa aku sgtlah pedih"..itu ancaman dari Allah tuh..Ko ne dh tertidur dlm bas agak lama dh sbb isu neh dh selesai..
Mahathir pernah panggil para2 Mufti berkenaan dgn isu Nik Aziz neh..Antara yg dipanggil adalah Mufti N9..Isu tuhan samseng,tuhan mencarut neh selesai slps Mahathir mengambil nasihat para2 Mufti krn menurut mereka,rujukan yg digunakan oleh Nik Aziz adalah Buku Mustika Hadith yg mana buku ini diluluskan oleh Jabatan Perdana menteri yg ditandatangani oleh PM Mahathir sendiri..Jd Mahthir pun diam tggl ko jer yg x tahu sbb ko mungkin masih sekolah rendah lg mase tuh..hehehe..
Aku dulu UMNO,cume sekarang aku dh x UMNO lg..lantak diorang la nk bayrkan yuran ke,aku dh x toleh sikit pon dgn UMNO neh..Pd yg nk projek tu masih que la nkkkan jawatan..lps tuh,kena pau mase pilihanraya..whakakaka..Aku tinggalkan UMNO sbb ada org UMNO spy aku dtg dgr ceramah mat Sabu..Lps tuh tempat keje aku panggil kata aku dtg dgr ceramah pembangkang..Aku siasat,rupanya ada hantu yg rakam gambar aku..
Langsung x demokratik..Aku mengamuk mase mesyuarat,letak semua jawatan serta keahlian dan aku terus follow ceramah pembangkang sampai hari neh..hehehe..Klu ko nk sokong UMNO lg,teruskan la sebab ko budak2 lg..Agak2 ko dh tgk isi dlm dia ko akan ckp serupa mcm aku..Whakakaka..

keluhum said...

Salam Yob..
Letih gak teman bc komen diorang neh..Bercapah-capah soklan diorang..
Tp 1 jer yg teman perati..
Kita disuruh ckp berhemah tp diorang ckp pon semberono plak..
Ibaratnya mcm,kamu sokong Islam kena la ckp lemah-lembut..Diorang xper klu ckp ikut suka..hehe..
Nela logik songsang yg teman dpt kesan..Xkira la kita PAS ker UMNO ker,klu dh berakidah Islam tu kena la jaga aklak bila bercakap..bukan soal Pas ke UMNO,tp sesama seagama,xkira la mengaji pondok ker,x mengaji pondok ker..
Suka sgt guna helah bela diri konon x Islamik ne xper ckp x berhemah..Klu dh mengaku beriman dgn Rasul,cuba la sedaya upaya ikut peribadi Rasul..x kira tinggi rendah ilmu atau kefahaman agama kita..
Hujjah pakai ilmu tu kan lbh sihat..Ne sesama Islam Ahlul Sunnah pun x jaga adab,ne lah petanda2 Ilmu yg sudah semakin ditarik krn adab berkhilaf tu dh x dipegang lg..Tp nk jugak berdebat..hmmm..
Teman minta maaf la klu ada yg terasa tp cuba la kita tunjuk hormat sesama kita mcm Cikgu Di..
Wlw pun x sama pemikiran tetap beliau menjaga kata2nya..Kita bising2 bila genarasi yg bawah kita x berakhlak,tp kita jugak sama memberi teladan yg salah kpd diorang..

Anonymous said...

Buang masa

botak said...

Salam..
Kpd Aku bukan Umno..(ye ke bukan Umno..hehe)
Klu ko x faham Hukum Hudud,Qisas dan Ta'zir,maka adalah lbh baik ko diam..
Hujjah2 ko menampakkan ko bukan Ahli dlm bab2 perundangan Islam..Ulasan ko hanya mewakili kefahaman ko sedangkan penyelesaiannya telah beratus tahun diamalkan sebelum kejatuhan Empayar Islam pd 1924..Kefahaman ko terhadap perundangan Islam mencerminkan tahap sikap ambil peduli ko terhadap agama..Maka jgn ko mengundang murka Allah semata2 krn perbedaan politik ko,sedangkan ko tidak sedar ko telah menghina Hukum2 Allah,dan mempersendakan golongan yg cuba mengenengahkannya..
Elakkan berkata perkara2 yg tidak ko ketahuan krn perkara yg ko bangkitkan itu bukan tidak pernah berlaku dizaman Khalifah Islam.
Aku syorkan ko rujuk sejarah2 Islam dan mengkaji praktikal hukum2 Islam yg dilaksanakan yg dijalankan dizaman Kegemilangan Islam..Pd aku,itu yg sepatutnya ko lakukan sebagai Org2 yg mengaku dirinya beriman Kpd Allah dan Rasul..
Jgn menjadi jurucakap golongan Kuffar dgn mempersoal hukum2 agama sendiri,sedangkan Ilmu dan kefahaman kita sendiri masih cetek..
Jika ko menganggap PAS tidak mampu melaksanakan Hukum2 Islam,maka tanggungjawab ko adalah mengemukakan kaedah2 yg benar mengikut apa yg Islam ajarkan kpd mereka,bukan mengejek-ejek dan mentertawakan mereka..
Itu adalah lbh berhemah daripada ko bersikap spt ini..
Islam bukan pakaian PAS sahaja ttp kita semua yg mengaku ingin hidup dan mati sebagai Islam..

Aku Bukan Umno..
Maaf jika aku berkasar ttp aku benci melihat kita sesama agama berkelahi politik sehingga pakaian agama kita tertanggal didepan org2 bukan Islam..Sekali lg aku minta maaf,tp inilah kebimbangan ku terhadap kita golongan muda yg lbh bayak menyoal dari mencari makna disebaik kenyataan..Ingat bahawa anak2 kita akan mengikut jejak langkah kita..Jika kita membiarkan diri kita dlm keadaan ketidaktahuan,maka bagaimana pula anak2 cucu kita?
KiTA PERCAYA YG al-Quran itu adalah petunjuk2 Allah ttp adakah kita menurut petunjuk2 itu didalam setiap ruang kehidupan kita? Mendengar dan dan membaca adalah dua perkataan yg belainan makna disi Malaikat munkar Nakir..meandengar adalah mendengar cakap2 org,ttp membaca adalah membacak kitab dihadapan Guru yg Mursyid..Mursyid bermaksud penjamin kpd Ilmu yg ko tuntut..Pernahkah ko berasa tidak aman selagi ko blm dpt melaksanakan perintah2 didalam Al-Quran itu?
Jika ada perasaan begitu,maka itu patanda pengampunan Allah itu maha luas,maka tinggalkanlah kejahilan dan isilh dada kita dgn ilmu..ttp jika ko tiada merasa apa2,pergilah mencari guru utk membangkitkan perasaan itu.."Menghadiri majlis Ilmu adalah lbh baik dari bersolat seribu rakaat"..apa maksud kata2 Rasulullah itu?
Maksudnya,Menghadirkan diri utk mempelajari ilmu2 tentang solat itu adalah lbh baik dari bersolat seribu rakaat ttp dada kita kosong dan jahil tentang ilmu2 dlm mengerjakan solat..Jika ko menghajayati kata2 ku ini,dan tahu apakah isi di dlm neraka itu,nescaya ko tidak akan ada masa utk ketawa lg..

Anonymous said...

DS NAJIB DAN TUAN HJ SAIFUL DAH SUMPAH...LEPAS TU ...DS NAJIB DAH PI UMRAH...SAIFUL DAH HJ...
ANWAR DAH BUAT KE...???..KALAU BENAR ANWAR ADA MELAKUKAN...U MASUK SYURGA KE BRO...??? INI BUKAN MEMFITNAH SEKADAR...BERTANYA....KALAU BENDA YANG KITA TAK TAU...BUAT APA NAK CAKAP BANYAK2...

botak said...

Salam Anon..
Sy terbalikkan persoalan itu kpd saudara pula..
Jika kelak Allah takdirkan Anuar tidak melakukan spt apa yg dituduh oleh manusia keatasnya..adakah saudara pula akan ke syurga dgn keyakinan bahawa Anuar bersalah spt yg org lain tuduh keatasnya?sekadar bertanya..

Sepatutnya kita memohon berlindung dgn Allah atas perkara yg kita tidak tahu akan kebenarannya BRO.. Bukan nk mengarahkan org ke Syurga atau sebaliknya..ttp oleh sbb saudara kurang beradab,sy terpaksa pulangkan balik persoalan itu kpd saudara..

sunsnake@budakbalun said...

Salam..
Syeikh botak..

Jazakallah khairan kathira

teman maleh nak ulas sebenornya..

buang masa!

botak said...

W'salam Sunsnake..
Sy faham keletihan kamu Yob..
Jd sy tolong jawabkan utk kamu..
Marilah kita saling tampung menampung...

sunsnake@budakbalun said...

Moga semuanya beroleh hidayah!
hmmmm...