Pages

Meh le jadi family teman di alam cyber! Jemput follow ye?

Wednesday, December 21, 2011

Dunia Ini Akhirnya Milik Anak Muda!!!

KENYATAAN MEDIA

DEWAN PEMUDA PAS MALAYSIA

BIARKAN MAHASISWA DENGAN IDEALISME MEREKA

25 Muharram 1433 bersamaan 21 Disember 2011


Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPP Malaysia) merasa kesal kerana ada pihak yang mengugut dan mengancam Adam Adli, antara mahasiswa yang bertindak menurunkan bendera Datuk Seri Najib Tun Razak dan menaikkan bendera mahasiswa dengan pelbagai ugutan seperti SMS, video dan telefon serta mengancam keluarga beliau. Bagi DPP Malaysia, kes beliau seharusnya diserahkan kepada pihak polis bagi membuat siasatan serta mengambil tindakan lanjut dan tidak perlulah ada pihak lain mendahului polis dalam menjalankan siasatannya.

Dalam hal ini, DPP Malaysia merasa kecewa kerana ugutan dan ancaman ‘ala mafia’ seperti yang dilakukan ke atas Adam Adli sudah menjadi budaya dalam masyarakat. Seolah-olah golongan kuat dan mempunyai pengaruh boleh bertindak sesuka hati ke atas mereka yang lemah. Budaya ini boleh menyebabkan kebenaran tidak mampu terungkap kerana dilindungi kebatilan yang di kuasai oleh mereka yang kuat dan berkuasa.

DPP Malaysia melihat usaha mengugut dengan menakut-nakutkan mahasiswa adalah tindakan tidak wajar dan tidak matang. Ugutan ini seperti mahu mematikan idealisme mahasiswa yang sedia membara. Ibarat anak muda yang baru mengenal kehidupan, mahasiswa boleh ditegur dan dilentur, tetapi kegiatan mereka tidak perlu disekat kerana ia adalah sebahagian adaripada eksperimen kehidupan mereka. Jika mereka bersalah, tindakan lanjut boleh dibuat kerana banyak tapisan undang-undang yang ada di negara ini. Mengugut dan mengancam beliau merupakan suatu hukuman yang telah dijatuhkan ke atasnya sedangkan beliau belum didapati bersalah.

Perhimpunan aman yang dianjurkan oleh mahasiswa tempohari adalah proses biasa menguji kematangan mahasiswa. Seharusnya demokrasi di negara ini dijunjung tinggi dengan memberikan kebebasan kepada rakyat terutama mahasiswa melahirkan suara hati mereka melalui perhimpunan aman. Lebih dari itu, memorandum telah pun diterima baik oleh Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, YB Datuk Saifuddin Abdullah.

DPP Malaysia menegaskan bahawa mahasiswa adalah aset rakyat hari ini dan masa depan negara. Banyak peristiwa besar dunia di mana-mana negara dicorakkan oleh kebangkitan mahasiswa. Mereka lah pembawa obor perubahan masyarakat dan ditangan mereka penentu kejatuhan dan kebangkitan rakyat di sesebuah negara. Menyekat idealisme mahasiswa akan menyemarakkan lagi api perjuangan mereka dan jangan terkejut rakyat akan turut sama bangkit bersama perjuangan mahasiswa.

Disediakan oleh;

RIDUAN MOHD NOR

Ketua Penerangan

Dewan Pemuda PAS Malaysia

0 comments: