Pages

Meh le jadi family teman di alam cyber! Jemput follow ye?

Tuesday, June 29, 2010

Satu jaga Negeri, Satu jaga parti! Menarik!



Rasanya secara tidak langsung.. PAS dah praktikkan cara ni..
Sewaktu DS Nizar jadi MB Perak..
Pesuruhjaya PAS Perak Ustaz Ahmad Awang..
Walaupun ada suara-suara cadangkan Ustaz Ahmad Awang digantikan dengan DS Nizar..
Tapi PAS tetap mengekalkan cara ini...

Apabila Presiden PAS umumkan Ustaz Abu Bakar sebagai pengganti Ustaz Ahmad Awang sebagai Pesuruhjaya PAS Perak, teman antara orang yang terkejut!
Ehhh!! Apsal tak lantik Nizar?? Bukankah dia sanat layak?
Sedangkan teman sendiri jarang dengar nama Ustaz Abu Bakar sebelum ni..
Mungkin dia terkenal di Perak.. tetapi umumnya dia tidak dikenali..
Alasan bagi memberikan DS Nizar ruang untuk mentadbir Perak sangat baik pada pemikiran teman waktu itu walaupun pada mulanya ada semacam 'tak puas hati'.

Terbukti cara berkenaan agak sesuai dipraktikkan walaupun agak janggal. Selalunya Ketua Eksekutif negeri itulah yang juga akan mengetuai parti politiknya tetapi ini tidak dan tidak semestinya.

UMNO menggunakan kaedah meletakkan pimpinan pusat mereka sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO negeri kerana negeri-negeri tersebut mempunyai masalah dalaman yang sangat serius! Sila kaji balik masalah dalaman UMNO di Terengganu, Kedah, Perlis, Perak dan Selangor! Sedangkan di Perak pada waktu itu, PAS tidak mengalami apa-apa masalah pun? Dan kini jelas Selangor seolah-olah 'meniru' apa yang berlaku di Perak.

pada teman, mari kita sama-sama saksikan adakah perubahan struktur kepimpinan antara parti dan kerajaan negeri oleh PKR ini mampu membuahkan sesuatu yang sangat terbaik dan sesungguhnya itulah harapan kita bersama. InsyaAllah...
sunsnake@budakbalun 29062010

Khalid Ibrahim bercuti ke luar negara mulai esok

Jun 29, 10 7:25pm

Tan Sri Khalid Ibrahim yang akan bercuti selama lima mulai esok, berkata kedudukan beliau sebagai menteri besar Selangor tanpa berkuasa dalam parti di peringkat negeri, merupakan satu "cara pentadbiran baru."

Bermula esok, Khalid akan ke Singapura bagi menghadiri Persidangan Bandar Sedunia esok dan seterusnya ke Brisbane, Australia untuk menghadiri satu sesi perbincangan dengan para graduan terpilih University of Queensland. Katanya, penyusunan kuasa seperti ini juga bagi memastikan tiada konflik kepentingan di kalangan pentadbir kerajaan dan juga pemimpin parti.

"Ini satu pembaharuan, satu inovasi. Satu isu lagi ialah untuk mengelakkan konflik kepentingan. Seorang jaga negeri, seorang lagi jaga parti," katanya. Ditanya lanjut, beliau berkata, perubahan seperti itu juga perlu bagi memastikan Pakatan Rakyat akan kekal memerintah Selangor. "Pakatan akan membuat beberapa perubahan dari masa ke semasa tapi mensesuaikannya dengan keadaan.
Berita Penuh

0 comments: