Pages

Meh le jadi family teman di alam cyber! Jemput follow ye?

Friday, December 10, 2010

Tazkirah Jumaat 4 Muharam 1432H


Nabi laknat perempuan nipiskan bulu kening

FIRMAN Allah bermaksud : "Dan katakan kepada perempuan-perempuan yang beriman, supaya mereka menahan sebahagian penglihatan, memelihara kehormatannya dan tiada memperlihatkan perhiasannya (tubuhnya) selain daripada yang nyata (mesti terbuka daripada bahagian badannya yang sangat perlu dalam pekerjaan sehari-hari, seperti mukanya dan tapak tangan). Dan hendaklah mereka sampaikan kudungnya ke leher (tutup kepalanya sampai ke leher dan dadanya), dan tiada memperlihatkan perhiasannya (tubuhnya), kecuali kepada suaminya, bapanya, bapa suaminya, anak-anaknya, anak-anak suaminya, saudara-saudaranya, anak-anak saudara lelaki, anak-anak saudara perempuannya, sesama perempuan Islam, hamba sahaya kepunyaannya, lelaki yang menjalankan kewajibannya tetapi tidak mempunyai keinginan (terhadap perempuan - umpamanya pelayan-pelayan lelaki yang sudah tua dan tiada lagi mempunyai keinginan kepada perempuan) dan kanak-kanak yang belum mempunyai pengertian kepada aurat perempuan. Dan janganlah mereka pukulkan kakinya, supaya diketahui orang perhiasannya yang tersembunyi (misalnya melangkah dengan cara yang menyebabkan betisnya terbuka atau perhiasan seperti gelang/rantai kakinya nampak). Dan taubatlah kamu semuanya kepada Allah, hai orang yang beriman, supaya kamu beruntung." (Surah an-Nur, ayat 31)

* Wahai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyayang. (Maksud surah al-Ahzab, ayat 59)

* Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

* Menurut Bukhari, Nabi Muhammad SAW melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening. (Hadis riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari)

* Siapa saja wanita yang memakai wangi-wangian, kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zina. (Hadis riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban)

* Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya. (Hadis riwayat at-Thabrani)

* Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

* Asma binti Abu Bakar menemui Rasulullah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasulullah: "Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja." (Hadis riwayat Muslim dan Bukhari.

* Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya. (Hadis riwayat at-Tabrani dan Baihaqi).

Semoga anda mendapat iktibar dan pengajaran daripada petikan hadis di atas. Wallahu a'lam bissowab.

7 comments:

AmenoWorld said...

Bila lah kerajaan kita nak terima islam sepenuhnya enh

sunsnake@budakbalun said...

Sabo2... yang penting sekarang nih sama2 usaha... Berjaya ke tidak kita tawakal kepada Allah SWT setelah berusaha!

Anonymous said...

Kerajaan kita sekarang ni menjadikan Islam sebagai agama rasmi negara.

Tapi PR baru nak mula nak mula berangan memerintah tidak membenarkan PAS membawa isu negara Islam dan hudud dalam konvensyen PR minggu depan... Apa le PR ni..kalau le PR memeritah negara ni PAS duduk kat mana le agak nya.. ya.

Minta Allah SWT supaya jangan makbulkan angan angan PR ni ye...

Amin.

Anonymous said...

Kerajaan kita sekarang ni menjadikan Islam sebagai agama rasmi negara.

Tapi PR baru nak mula nak mula berangan memerintah tidak membenarkan PAS membawa isu negara Islam dan hudud dalam konvensyen PR minggu depan... Apa le PR ni..kalau le PR memeritah negara ni PAS duduk kat mana le agak nya.. ya.

Minta Allah SWT supaya jangan makbulkan angan angan PR ni ye...

Amin.

Langit dunia.. said...

Cite sket kt aku makna Islam sebagai agama rasmi?
Judi dan arak jd sumber pendapatan cukai yg tinggi tu ke yg ko maksudkan Islam sebagai agama Rasmi?
Tingkah laku dan gejala kerosakkan akhlak tu ker maksud ko Islam tu sebagai agama Rasmi?
Atau Kes bunuh dan rompak berleluasa tu ke maksud ko Islam sebagai agama rasmi?

Psl apa semua tu terjadi sedangkan Islam menjadi agama rasmi?
Jwpan aku senang jer..

Islam sebagai agama rasmi tuh membawa maksud ko kawin dan cerai kena daftar kt pej.agama..
Zina dan minum arak dihukum denda menggantikan hukuman rotan dan rejam..Nk mengajar agama kena ada tauliah..
Hari Jumaat adalah hari bekerja..
Hari Sabtu dan Ahad adalah hari utk muda mudi bersuka ria sbb tempat hiburan dibuka smpai jauh malam..
Haaa..Tu yg ko megah sgt dgn Islam sebagai agama rasmi tu?
Islam sebagai agama rasmi tu pd aku,Islam sekerat-sekerat..Siang bole jd Islam,mlm ble jd fasik..
Isnin smpai Jumaat ikut Islam,Sabtu dan Ahad Ikut Yahudi dan Nasara..
Islam sebagai agama rasmi adalah Islam tanpa penguatkuasaan..Noktah!!!

sunsnake@budakbalun said...

Langit dunia..
Jazakallah tolong jawabkan..

Puak2 Anon tu guna hujah dari Utusan Malaysia.. bukan dari Al-Quran..

standard pencacai UMNO..
terlajak masuk blog ni..
hujah la dengan fakta bukan auta!

Langit dunia.. said...

Salam bro sunsnake..
Kebodohan adalah musuh kpd kebenaran..
Org jahil xkan berdiam dgn kejahilannya..setidak-tidajnya dia kena berusaha utk menamatkan kejahilannya dg mencari ilmu supaya dpt membezakan kebenaran dgn kebatilan..
Jd bila brckp mcm org2 bodoh,teman terpaksa terangkan balik tahap mana kebodohannya..hehehe..
anggap la teman memberi sedekah kpdnya krn mencerahkan balik kegelapan akal akibat kebodohannya..haha..
Malas berfikir tu la yg menyebabkan kebodohan membawa kpd kekufuran..