Pages

Meh le jadi family teman di alam cyber! Jemput follow ye?

Tuesday, April 27, 2010

Beza Pengundi Cina dan Melayu!


Terkilan sungguh nampaknya pimpinan BN apabila jelas pengundi berbangsa cina di Hulu Selangor menolak calon mereka! Pelbagai faktor diajukan oleh mereka hinggakan bekas PM Tun Mahathir turut sama meluahkan kekecewaannya!

Teman mempunyai pengalaman berbual dengan kontraktor cina yang datang membuat kerja-kerja pembaikan di tempat kerja teman. Melalui perbualan jelas apa yang dimahukan olehnya iaitu suatu kerajaan yang menjamin masa depan anak dan keturunannya.
"Sikalang kita mau cali makan pun susah oh! Macam mana nanti anak sama cucu? lagi mati oh!" "Itu MCA sama BN punya olang sumua kaya-kaya maa.. kita susah punya olang bukan mau duit saja.. kita mau warranty anak cucu semua senang cali makan!"

Nah! itu sebenarnya mesej yang jelas buat pemimpin BN jika tidak mahu dipupuskan oleh mereka!

Majoriti kaum cina sudah tidak yakin dengan Kerajaan Barisan Nasional. Mereka melihat perubahan sedari Datok Nenek mereka lagi. Sememangnya mungkin mereka merasa ada kesenangan didalam hidup kini tetapi jelas mengikut perkiraan mereka kehidupan dimasa akan datang akan menjadi semakin sukar sesuai dengan banyak tindakan dan polisi Kerajaan Malaysia yang semakin bakal mengundang padah buat generasi selepas ini!

Malangnya sebilangan besar pengundi melayu melihat keuntungan buat diri mereka bukan untuk anak dan cucu. Tidak seperti pengundi cina tadi, pengundi melayu lebih gemar berkata
"alah! undi PR apa dapat? bukan depa boleh bagi duit pun! kurang-kurang Bn bagi gak seratus dua.. jadi la! bukan selalu ada Pilihanraya!"

Teman yakin dialog sebegini akan menjadi popular dikalangan pengundi melayu apabila tiba waktu pilihanraya! Yakin sangat!

Sesungguhnya, budaya 'gila duit' inilah yang telah berjaya hampir melenyapkan melayu Singapura kini apabila melayu yang tinggal di pulau tersebut selepas penyerahan oleh UMNO kepada Lee Kuan Yew adalah kumpulan melayu yang hanya meminta-minta dan menjadi barua kepada yang mampu memberikan mereka duit!
sunsnake 27042010

'Bedah siasat' pengundi Cina sokong pembangkang

KUALA LUMPUR 26 April - Barisan Nasional (BN) perlu membuat satu 'bedah siasat' bagi mengenal pasti punca kenapa pengundi Cina enggan memberi sokongan pada parti tersebut semasa Pilihan Raya Kecil Parlimen Hulu Selangor, semalam.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, ini kerana parti itu telah melakukan banyak perkara bagi membela nasib penduduk di Hulu Selangor termasuk kaum Cina sendiri.

Malah tegas beliau, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah melakukan yang terbaik bagi mendapatkan sokongan penduduk di kawasan tersebut.

''BN menang tetapi majoritinya tidaklah seperti yang sepatutnya. Ini agak jelas dan kita nampak sokongan yang kurang daripada pengundi Cina.

sumber - melayau

0 comments: