Pages

Meh le jadi family teman di alam cyber! Jemput follow ye?

Monday, November 16, 2009

Hidup UMNO!!! Hidup Melayu!!!



S'gor rugi RM136.4 juta di Bukit Botak

Selangor dijangka menanggung kerugian lagi RM136.4 juta jika projek penempatan semula setinggan di Selayang - yang bermasalah sejak 1986 - diteruskan, kata menteri besar hari ini.

Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mendedahkan maklumat sulit itu dalam siri ketiga pembongkaran kegagalan pentadbiran BN sejak pendedahan pertama Rabu lepas.

Jumaat lalu, beliau menyalahkan bekas menteri besar Datuk Seri Dr Mohamed Khir Toyo atas kegagalan negeri itu meraih hasil RM800 juta dalam projek penghutanan semula di Hulu Langat.

Dalam siri pertama, kerajaan Pakatan membocorkan dokumen memperincikan perpindahan hak milik tanah rakyat di Shah Alam yang menyebabkan 383 penduduk miskin kehilangan tanah mereka.

Satu risalah yang dikeluarkan oleh pejabat menteri besar menyatakan, projek di Bukit Botak itu melibatkan sembilan kampung setinggan di atas tanah seluas 202 hektar untuk menempatkan 2,300 keluarga.

Unit rumah mereka di kawasan yang kini dikenali Taman Selayang Utama bagaimanapun masih gagal disiapkan sepenuhnya.

Risalah-risalah didedahkan dengan kuasa menteri besar itu seperti diperuntukkan bawah Seksyen 2(C) Akta Rahsia Rasmi (OSA).

Bagaimanapun, risalah itu tidak memberikan keseluruhan maklumat berkaitan kegagalan projek berkenaan.

Maklumat yang masih kabur, seperti yang dinyatakan dalam risalah berkenaan, antaranya penglibataan dan pemilihan pemaju Delpuri Corporation Sdn Bhd (DCSB), serta pemberian tanah kepada penduduk yang tidak berhak.

"Ketiga, mengapakah Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) diarahkan menjalankan pembangunan walaupun kerajaan negeri pada masa itu maklum bahawa ia akan menyebabkan kerugian yang besar kepada perbadanan itu,” risalah itu dipetik.

berita penuh disini

0 comments: