Pages

Meh le jadi family teman di alam cyber! Jemput follow ye?

Saturday, October 8, 2011

Ulasan Belanjawan...Terbaekk!

*cedok daripada member teman..

Berikut ulasan penulis terhadap intipati Budget 2012 yg dibentangkan smlm.

1. Yuran sek rendah dan men memang telah dicadangkan oleh PR lama dah. Yuran tu hanya RM24 bagi setiap murid/pelajar.

2. Umur persaraan dilanjutkan 55 ke 60 (walaupun cadangan asalnya ke 58 shj). Ia akan menyekat peluang gol lebih muda dari naik pangkat sbb yg tua tak berhenti lagi.

3. Had pinjaman max rumah Skim Rumah Pertamaku dinaikkan dari RM220 ke RM400k. Cantik atas kertas je, tapi sebenarnya adalah pembohongan shj, sapa nak beli? Baru kerja laki bini baru dpt RM3k. Brapa nak potong sebulan. Ini bukan penyelesaian sbb waktu harga RM220k pun tak mampu, inikan naik RM400k. Pinjaman rumah adalah 1/3 dari gaji, maknanya jika gaji lakibini RM3k jadi bayaran bulanan ialah RM1k. Apakah loan yg dapat utk pinjaman RM1k sebulan?

Utk rumah RM120k pinjaman 30thn faedah 4% bayaran bulan RM733.

Utk rumah RM150k pula RM916sebulan.
Utk rumah RM160k pula RM983sebulan.

Apakah pilihan yg ada? Rumah RM400k? Utk tempoh yg sama, RM2,400 sebulan.

Jadi apa muslihat BN?

Sebenarnya, dgn kenaikan pinjaman ini bermakna, kjaan memberi kebenaran pada pemaju utk naikkan harga rumah. Apabila harga rumah naik, gol yg baru kerja tak mampu beli dan ada lambakan di pasaran, dan akhirnya akan dibenarkan bukan gol yg baru utk juha beli rumah itu. Maka sasaran tak tercapai, yg tercapai ialah desakan pemaju utk naikkan harga rumah.

Apa tindakan Kjaan PR?

Di selangor, golongan muda ditawarkan Rumah Mampu Milik yg harganya dari RM70k-RM120k dgn keluasan dari 750kps-1000kps.

Syarat pembeli pula ialah tiada memiliki rumah di Selangor dan tidak boleh disewa.

4. Rumah Mesra Rakyar (RMR) dijual RM45k sedangkan di Selangor Rumah Kos Rendah (RKR) dijual RM42k sahaja.

5. Pencarum KWSP boleh daftar dgn akaun 2. Ia hanya kretiviti kaedah membooking sahaja. Apa yg perlu ialah menurunkan kos haji agar lebih ramai berpeluang menunaikan haji.

5 comments:

Anonymous said...

CANTIK BETUI HANG PUNYA KOMEN

BN BUAT SEMUA TAK BETUI

JANJI PR 2008 DAH BUAT KA???

DUIT IBU TUNGGAL DAH BAGI KA?

DUIT PADA PELAJAR UNIVERSITI DAH BAGI KA?

DUIT UNTUK WARGA EMAS BAGI KA?

Anonymous said...

Minyak dunia dah turun.. Babi Negara bila nak turunkan?

KANDIS said...

aku ingat kalo biar lama2 puak2 bangang nih...

ada jugak nanti yg duduk kat rumah atas pokok tuan tanah kedaung cam do re mi tuh....

KAH KAH KAH....

budakbalun said...

Pencacai Anon 10:23PM

aduhhhh.. ketinggalan keretapi la ko ni..
duduk gua mana lu bro? gua niah?

TaTJ said...

Kalu PR memerintah m'sia baru buleh buat semua tu wahai anon 10:23 kedaun b-end...takdok siaran lain ko kat rumah? ni dok ikut tv kerajaan sangat ni...