Pages

Meh le jadi family teman di alam cyber! Jemput follow ye?

Wednesday, June 16, 2010

Bahasa Arab? Pendidikan Islam pun dah hancus!


Tanpa menafikan akan kepentingan bahasa Arab, teman rasa ada baiknya kerajaan meletakkan subjek Pendidikan Islam di tempat yang tertinggi dalam kasta pendidikan negara!

Pendidikan Islam la ni dah jadi macam elektif.. Setaraf dengan Pendidikan Moral sahaja lagaknya.. Kalau failed pun takpe..
Kira kalau budak-budak Islam nak study.. time study untuk Pendidikan Islam ni buat seminggu sekali sudahh!!
sunsnake 16062010

Wajibkan juga pembelajaran Bahasa Arab

KUALA LUMPUR 15 Jun - Kerajaan disyorkan turut menjadikan Bahasa Arab sebagai salah satu mata pelajaran wajib kepada pelajar-pelajar di semua peringkat pengajian.

Ketika membuat syor itu, bekas Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang, Datuk Abdul Aziz Hussein berkata, langkah itu penting bagi memastikan pelajar Islam dapat menghayati bahasa itu sekali gus memberi pemahaman kepada mereka dalam melaksanakan kewajipan sebagai umat Islam.

"Bahasa Arab adalah bahasa al-Quran, oleh itu adalah penting bagi pelajar Islam menguasainya supaya mereka boleh memahami kitab suci berkenaan dan faham apa yang dibaca ketika solat," katanya.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menegaskan, kerajaan akan mewajibkan penyediaan guru-guru Bahasa Mandarin dan Tamil di semua sekolah kebangsaan supaya pengajaran dan pembelajarannya dapat dilaksanakan sepenuhnya di negara ini.

Sambil mengalu-alukan langkah kerajaan itu, Abdul Aziz pada masa yang sama meminta kerajaan mempertimbangkan cadangannya berhubung Bahasa Arab tersebut.

0 comments: