Pages

Meh le jadi family teman di alam cyber! Jemput follow ye?

Tuesday, December 14, 2010

PAS Tulang Belakang ala Utusan?


Teman faham sangat mengapa boleh ada berita macam ni keluar dalam Utusan hari ni..
Sangat lunak jika dibaca oleh penyokong mahupun mereka yang simpati pada perjuangan PAS...

Hakikatnya, utusan cuba menakutkan rakyat berbangsa cina dan india dengan berita-berita sebegini..

Hakikatnya jugak, semua orang tahu.. 1Malaysia tahu bahawa kekuatan ikatan antara 3 parti PAS, PKR dan DAP inilah sebanrnya rahsia kekuatan Pakatan Rakyat.
Disaat DAP menerima serangan dahsyat diawal kewujudan Kerajaan Negeri PR Pulau Pinang dahulu, PAS dan PKR turut sama bertungkus-lumus memperbaiki jentera penerangan masing-masing dalam mengatasi fitnah dan adu-domba UMNO-BN.

Begitu juga diwaktu PAS diserang dengan 'serangan dalaman' Kerajaan Perpaduan, setiakawan 3 parti ini sangat-sangat diuji dengan UMNO telah memainkan peranan yang sangat jelas dalam usaha menimbulkan bibit-bibit curiga sesama Pakatan Rakyat! Sebenarnya sejak pasca PRU12, itulah ujian paling getir buat PAS seiring dengan ketibaan Muktamar Agung pemilihan ketika itu.

Dan kemuncak ujian setiakawan PAS,DAP dan PKR adalah ketika berlakunya 'Rampasan Kudeta' UMNO-BN di Perak. Inilah antara sejarah politik negara yang tidak mungkin akan terpadam selamanya dilipatan sejarah Malaysia. Suatu peristiwa yang benar-benar mencabar dan menyerlahkan sikap sebenar UMNO-BN terhadap Kedaulatan Undang-undang. Manakan tidak? Sehingga habis segala Perlembagaan negeri Perak dilacurkan dengan pelbagai tafsiran semberono sehinggakan Mahkamah sendiri kehilangan integritinya!

Kesimpulannya, setiap parti didalam Pakatan Rakyat mempunya fungsi dan kelebihan yang sangat tersendiri. Mereka ibarat akar yang sentiasa bergantung antara satu sama lain dan kesepakatan inilah yang menjadi halangan terbesar UMNO-BN dalam mengekalkan kekuasaan (baca kezaliman) didalam pemerintahan negara.

Telah sekian lama Malaysia ini ditadbir dengan penuh rasa kebencian sesama kaum, sudah tiba masanya Malaysia ini diperintah dengan penuh toleransi, perpaduan bukan sahaja antara kaum malah antara agama yang pelbagai dan pastinya Islam akan menjadi tulang belakang didalam pemerintahan tersebut.
sunsnake 14122010

Pas tulang belakang kerajaan pakatan

KUALA TERENGGANU 13 Dis. – Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib yakin parti itu akan menjadi dominan selaku tulang belakang kerajaan jika pakatan pembangkang dapat memerintah negara ini kelak.

Katanya, parti itu akan berperanan sebagaimana UMNO dalam Barisan Nasional dalam mengemudikan kerajaan.

Beliau berkata, Pas akan tetap menjadi kuasa penentu kepada pembentukan kerajaan dalam corak yang diingini.

Ketika ditemui di sini hari ini, beliau yang ditanya tentang jumlah kerusi yang bakal ditandingi Pas dalam pilihan raya umum akan datang bagi menentukan kekuatannya, berkata:

‘‘Kerusi boleh ditentukan dari semasa ke semasa. Apabila kita menolak (bersama) dalam kerajaan, maka mereka tidak boleh tubuh kerajaan.

‘‘Pas sendiri memilih untuk berkawan dan Pas

sedia bersendirian jika matlamat terabai.’’

Namun tegasnya, sejak pakatan pembangkang dibentuk, parti berkenaan semakin mantap biarpun masing-masing ada matlamat dan perjuangan.

Berita Penuh

2 comments:

hussin said...

itu memang kerja utusan. cuma, kenapa pemimpin pas perlu bercakap benda2 yang sengaja mudah diguna terhadap pas? makin dekat dengan pilihanraya, makin seronok bagi peluru kepada mush!

budakbalun said...

hmmm.. ada benar gak tu syeikh hussin..
Sebaiknya pimpinan x payah cakap hal2 yang semua orang dah tahu nie..