Pages

Meh le jadi family teman di alam cyber! Jemput follow ye?

Friday, November 20, 2009

Wakil rakyat BN sentiasa bersuara! Kecuali seorang...

Wakil rakyat BN sentiasa bersuara

ALOR SETAR 19 Nov. - Semua wakil rakyat Barisan Nasional (BN) bukan sahaja bersuara malah malah lantang mengkritik kerajaan negeri setiap kali Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah bersidang.

Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Negeri, Datuk Ir. Nawawi Ahmad berkata, perkara dibangkitkan meliputi kepincangan dalam kerajaan negeri seperti isu sampah, bekalan air, zakat, Taman Teknologi Tinggi Kulim (KHTP) dan sebagainya.

Beliau berkata, kelantangan wakil rakyat BN yang majoritinya daripada UMNO termasuk pada sidang Dewan ketika ini yang dijangka berakhir Ahad ini.

"Contohnya dalam sidang terbaru, 10 wakil rakyat kita telah membangkitkan pelbagai isu, itu belum lagi yang bakal bangun untuk meminta penjelasan daripada kerajaan negeri pada sidang yang akan bersambung Ahad ini.

"Siapa kata kita tidak bersuara," kata beliau yang mewakili kesemua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) BN kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas luahan tidak puas hati seorang pengadu dikenali Tan Melaka dalam Forum Utusan Malaysia hari ini yang mempersoalkan mengapa perasaan tidak senang rakyat terhadap kerajaan negeri tidak disuarakan oleh wakil-wakil rakyat BN dalam DUN Kedah atau menerusi akhbar.


Bekas ADUN Kota Siputeh buat rayuan

17/11/2009 3:45pm

KUALA LUMPUR 17 Nov. - Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Siputeh, Datuk Abu Hassan Sarif yang disingkirkan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam, hari ini memfailkan notis rayuan untuk merayu berhubung keputusan tersebut ke Mahkamah Rayuan.

Abu Hassan daripada Barisan Nasional (BN) memfailkan notis rayuan melalui peguam Datuk Mohd. Hafarizam Harun di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada pukul 1.35 petang.

Semalam, Hakim Datuk Alizatul Khair Osman Khairuddin mengishtiharkan berlaku kekosongan kerusi DUN Kota Siputeh ekoran Abu Hassan tidak menghadiri dua persidangan dewan DUN secara berturut-turut.

Beliau memutuskan demikian ketika membenarkan permohonan semakan yang dikemukakan oleh Speaker DUN Kedah, Datuk Dr. Abdul Isa Ismail berhubung keputusan Suruhanjaya Pilihan raya (SPR) yang mengekalkan Abu Hassan sebagai ADUN.

Abdul Isa memohon mahkamah mengistiharkan Abu Hassan bukan lagi seorang ADUN ekoran kegagalannya menghadiri dua persidangan DUN berturut-turut pada 19 April dan 9 Ogos lalu dan kerusi tersebut adalah kosong.

Abdul Isa juga memohon perintah supaya SPR mengadakan pilihan raya kecil yang baru.

Beliau memfailkan semakan kehakiman pada 1 Oktober lalu selepas SPR putuskan kerusi Kota Siputeh, Kedah, kosong dan Abu Hassan masih seorang ADUN. - Utusan


Alahaiii!! sendiri mau pikir leee..

sunsnake 20.11.2009

0 comments: