Pages

Meh le jadi family teman di alam cyber! Jemput follow ye?

Friday, August 27, 2010

UMNO ni Dikata Munafik Marah! Ni Apa Cerita?



Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya:
“Ada empat perkara, sesiapa yang melakukannya maka ia adalah seorang munafik tulen.
Sesiapa yang melakukan satu daripada empat perkara itu, maka ia mempunyai salah satu daripada sifat munafik, hingga dia meninggalkannya .
(Empat sifat itu ialah) apabila dipercayai ia khianat, apabila bercakap ia berdusta,
apabila berjanji ia mungkir dan apabila bertengkar ia mengenepikan kebenaran.
(Menegakkan benang basah )“

Kome semua renung-renunglah balik alasan Bakal 'Menteri Besar' Kelantan di PRU 2008 nie..
Dianya bijak! tapi sebab soru punya pasal terpaksalah berlagak bodoh...
Sebab terpaksa.. terpaksa menyamar bangang..
alasan naik harga gula hari tu sebab nak halang penyeludupan kan?
kepala hotak kamulah!

sunsnake 27082010

SEBELUM

Naik Harga Elak Seludup - Awang Adek

Kenaikan harga gula beberapa hari lalu bertujuan melemahkan aktiviti penyeludupan bahan berkenaan yang semakin berleluasa kini.

Timbalan Menteri Kewangan, Senator Datuk Dr Awang Adek Hussein berkata, kenaikan daripada RM1.65 kepada RM1.90 sen sekilogram akan menyukar dan mengurangkan aktiviti penyeludupan bahan itu dan secara langsung menjimatkan wang subsidi yang dikeluarkan kerajaan.

“Dengan kenaikan harga ini ia akan mengakibatkan kos penyeludupan meningkat yang mungkin akan menyebabkan penyeludup berfikir dua kali untuk menjalankan kegiatan tersebut seterusnya memudahkan pengguna mendapatkan bahan keperluan harian itu di pasaran tempatan yang sebelum ini sukar diperolehi,” katanya pada majlis perjumpaan dengan anggota Pusat Giat Mara di sini, semalam. Hadir sama Pengerusi Giat Mara Sdn Bhd, Datuk Shahiruddin Abdul Moin dan Pengurus Giat Mara Kelantan, Ahmad Nadzri Yahya.

Menurutnya, kegiatan yang sukar dikawal sebelum ini berpunca perbezaan harganya terlalu tinggi iaitu RM1.65 di pasaran tempatan berbanding RM2.50 sen di negara jiran sehingga mendorong penyeludup menjalankan kegiatan itu untuk untung berlipat ganda. “Tiada maknanya kerajaan mengeluarkan perbelanjaan yang besar setiap tahun untuk subsidi bagi menampung kenaikan bahan itu sekiranya sebilangan besar rakyat asing turut mendapat manfaat,” katanya.-Sinar Harian

SELEPAS

KPDNKK rampas 3,600 kilogram gula subsidi untuk dijual di negara jiran

2010/08/26

KUCHING: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Sarawak hari ini merampas kira-kira 3,600 kilogram gula subsidi dalam sebuah kedai runcit di Biawak yang dipercayai disorok untuk dijual kepada pembeli dari negara jiran Indonesia.

Pengarahnya berkata, kedai runcit yang terletak di pekan kecil sempadan Sarawak dan Kalimantan Barat dekat Lundu itu hanya layak menyimpan 285 kilogram gula pada satu-satu masa dan tidak boleh menyimpan gula lebih daripada jumlah itu. "Gula subsidi itu dibungkus menggunakan plastik lain dan dipercayai disimpan untuk pasaran di negara jiran kerana harga gula lebih mahal iaitu RM3.68 sekilogram berbanding hanya RM2.10 di Biawak," katanya kepada Bernama ketika dihubungi di sini hari ini.

