Pages

Meh le jadi family teman di alam cyber! Jemput follow ye?

Friday, February 26, 2010

Hebatnya Ciptaan Allah!


Benda macam ni pun boleh effect satu dunia!
Begitulah hebatnya ciptaan Allah SWT..

Pada yang tak percaya dengan kebesaran Allah tu...

renung-renungkanlah...
sunsnake 26022010

Bongkah ais besar ganggu peredaran arus laut, cuaca dunia: Ahli sains

LONDON: Ahli sains memberi amaran terhadap situasi di mana satu bongkah ais besar yang pecah di benua Antartika bulan ini boleh mengganggu arus laut dan corak cuaca dunia.

Penyelidik Australia berkata, bongkah ais yang mempunyai keluasan menyamai negara Luxembourg boleh menghalang kawasan yang mengeluarkan suku daripada kadar ketumpatan air dunia dan menyebabkan air laut sangat sejuk.

Mereka berkata, pengeluaran kadar air yang perlahan mempengaruhi cuaca musim sejuk, apabila mampu menyumbang kepada catatan suhu lebih tinggi di utara Atlantik.

Ketika ini, bongkah itu dikesan =terapung di selatan Australia.

Seorang pengkaji sains bumi di Pusat Penyelidikan Cuaca Antartik dan Ekosistem di Tasmania, Dr Neal Young, berkata kepada BBC, sebarang gangguan kepada pengeluaran air yang sangat sejuk, dikenali air bahagian bawah, akan memberi kesan kepada arus laut dan mempengaruhi corak cuaca pada masa akan datang.

"Kawasan itu menyumbang kira-kira 25 peratus pengeluaran air bahagian bawah di Antartika, dan seterusnya akan mengurangkan pembalikan kadar peredarannya.

"Kita tidak dapat melihat perubahan itu serta merta, tetapi ia memberi kesan terhadap aliran air ke hilir. Malah, ia juga meninggalkan implikasi terhadap haiwan seperti burung penguin dan hidupan liar lain bagi kawasan yang kiebiasaannya menjadi tempat untuk mendapatkan makanan," katanya. - bbc.co.uk

0 comments: