Pages

Meh le jadi family teman di alam cyber! Jemput follow ye?

Sunday, January 30, 2011

BN Menang di Tenang, Bukti Ke'Bodoh'an Orang Felda?


Teman masih lagi memikirkan..
Betapa mudahnya pengundi-pengundi di Felda Sungai Buaya semasa PRK Hulu Selangor dahulu..
Najib hanya berjanji..
"Hari ni saya bagi tuan-tuan RM1000, esok kalau calon BN Kamalanathan menang, Tuan-tuan akan dapat lagi RM49000!! Ini janji saya..."

Akhirnya Kamalanathan menang..
Adakah pengundi-pengundi tu dapat balance RM49000 tu?
Tak dapattt!!

Itu duit sendiri tu..
harus diingat.. RM50000 tu duit peneroka yang jual tanah tuh!
Pun kena tipu dengan Perdana Menteri tuh!
Belum cerita nak minta duit Perdana Menteri tu sendiri!
Lagi jauh lahh!!

Dalam keadaan sangat jelas UMNO-BN menipu pengundi di Sg Buaya Hulu Selangor..
Pengundi-pengundi di Felda Tenang masih lagi setia mengundi BN di PRK Tenang hari ini!
Kalau bukan jahil dan bodoh, apa lagi yang kita nak letak?
Kalau bukan jahil muraqab, jahil apa lagi yang kita nak letak?
Kalau bukan bangang.. apa lagi perkataan yang kita nak letak?

Teman sendiri kahwin dengan orang felda,
hidup dengan masyarakat felda..

Tapi teman tak faham apa yang dikehendaki oleh orang-orang Felda..
Mohon komen semua untuk posting ini..
Sama-sama kita raikan.. "Bagaimana Mahu Menyedarkan Orang UMNO Felda?"
sunsnake 30012011

25 comments:

cicit ngah layor said...

kebanyakan peneroka Felda tu lebih koghang juger macam kebanyakan kaki tangan kerajaan,pekat sokongan demer.Teman pon dah menempohnyer,tau ler.Tiap2 mesyuarat/perjumpaan,mesti diselitkan acara basoh otak.ANAK kener selalu bertanyer khabor/menyanton peneroka jenerasi keduer dan ketiger.Jenerasi pertamer udah tak dapat dipujok dah,biorkn ler demer. Insyaallah PRU 13 ni akan ader kawasan peneroka ni akan undi PR.Jangan cepat sangat patah semangat.

sunsnake@budakbalun said...

betoi tu cicit ngah..
generasi 1 ni mmg xde harapan ler..
kena rapat dengan generasi 2,3..
Kalau 2,3 pun kong.. adehhh!!

Anonymous said...

WAHAI ANAK BALUN,,,BETUI KATA HANG, ORANG FELDA BODOH....TAK SANGKA PULA HANG PI CARI ORANG BODO BUAT BINI DAN MALAM2 HANG DOK PELUK ORANG BODOH...RUPANYA HANG LAGI BODO SEBAB DAH TAU PEREMPUAN TU BODO, AMBIL BUAT BINI...ELOKLA SAMA-SAMA BODO.... KUANG KUANG KUANG..

5sal said...

Salam!Bagi ana sedih pun ada sakit hati pun ada,sedih kerna memikirkan apakah sebab musababnya rakyat felda menolak calon yg meperjuangkan Agama ALLAH.Sakit hati memikirkan sampai bila rakyat felda masih tak terbuka minda untuk melihat kebenaran.Jangan sampai tergadai tanah baru nak tergadah.Buatlah perubahan wahai rakyat peneroka.Untuk generasi 234 berubahlah sekarang.Wassalam!

PakAnjang said...

Pada aku, pegangan politik org FELDA sukar utk diubah. Mungkin cara yang boleh membantu, sentiasa mengadakan ceramah agama, kelas2 mengaji al-quran, fardu ain dll. Dekatkan diri peneroka dengan program2 sedemikian terlebih dahulu. Kuatkan pegangan agama mereka. Selagi mereka biarkan anak2 perempuan mereka tidak menutup aurat, selagi itu mereka kekal dalam BN.

Orang2 PAS di FELDA juga janganlah terlalu fanatik. Peminpin PAS perlu menasihati ahlinya istikamah dan sentiasa bersederhana dalam hal-hal bermasyarakat. Tunjukkan contoh yang baik kepada mereka yang ortodoks dengan BN.
Sesungguhnya mereka sentiasa rela diperdaya oleh BN kerena bagi mereka BN itu tuhan selepas Allah. Dalam diri mereka, BN lah yang menyebabkan hidup mereka kini daripada sebelumnya. Dosa kalau tak mensyukurinya.
Seperti kata-kata org tua aku, "Kalau bukan BN siapa lagi yang tolong kita masa mula-mula masuk FELDA".
Aku sebagai anak FELDA, cuma mampu menunggu dengan sabar, kepupusan generasi pertama walau pahit untuk menghadapinya. Bila sudah tiada generasi pertama ini, insyallah, tiada lagi BN di muka bumi ini.

Dalam diri, aku sentiasa doakan ayah dan mak nampak cahaya dihujung sana sebelum mereka tiada di dunia. Ya Allah, Aku doakan akan ada PRK di Bera, Pahang dalam masa terdekat.

Anonymous said...

Insyallah...semua orang islam akan mengundi PAS APABILA
1. PAS tidak bekerjasama dengan DAP
2. PAS akan sentiasa bercakap benar
contoh: Cikgu makrop yg coti MC sampai 21 hari, keikhlasan nye mana? kita ambik gaji yg bukan hak kita. Cuba kita betul2 perjuangkan Islam, insyaallah kita berjaya

mata di hati said...

Sebenarnya susah nak menyedarkan seseorang yang begitu taksub dengan parti mereka..orang pas dah tentu sokong pas..orang umno dah tentu sokong umno..ulasan saya hanya dizaman pak lah ramai orang umno yang marah..jadi jangan fikir pakatan itu kuat..kaum cina nampak peluang mereka..tengok mereka masih undi calon pas di tenang..adakah mereka semakin dekat dengan agama islam..mereka berbohong sahaja..berlakon untuk mengaburi mata kita yang sedang marah..permainan politik mereka sungguh licik..pesan saya..berhati2lah!

albinjayie said...

mcm ni la kawan....
1. rasulullah ambil masa 13tahun nak betulkan akidah, jd kita pun ambil masa nak betulkan pemahaman mereka kerana apa yg diorg di felda tu tahu pasal ni semua, bagi dia org cukuplah dgn apa yg ada, dulu lagi susah. sbb tu majoriti diaorg ni susah nak menerima perjuangan selain dari bn, ya mereka beragama tp agama pd mereka sekadar diwarisi, sbb tu kita kena bentuk mereka supaya faham agama, kita ambil contoh di penang, kedah (sbb ni pengalaman aku), walaupun org kampung tp org2 disana terdedah dgn siri pengajaran agama yg luas dan pengimarahan masjid dan kuliah yg tinggi. tegok pulak di felda, berapa ramai yg p masjid, jgn kira yg muda, yg tua pun liat p masjid. oleh itu: KESEDARAN yg amat sedikit

2. PENDEDAHAN
bayangkan kalau semua media di control, telinga dan mata disumbat hari2 pasal kejahatan itu kebaikan akhirnya orang dapat terima, sbb itulah bila kebaikan dibawa dan diceritakan maka sukar diaorg terima....tengok betapa sukarnya dakwah nabi saw di mekah oleh sebab sukarnya org jahiliyah yg didalam keburukan untuk menerima kebaikan itu memang baik. maksudnya tarbiyyah berterusan
harap2 anak2 felda yg ada kesedaran terutama yg dibandar2 dpt balik tarbiah ahli keluarga pakcik pakngah diaorg di felda tu

3. DAKWAH BERTERUSAN
bagi dia org org pas ni ekstrem sbb nak agama semua dinyatakan dlm kehidupan seharian, sbb sesetengah org2 felda ni rasa agama hanya solat, puasa, nikah kawin last sekali mati...sbb tu cuba baca kajian2, masalh sosial pun hebat gak kat dalam felda

apapun marilah kita berdoa semoga semua warga felda khususnya dan umat islam dan rakyat malaysia amnya mendapat taufik dan juga hidayah ALLAH

Anonymous said...

mereka takkan berubah selagi tak ada kesedaran pada agama itu sendiri..selagi pengetahuan agama tidak di utamakan selagi itu tak kiralah felda ke mana ke akan tetap jadi buta kayu...bila ada agama barulah boleh jadi benteng kepada semua asakan..tak kira ;ah sogokan wang ke apa ke..tengoklah sesetengah komen kat atas tu..menunjukkan betapa dangkalnya pemikiran....

terlalu lama rakyat dilekakan dengan keindahan dunia..tak terasa semakin hari mereka di tekan,,pas jangan berbohong..diaorang tak sedar umno dulu kini dan selamanya membohongi dan menekan rakyat..entahlah..

GLAMOR MINDA said...

Felda tuh ladang ternakan lembUMNO..UMNO ( Tun Razak) dulu2 memanglah berJASA bagi tanah..TAPI kalo peneroka tuh tak banting tulang berpuluh tahun..UMNO tak kan bagi makan FREE kat depa..jadi tanah tuh..tanah hak milik peneroka sendiri..ini yang lembu2 tu tak paham..lembu tuh masih ingat UMNO ada KUASA atas tanah depa lagi..

Tu yang SEDAP..UMNO BARU(A) sekarang terus menerus UGUT atau UMPAN..UMNO BARU(A) nih saja biarkan FELDA tuh 53 tahun miskin dan bodoh..tak banyak kerja masa pilihanraya..guna SAMSENG jgn bagi sapa pun masuk FELDA..kawasan larangan ternakan lembUMNO..

Anonymous said...

Ape la korang ni..korang ingat generasi ke 2,3, 4 dan seterusnya bodoh ker...Diorang tak mcm Mazlan Alimin...Generasi muda lebih terpelajar, lebih bijak dlm menentukan siapa yg berjasa. Jadi PAS tak perlu la bertuankan DAP..sebodoh-bodoh peneroka Felda, mereka tak sebodoh pemimpin PAS, yg ditarik hidung oleh DAPig..
PRU 13 nanti cuba la bertanding bersendirian...tiada lagi DAP dan PKR...

keluhum said...

Salam..
Anon 1:08 AM..
Tanya diri kamu sendiri mengapa Allah jadikan manusia berbilang bangsa..
Adakah utk saling berpecah dan berperang sehingga akal kamu merasakan hanya Melayu yg layak tinggal dimuka bumi Malaysia ini?
Apakah maksud kamu bahawa PAS itu akan kamu sokong jika dia bersendirian melawan UMNO yg punya 14 Parti komponen dlm BN..
Bijak sgt kah kamu sehingga merasakan hanya penduduk fELDA Johor yg tahu dan lebih cerdik dari Melayu yg tinggal di negeri2 pakatan dan dibandar2?
Tanya diri kamu mengapa FELDA menjadi kubu kuat UMNO wlw siapapun calon yg Umno bawa?
Tanya diri kamu mengapa UMNO bungkam di kawasan bandar..
Sy tidak suka menyatakan ini ttp kamu begitu sombong dgn generasi Felda kamu itu..
Kamu adalah Fix deposit utk UMNO spt penduduk pedalaman Sabah dan Sarawak..
Sy tidak suka menyatakan ini semua ttp kesombongan kamu menyebabkan sy terpaksa tarik kamu kebawah dan berpijak dibumi semula..

Anonymous said...

mala mala memang MALAPETAKA YG HANG BAWAK KE TENANG NOOOOO......bukannya tentera alahzab yg n.AJIS JANJI DULU KE?

Anonymous said...

Peranan media yang mengongkong minda masyarakat FELDA adalah punca selain daripada kecetekan ilmu agama serta hiburan melampau di tanah FELDA menyebabkan minda warga FELDA tidak berkembang. Bagi mereka UMNO lah yg memberi makan kepada mereka walhal mereka lah yang bersusah payah membuka tanah hutan utk menanam sawit. Tetapi sayang kerana minda mereka telah dikunci dengan tanggapan bahawa mereka hanya 'KULI' dan UMNO itu tuan sebab itu mereka merasakan bahawa UMNO itu amat berjasa.
Hanya ilmu agama dan pelajaran akan menyedarkan mereka .

Selagi mereka tidak berilmu, cetek agama dan gemar hiburan berlebihan,begitulah FELDA sampai bila2. Itulan yang dimahukan UMNO.
Mereka tidak tahu yang UMNO hari ini di bela oleh Yahudi...Kesian..

Anonymous said...

ALJUBURI ANAK PENEROKA FELDA
Sebenarnya orang2 felda yang pemalas jer yang sokong PAS, Mak bapak aku dulu dok kat estate, dapat peluang felda la dapat merubah kehidupan kami, adek beradek aku blajar ada yang sampai oversea juga dengan bantuan yang di sediakan oleh felda bagi anak2 felda yang berpotensi dan ingin berjaya dalam hidop, ada 2 orang doktor, 2 ahli akedemi, 1 PHD holder dlm kluarga kami, adakah kami masih lagi golongan yang kalianlabelkan bodoh hanya kerana tidak menyokong perjuangan hipokrit PASPISPUS? PAS arti politik , tapi mengunakan agama untuk meraih sokongan pengundi, tidak ada keiklasan dalam memperjuangakan agama ALLAH, ulamak dalam PAS adlah Ulamak kotak undi, berfatwa dan berhujah demi kotak undi, rentikan la melabelkan sesama islam dengan bodoh, kapir , dan sebagainya kerana dalam proses mengundi tu pon ada wang pertarohan, mencaci mengeji sesama sedara se islam lepas tu ada hati nak claim diri pejuang islam, elok la para penyokong PAS mencerminkan diri sendiri sebelom melabel orang lain sesuka hati.

Anonymous said...

Bro,

Bab FELDA nie payah sket, sebab depa nie dah termakan budi walaupun sedar diPERTOLOLKAN. Melayu FELDA nie dah sampai satu tahap umNGOK YANG BAGI DEPA REZEKI, kalau tak taktau la apa dah jadi kat depa sekarang, mungkin mengemis kat kaki lima kot.

Itulah hasil tarbiah umNGOK, sebab umNGOK la depa boleh hidup sekarang dan anak-anak boleh hidup senang.

Depa nie ISLAM ke tak pun ntah lah.

Kalau tak caya tanya anon 9:41.

DULU, KINI DAN SELAMANYA PARIAH!

-wakleman

Anonymous said...

Melayu yg duduk dlm hutan mmg mcm tu. Serupa beruk jugak... dpt milo sekampit mcm dpt satu kilang milo. Kalau disuruh cium tapak kaki muhyidin pun aku rasa melayu hutan ni sanggup terutama keturunan jawa yg asal usulnya tukang cuci bontot raja dulu2. Kau tgk di selangor je dah cukup. Tempat yg umno menang kbnykn kaw jawa. Tempat lain yg ramai melayu advance dan terpelajar sorilah umno nak menang.

Anonymous said...

pengundi TUA masih ramai di FELDA. depa ni sangat FANATIK pada UMNO dan BN. tunggu depa ni MATI dan GENERASI MUDA ambik alih.

sunsnake@budakbalun said...

Wahhh..
Marah betul umno2 yang mengaku felda dalam ni...

Siap ungkit bini teman orang felda..

wakakakakaka!

Hmmmm... teruskan...

Anonymous said...

ALJUBURI
memang la orang melayu felda rasa terhutang budi dgn BN, kalo nak harap DAP @ PAS bagi 10 ekar tanah pada pada rakyat khusus nya orang melayu...huh...kena minum banyak sket la air selipar wali trompah..dan orang2 yang mengaku drinya melayu pandai ni la yang slalu mintak derma konon utk fisabililah..ahakssss..kat felda memang la yg kuat berpolitik, fitanah kerajaan, tak tau membalas budi, jenis2 melayu pemalas, cakap jerk lebih sembang kat kedai2 kopi , kebun semak, hasil kurang biler melarat salahkan kerajaan, typical mindset orang2 PAS.

miji said...

rasa aku la tak perlu lagi dikejar2 pengundi felda ni, dorang dah dapat apa yang dorang nak, sedangkan PR baru bercadang2 nak bagi, dorang ni selagi tak merasa takkan sokong punya, rasanya lebih elok PR tumpu kepada pekerja2 sektor swasta yang lebih terbuka dan tak mudah dicucuk hidung, diugut, ditakutkan, diancam. pekerja2 swasta ni la bagi aku yang banyak mengharap pada perubahan dasar kerajaan, kenaikan harga barang, minyak, yuran. dorang ni tak de tempat dah nak mengadu, selain Allah, dorang ni la yang banyak terjebak dengan along time kesempitan, dorang ni la terjerut leher bila kerajaan buat benda2 bodoh. pekerja swasta mejoritinya golongan pertengahan. miskin pun tak kaya pun tak. kalau miskin tu layak juga dapat bantuan, tiap kali raya puasa, raya aji, raya cina, ada la bantuan yang dorang dapat. tapi golongan pekerja swasta pertengahan ini cuma harapkan gaji bulanan je, ot kalau ada. lebih baik PR buat progam yang bermanfaat untuk golongan ni, progam yang boleh dijadikan modal untuk dicanang seluruh malaysia, kalau PR boleh jadikan golongan ni fix deposit macam orang2 felda untuk UMNO dan kaum cina untuk DAP, PRU13 milik kita, secara tak langsung ramai juga gen-2 felda kerja sektor swasta. dorang boleh bawa balik kerumah apa yang mereka dapat dari PR yang selama ni tak de orang ambik peduli. jangan la diharap sangat peneroka gen-1 felda, kakitangan kerajaan untuk beralih sokongan. mereka sedang berada dalam zon selesa sekarang,kalau PR nak lawan apa yang dorang pernah dapat umpama rm2 dari PR banding Rm10000 yang pernah dorang terima dari BN, banyak kemudahan yang dorang boleh dapat cth pinjaman bank dengan interest rendah, pinjaman rumah, kereta semua mudah, cuba bandingkan yang kerja swasta, minimum gaji rm1500-2000 boleh pinjam rm10000 interest tinggi gila. jadikan la golongan pertengan pekerja swasta seperti aku ni sasaran untuk di bela, lantkkan la, felfa, felcra, risda tu orang asli, dorang ni pak turut je, kalau kerajaan dah berubah nanti dah nampak depan mata baru nak percaa, baru nak sokong,
tak abis lagi ni, sambung lain kali, wassalam

Anonymous said...

Sebenornye maleh nak bertekak ngan orang2 UMNO ni. Kita kalau nengok citer Tan Sri P Ramlee dan lama dia samakan UMNO ni ngan SARKAS...yang di sarkas tu bukannye senang nak ajor..

lobai joram pergai.. said...

Adoyaiii saudara2 ku semua!!!
Nape la kita buang Masa kt sini berlawan hujjah..
Senang jer sifir gua..
Pertamanya Johor tuh tempat lahir UMNO bro..Negeri Onn Jaafar tuh!!!
Tempat bersemayam Saka UMNO tuh!!!
FELDA pulak tuh!!!!
Wharkh!!!
Negeri Saka UMNO dgn dukun jawa byk lg tuh!!!
Depa dok main kuda kepang lg..
Jgn buang masa bertekak dgn depa bro..
depa dgn UMNO mcm org Kelantan dgn TGNA..Kira gone case Johor ne buat sementara..buat apa nk susah2kan hati..Negeri kat Malaysia neh byk lg..
Biar la depa dgn UMNO depa tuh!!!
dh nama negeri selatan semenanjung bro!!!
Lambat empuk sket la!!!
Kena sabar la sket dgn tepung lambat empuk neh bro...

Anonymous said...

Aku terjun kepala dulu klu korang blh menang di kelate PRU 13 ni.hark..............................ptuih................................

sunsnake@budakbalun said...

hmmm....
Teman rasa pun sama..
Ada baiknya kita teruskan usaha menawan hati orang felda..

Kembali kepada asas iaitu

Hablumminallah.. iaitu hubungan kita dengan Allah..

kemudian..

Hablumminannas.. iaitu hubungan kita dengan manusia..

Kewajipan untuk kita memperbaiki hubungan kita dengan Allah.. sebelum kita memperbaiki hubungan kita dengan manusia..

generasi PAS di felda-felda perlu perbaiki hubungan dengan Allah sebaik-baiknya..
secara otomatiknya..
hubungan dengan manusia akan menjadi semakin baik..

Yakinlah, kerana hubungan yang baik dengan Allah SWT, akan membuka hubungan yang baik dengan manusia..

yang penting kita kena ingat..
Biar kalah pilihanraya..
jangan langgar syariat Allah untuk menang...