Berikutan rampasan berkenaan, seorang peruncit rakyat tempatan disoal siasat oleh pegawai KPDNKK untuk mendapatkan maklumat lanjut berhubung penyimpanan gula itu.
Kes itu disiasat mengikut Seksyen 14 Akta Kawalan Bekalan 1961 yang membawa hukuman denda RM100,000 ataupun tiga tahun penjara ataupun kedua-duanya sekali. -Bernama

25 comments:

gapodio said...

Salam,

aku pun tak paham apa isu yang ko nak cuba bawak kat sini...
polis buat had laju pun orang tetiap ari kena speed trap, padahal dah tahu situ takleh laju.
ni pun sama la jugak, dia cakap nak elak penyeludupan, tapi orang nak seludup jugak.

nampak tak beza harga. masa statement tu kluar harga gula kat luar sekilo RM 2.50 tapi yang kat Sarawak tu RM 3.68..

cukup-cukup la nak bawak cerita...

sunsnake@budakbalun said...

W.salam..
kalau kamu tak paham teman tak marah.. standard la bloggers UMNO.. sebab tu ramai2 bloggers UMNO kena tipu peruntukan dari UMNO masa PRK Hulu Selangor dan Sibu dulu..

Cukup-cukup la jadi bodo...
cuba belajar jadi pandai skit...

gapodio said...

Ape kene mengene dengan UMNO pulok...
peruntukan semua benda tu takde kene mengene...
standard blogger PAS la, bile tak reti jawab mule la pusing ke lain...
apa salahnya diterangkan mana yang kelam, disuluh mana yang gelap...
ini idak, orang query lain, lain di jawabnya pulak...

Cukup-cukup la jadi bodo...
cuba belajar jadi pandai skit...

Anonymous said...

kesian blog ni, terencat akal agaknya..skit2 kona baring bila x leh jwb isu, tipikal penyokong hamPAS

AzamDin said...

ni la dia bangang2 punya umnonok..

naik harga sbb nak elak seludup..

apsal dari dulu lg tak nak buat???

skang dah nak raya nk pakai gula buat air untuk tetamu yg beraya la plak gula leh naik harga.,..tak bengap namanya...sebelum ni tak raya tak puasa apsal tak nk naik harga???

cakap je la duit subsidi tu nk masuk akaun sndiri nk beli baju raya untuk anak2..

tk leh pikir ke bodoh????

TIMING NAIK HARGA TU!!!!!!!

dasar bodoh..nama pun gapodio..sah2 lombab nak mampuih..moda la wa ang wei.. ahahahahaha...ni lagi seko sengal..hampas la apa la..buduh punya umnonok..orng carut salah dia pun carut gak...spesis bodoh la wei.. ahahahahahaha..

tak pa sunsnake..budak2 ni tak skolah tinggi...orng gi skolah diorang gi cc.. ahahaha

omaq said...

ni...aku nak habaq bagi kat puak2 umno ni...sbnrnya pemilik blog nak bagi tau yang awang adek ni menipu...

lepas tu...masa dia cakap tu mmg harga gula RM2.65 (di sabah) berbanding RM1.45 di semenanjung.Tapi setelah harga dinaikkan kepada RM2.10 (di sabah/sarawak)dan RM1.95 (di semenanjung)aktiviti penyeludupan masih lagi berlaku....

ada paham ka 'gapodio' n 'mamat mak mak bapak lupa nak bagi nama'.......

sunsnake@budakbalun said...

azam & omaq..
sebab tu teman maleh nak jawab dan layan soalan bodoh puak2 umno nie..

posting teman yang simple macam tu pun pencacai umno ni payah nak paham!
tu belum baca novel SHIT atau baca sajak A samad said lagi...

betul la kata tukartiub... melayu UMNO ni jenis malas berfikir!
hatta posting teman yang depa kata 'bodo' ni pun depa malas nak fahami..
inikan pulak belanjawan najib yang penuh jerangkap samar!

omaq. terima kasey!!! sebab membuktikan yang pencacai UMNO ni memang bodoh dan malas berfikir!

gapodio said...

Abes tu apa yang munafiknya????buktikan apa yang munafiknya
Dah orang nak seludup jugak, nak boleh kata apa??at least ada jugak penguatkuasaan..

kerajaan haramkan mercun, tapi ada lagi orang mati sebab mercun...
polis buat had laju,bagi saman, ada lagi orang mati eksiden sebab bawak laju..
tu baru 2 contoh aku bagi...

pandai pikir sendiri la...

Kepada azamdin dan sunsnake, hangpa memang manusia paling pandai, sabar, sekolah tinggi, ada master,phd, kuat agama. Tahniah la kat hangpa...

AzamDin said...

ahahahahahaahaha

rilek la gapodio...

gapo gapo..

munafik....maksud eh..orang yg berpuro2.monipu...puro2 la tu..konon nak naik harga gulo..konon eh nk elak ponyoludupan..apo plak dah nak rayo orng tongah puaso nk naik hargo?? awat sebelum ni tak mau???..

fikir la habis2..tu la kami panggil munafik..nk bertindak..tapi..tk kena gaya..apsal dah nak raya??cakap je la duit subsidi tu nk masuk poket buat belanja duit raya anak2!!!!!! ahahahahahahahahaha gapo2 jange menggulupo!!!!!!!

ye mmg aku sekolah tinggi.. ahahahahahahaha tingkat 4 wo kelas aku..penat naik tangga..tak main la naik lif.. ehehehe exercise

gapodio said...

maknanya polis wat ops sikap sebab nak elak kemalangan tu pun menipu jugak la ye??eksiden banyak jugak...

kah kah kah...apebenda la korang ni...tapi takpe, korang manusia pandai sekolah tinggi...

sunsnake@budakbalun said...

gapodio..
punya la bangang contoh yang kau bagi!!! wakakaka!
polis buat ops sikap kat KL..
orang Johor kat skudai kena bayar ke?
orang Perak kat Slim River kena bayar ke?
orang Pahang kat Raub kena bayar ke?

Jauh bezanye tuh!

UMNO munafik sebabkan bagi alasan naikkan harga barang sebab nak elakkan penyeludupan.. tu 'katakuncinya'..
aku ulangi..
"UMNO naikkan harga barang sebab nak elakkan penyeludupan"..

faham ye ayat aku tu?
ok.. ni penjelasan aku..
Yang berlaku seludup di sempadan.. tak berlaku seludup di Pahang, di Selangor atau di Melaka sebab jauh dari sempadan.. Berlaku di Sabah & sarawak sebab seludup ke Kalimantan..

Di Utara seludup ke Thai.. di selatan seludup ke Singapore..

So, apa perlunya naikkan harga gula kerana nak elak@kurangkan seludup? kenapa tak tigkatkan enforcement di sempadan2 tadi? apa? yang jaga sempadan makan gaji buta ke? so,kalau macam tu, dari pegawai sampai la ke menteri semua makan gaji buta?

kesimpulannya (nak bagi gapodio faham, kot2 dia tak faham lagi..)

-Kenapa naikkan harga gula sebab nak elakkan seludup sedangkan akhirnya terbukti lepas naik harga pun tetap berlaku seludup! Balik2 yang rugi rakyat! gaji pegawai penguat kuasa kena bayar.. gula mahal kena bayar!
lebih baik tingkatkan enforcement dahulu sebelum naikkan harga gula..

ok gapodio?
ke nak teman buat satu sesi belajar ABC kat tadika anak teman untuk kamu?

gapodio said...

kah kah kah....

aku rasa baik ko yang masuk tadika belajar ngan anak ko...ops sikap tu kalau polis buat, setiap kg,mukim,daerah,jajahan,negeri kat malaysia ni akan affected.PAHAM???celah bila pulak orang kl je yang kena...kah kah kah...dalam harakah tak cakap ke????kah kah kah...

lepas ni tak payah la naik harga rokok, harga arak...aritu kerajaan wat naik sebab nak galakkan cara hidup sihat, tapi ramai je lagi yang dok isap rokok..apa kata ko cadangkan harga rokok diturunkan...kah kah kah....

mercun pun sama jugak....kerajaan dah haramkan, tapi ada orang jual jugak...ada yang kena tangkap, ada yang tak kena tangkap. yang tak kena tangkap tu bagi duit raya kat menteri kot???kah kah kah....

