Pages

Meh le jadi family teman di alam cyber! Jemput follow ye?

Tuesday, September 14, 2010

Racistkah aku?


Sambil teman memancing tadi..

Berbual dengan adik ipar teman..

pastinya isu Allahyarhamah Susilawati menjadi topik mula..

Kejam! Luarbiasa! Mengerikan! Massacre! Zionis! Zalim!

Sebut lah apa lagi yang boleh disebut..

Tapi pada teman ianya benar-benar tidak setanding dengan apa yang telah menimpa mereka berempat...

"Sial punya Kel*ng!!" Cetus ipar teman melepaskan marahnya!

Sepintas itu juga teman secara automatik menganggukkan kepala!!

Namun sepintas itu juga teman memberikan komen

"tak jugak.. melayu pun sama.. cina pun sama.."


"Tak la... kot ye pun nak hilang bukti.. jangan la sampai bakar.. takkan malaon kel*ing-kel*ing tu tak tahu yang dibunuh tu orang Islam.. ingat macam agama Hindu ke? main bakar-bakar mayat! tak kurang ajar namanya tu?" Luah Ipar serius!


Uishh!!! teman betul-betul tersentak apabila dia luah sebegitu..


ye tak ye juga... cetus teman dalam hati..

Memang kurang ajar sampai pi bakar mayat 4 orang melayu Islam tu..


Hmmm.. tapi.. dah nama pun pembunuhan, ada masa ke depa nak fikir adakah cara mereka itu boleh mencetuskan polemik agama?


Pergghh!!


teman setuju yang kes ini mampu menjadikan suhu perkauman negara menjadi sedikit panas..

Ataupun ianya boleh menjadi satu isu yang bakal digunakan oleh sesetengah pihak bagi meniup kembali api perkauman..


Berdasarkan realiti, memang tak dinafikan pembunuhan diantara kaum yang berpunca bukan disebab isu perkauman sering berlaku.. Melayu bunuh India.. India bunuh Cina.. Cina bunuh melayu.. biasala.. pastinya dalam kes rompakan misalnya..

Pastinya seorang perompak ganas membunuh mangsanya bukan kerana bangsa tetapi kerana kepentingan dirinya sendiri!


Jadi berhati-hatilah duhai rakyat Malaysia..

Bukan sahaja Cina kena berhati-hati dengan Melayu dan India...

Cina juga kena berhati-hati dengan Cina!

Bukan sahaja Melayu kena berhati-hati dengan Cina dan India...

Melayu juga kena berhati-hati dengan Melayu!

Bukan sahaja India kena berhati-hati dengan India...

India juga kena berhati-hati sesama India!!!


Kesimpulannya.. janganlah melihat sesuatu jenayah itu dari sudut perkauman..

Mungkin kali ini Orang Melayu menjadi mangsa perbuatan jenayah Orang India,

Lupakah kita beberapa minggu lepas, seorang pengawal keselamatan berbangsa Melayu membunuh 2 orang rakan sekerjanya yang berbangsa India?


Wah!! Mengapa orang melayu tak bising-bising kesal?

maksud teman, melayu yang dok usung isu perkauman dalam kes Susilawati ini..

mengapa sekarang baru nak kecoh?

Owhh.. India nak bunuh melayu!!!

Apsal tak laung melayu nak bunuh india!! dulu?


Adakah perbezaan nilai nyawa antara kaum di Malaysia ini?

Adakah??


sunsnake 14092010

6 comments:

mahaza said...

setuju ada yang cuba menjadikan kes ini sebagai isu perkauman walhal ianya mengenai hal individu atau penjenayah yang tamak dan tiada kaitan dengan warna kulit. Jangan ada yang cuba menjadikan isu perkauman terutama puak-puak yang terdesak mencari political milage

Anonymous said...

YOP !
Kalau teman cadangkan supaya diadakan inkues ok tak.
Yalah,kalau Teoh Beng Hock boleh,mengapa Dato Sosilawati tak boleh....
Yop teman mendidih yop.... nak sejjukan badan mandi kat TRAP sungkei yob...!

"blogenstarz"

sunsnake@budakbalun said...

Mahaza..
puak2 tu memang cenggitu la..
lepas ni kompom akan timbul muka2 pemimpin UMNO 'menyantuni' waris2 si mati 4 orang tuh!
woi!! nak bela waris mereka laksanakan keadilan la oiii!!
jangan sibuk nak selamatkan Dato' tuh!

Bro Yop Blogenz,
sokong tapi kena tengok gak..
inkues ni macam mengarut jee..
baik suruhanjaya siasatan diraja terus!!!

kang kali kung said...

Warna kulit hanya kebetulan je bro..Berapa banyak kes India tembak India,Cina tetak Cina,Melayu ragut Melayu smpai mengakibatkan kematian..Org tamak x kira bangsa bro..Bangsa sendiri pun dia sapu..Dh Melayu gak yg ajar letup pkai bom..Lg x hormat agama org lain..Ne sume jln nk tutup bukti..Apa pun kita wajib mengutuk kekejaman ini dan Fidyahkan Al-Fatihah pd keempat-empat mangsa dan keluarga mangsa..Kita bersedih utk mereka,Beng Hock dan Kugan..Yg pasti mereka adalah mangsa kekejaman anak2 Adam akhir Zaman..Al-Fatihah..

sunsnake@budakbalun said...

kang...
setuju bangat!
bak kata mazidul akmal sidek...
jenayah tidak mengira kaum

sunsnake@budakbalun said...

kang...
setuju bangat!
bak kata mazidul akmal sidek...
jenayah tidak mengira kaum