Lepas ni baik tak payah buat penguatkuasaan la pasal kes seludup gulu ni..biar je seludup,takde sape yang tau.kalau tangkap kang masuk paper,bising plak manusia2 yang cerdik pandai ni....kah kah kah...orang buat kerja pun salah, tak buat kerja pun salah...derang je yang betul...

5 tahun tanpa cukai???kah kah kah...

sunsnake@budakbalun said...

Subhanallah!!
memang aku expect blogger UMNO macam kamu ni bodoh.. tapi tak sangka pulak sebodoh ini!!
wakakakaka!

Nasib baik la blog aku ni tak ramai orang baca.. idak kalu.. lagi ramai orang dapat tengok betapa bangangnya kamu..

sebab tu aku cakap ops sikap di KL.. faham tak? di KL.. bukan di Seluruh Malaysia..

aduyai..
maksud aku.. kalau dah penyeludupan di sempadan (pastinya) begitu hebat, mengapa mesti ambil keputusan naikkan harga?
mengapa ambil cara kimoterapi?

yang ada barah di otak, tapi satu badan kena kimo sebab nak bunuh sel kanser..

yang bocor sempadan yang kena bayar lebih 1Malaysia!!!

ok? clear?
tolong jgn malukan diri sendiri lagi lepas ni tau!

gapodio said...

kah kah kah...
pastu nak naikkan harga kat sempadan je ke???kat tempat lain tak payah naik harga???
macamla derang tak boleh beli banyak2 kat tempat lain pastu bawak gi sempadan...kah kah kah...
mercun tu ko ingat kilang dia kat golok ke???
kilang dia kat tempat lain tapi sebab boleh jual harga lagi mahal kat sempadan dia bawak gi sempadan...pastu dari sempadan derang bawak masuk malaysia, jual lagi mahal...
kah kah kah...pemikiran tipikal penyokong pas...
aku selalu jumpa penyokong pas yang yang tak berapa pandai, tapi tak sangka ko lagi tak pandai...kah kah kah...
nasib baik tak ramai orang baca blog ko, kalau tak lagi malu ko ni...
anyway, nice try...

Anonymous said...

gapodio biasa dengar ungkapan bodoh sombong x

gapodio said...

tanya la sunsnake kot2 dia pernah dengar...
kah kah kah...

AzamDin said...

adooooooooi

gapodio..

gapodio mu ni..

ore cito pasa naik hargo..mu dok habih2 denge ops sikak mu tu..

mu jange ikuk sangak sobri cheek itik gembo2 tu punyo stail..cito pasal hargo minyak dio cito pasal hal peribadi anwar pulok doh...

ahahahahahahahaha

mu ni gapodio ni???

apo masaaloh mu ni.. ahahaha

polis buat ops sikap sebab dio polis..buke menteri...

yang naik turun hargo minyak ni kejo polis ko menteri???

mu jawab skare!!!!

tu dok leh bezo jugok ko..

gapo dio mu ni itik gembo2..

ahahahahahahahaa

aku tau la ramai menteri dah jadi berani pakai topi polis..ramai polis pun gaya dah macam menteri...sampai sesetengah rakyat macam geng2 gapodio n the gang dah konpius..ini la dia masalah kerajaan kita skare ni.. ohohohoh

Anonymous said...

Bro,

Usah dilayan puak-puak TOTOK+PENCACAI Um-NGOK BANGANG nie, kalau dibagi hujah macamana sekali pun tetap takkan paham, spesies BANGANG+BODOH+BAHLUL+TOLOL semua cukup.

Apa yang pemimpin dia buat semuanya baik-baik belaka takda cacat celanya, itulah katanya secerdik-cerdik pemimpin.

-madir-

gapodio said...

ni yang susah ni,
orang bagi contoh dia tak paham pulak...
apa benda la yang munafiknya...munafik tu contohnya macam ni.."kalau harini kita bentuk kerajaan, esok pagi kita tutup kilang arak"..dah masuk 2 tahun tak tutup2,pergi tanya untuk besarkan ada lah....kah kah kah...

jeng said...

Dah namo hea pun "gapo dio"...ko terangkan mcm mane pun dia akan tanya balik Gapo dio?Klu masuk debate antara sekolah dh tentu disqualified tang 1'st round lg..buang karen je ko cite dgn bdk yg terhijab otak dan hati ne bro..dia akan melalut tah ke mane plak lg lps ne..Klu byk sgt dose memang la terhijab satu badan..Biarkan dia pening sorang2 bro..kita serah kat ALLAH..Kamu dh buat tanggung jawab yg cukup baik utk menyedarkan org ramai..Standard la bukan sume org dpt iktibar..Hidayah tu hak ALLAH..Klu ALLAH nk tahan hidayah tu kt sesiapa pun,itu bkn lg bidang kuasa kita..Klu dia menjawab gak lg lps ne,kita buat zikir byk2, niat transfer kat jin Qarin yg duduk kat perdu hati mamat ne..Klu degil lg, kita doakan ALLAH mudahkan saat Sakharatul maut mamat ne...Itu je yg mampu kita tolong..

sunsnake@budakbalun said...

jeng..
itulah hakikatnya melayu la ni..
Islam tu jadi adat..
anut Islam sebab mak ayah depa Islam..
langsung takde hati nak faham dan belajar Islam baik dari segi falsafah mahupun fakta..
Apa yang pemimpin UMNO cakap.. itulah fahaman Islam mereka..
hatta Rosmah yang buka aurat itupun sanggup dicium tangan oleh golongan seperti gapodio ni..

teman kesian sebenarnya pada golongan ni.. sama2 melayu dan sama2 mengaku Islam...

teman setuju dengan kamu jeng..
sama2 lah kita berdoa untuk hidayah buat mereka daripada Allah SWT..
kita tamatkan isu ni.. mulakan isu baru pulak!

AzamDin said...

tutup kilang arak pulak???

hari tu ko bagi contoh ops sikap

skang sapa yang munafik ni???

aku heran ni wei...

orng cita naik hargako cite ops sikap..

lepas tu ko meleret ke tutup kilang arak..

dah tak tau nk cite apa baik ko snyap je la gapo dio..

makin mrepek ko ni..bak kata budak2 umno..

KO MEROYAN!

huhuhuhuh ahahahaa

gapodio said...

Kah kah kah
diri sendiri meroyan cakap orang lain plak...
apa punya ntah argument korang...
contoh pun tak bleh paham...
no wonder la membe aku cakap takyah layan orang PAS ni, dia punya spin terbaek lam dunia...

kang kali kung said...

Biar kan je la dia menyalak sorang2 bila nampak bulan penuh..Dh tabiat serigala Jadian..Buang masa korang je layan spesis serigala jangkitan neh..Kilang arak ke,kilang mercun ke,kandang khinzir ke,sume tuh sain Zaman Gembala serigala berkuasa..Mase tuh apa penjelasan Gembala Serigala pd rakyat? Buat bodo je kan?Bila dh x de kuasa ne menyalak-nyalak pulak suruh tutup..Tu petanda sifat apa mcm tuh?Berenti la meludah muka sendiri..Org tau la sapa ko...Cermin muka tu..Islam make up ko x berapa menjadi la bhaii..

AzamDin said...

tengok dah tak tau nak explain camne..dia gelak la berdekah2...

kah kah kah kah...

naik harga gula..sama la ngn ops sikap..

kah kah kah kah kah..